Pretparkgenot De donkere poppen die er zijn moeten blank worden en de blanke poppen moeten donker worden. Waarom is een donkere kannibaal racistisch maar een blanke kannibalistische reus of kannibalistische heks met bochel niet?
Ik kan het je nog sterker vertellen:
De Afrika scene in Carnaval Festival had vroeger één fout: De neusringen. Dat is namelijk iets wat vanuit Australië/Nieuw Zeeland komt. De kleding die de poppen droegen kwam verder wel overeen met een bestaande Afrikaanse stam (ben de naam er helaas van vergeten).
De huidige kleding daarentegen voldoet niet aan enige realiteit, maar aan een fantasiebeeld dat mensen van Afrikaanse stammen hebben. Het is dus feitelijk méér stereotyperend dan de oude kleding.
En dat toont precies aan wat Woke doet: Geen enkel besef van realiteit, alleen dingen kapot maken, of minimaal laten veranderen. Wat weer bakken met geld kost voor - in dit geval - de Efteling zonder dat het nodig was geweest als mensen eens normaal onderzoek zouden doen naar de realiteit.
wh_k Je omschrijving voor Droomvlucht en 1001 nacht is uiteindelijk hetzelfde: Beide attracties dekken figuren vanuit een behoorlijk breed spectrum aan landen waar diverse sub-culturen in zitten. Maar uiteindelijk spelen beiden af binnen één etnische hoofdcultuur. Er zijn inderdaad behoorlijk enge versies van Elfjes geweest, maar in de loop van de geschiedenis hebben binnen Europa honderden soorten elfjes bestaan. En om eerlijk te zijn: Ik had het bij mijn eerdere betoog ook niet specifiek over droomvlucht, maar over het gehele fenomeen in het algemeen. (overigens bestaan er zwarte elven in Europese folklore, schotland/ierland als ik me niet vergis, maar die zijn dan véél donkerder dan wat de Efteling hier maakt)
=======
Persoonlijk vind ik het hele idee van "jezelf herkennen" gebaseerd op kleur sowieso een heel bekrompen (en zelfs racistische) gedachte.
Bijvoorbeeld; Als pretparkfan herken ik mezelf in andere pretparkfans. Als liefhebber van klassieke woodies - die wat mij betreft écht niet perfect soepel hoeven te zijn - herken ik me in pretparkliefhebbers die deze mening delen. Wat doet kleur, geslacht of komaf er dan aan toe??
Als ITer herken ik mezelf in andere ITers. Ik werk met Indiërs, mensen uit Afrika, het midden oosten, Canada, Europa en zelfs ook nu nog steeds met mensen uit Rusland samen. Deze mensen zijn zowel mannelijk als vrouwelijk, van diverse geaardheden en hebben soms zelfs al een geslachtstransitie doorstaan. Dat zijn echter allemaal feitjes die je als hecht team van elkaar weet, maar die er professioneel totaal niet toe doen: Ik herken me in de mensen die ook hun blik op zaken werpen vanuit een IT perspectief, waarom zou een huidskleur er toe doen?
Desalniettemin zou ik niet bepaald vrolijk worden als iemand ooit mijn leven zou verfilmen (al dan niet fictief) en ik opeens gespeeld zou worden door een acteur van een andere etniciteit. Want dan wordt mijn identiteit aangetast. Fictief of niet: het aantasten van een identiteit vind ik niet OK.
Dutch23 Maar er groeien toch al lang generaties gekleurde Nederlanders/Europeanen op met onze cultuur, normen en waarde?
Klopt. Ik sprak ook van het grotere geheel. We pushen onze cultuur namelijk wel degelijk ook door naar andere delen van de Wereld. Met name via Hollywood, maar ook op andere manier.
Maar zelfs als iemand wiens ouders opgegroeid zijn in een andere cultuur in Nederland op groeit met onze cultuur: Zou deze persoon dan nooit de cultuur waar zijn/haar ouders vandaan komen niet mogen zien/herkennen? Moeten we daarvoor in plaats onze cultuur opdringen met vreemde aanpassingen en dan maar doen alsof het de cultuur van hun ouders is??