celebrate1st Met de nieuwe ingang en het Port Laguna erachter hebben ze iets moois weten te creëren. De Magische Vallei vind ik goed geslaagd en Expedition Zork heeft me nat gemaakt. Denk dat het stiekem toch mijn nieuwe nummer twee van Nederland is geworden. Efteling staat eenzaam aan de top vind ik, toch zou ik eerder voor een abonnement voor Toverland gaan.
Ik bezocht Toverland vorige week sinds een jaar of 10 geleden. Hun nieuwe gebieden vind ik kwalitatief stukken beter dan de uitbreidingen van de Efteling, zeker omgevingstechnisch. Waar het misschien aan 'schort' is een eigen handtekening. Avalon is ongelooflijk mooi en sfeervol maar je mist in de thematisering toch de eye-catchers. Dat zijn in het geval van Toverland echt de attracties zelf. Maar qua landscaping en routing winnen ze het zeker. Veel mooie doorkijkjes, sluiproutes en bruggetjes of doorsteekjes. De Magische Vallei is heel slim ingebouwd door Djengu River, daar ben je echt afgesloten van de buitenwereld, zeker met de volle beplanting. En de bestrating is overal aangepast aan het thema. Als ze in hun attracties ook meer gaan focussen op karakters en storytelling, hoop ik dat ze zo kunnen blijven groeien als nu.