Marvin Toverland heeft inderdaad naast het eigen vermogen ook investeerders aangetrokken om de financiering hiervoor rond te krijgen, niks mis mee ook dat doen zoveel pretparken. Ik vraag me wel af wat het aankomende jaarverslag hier meer over zou moeten zeggen dan die van de afgelopen jaren?
Nu leg je me weer allerlei woorden in de mond, beetje jammer. Ik zeg toch niet dat er iets mis mee is? Ik geef alleen antwoord op de vraag die werd gesteld: ‘hoe is het toch mogelijk dat Toverland opeens zo’n groot project kan uitvoeren?’
Het is inderdaad vrij normaal dat er geld geleend wordt voor grote uitbreidingen. De Efteling doet dat nu bv. voor het nieuwe hotel en heeft het in het verleden gedaan voor de vakantieparken.
Het is niet zo dat het jaarverslag over 2021 méér informatie gaat geven dan voorgaande verslagen, maar natuurlijk wel actuelere informatie. We kunnen daarin zien:
- hoeveel van de leningen nog openstaat
- wat de debt/equity ratio is. Deze mag van de bank maximaal 6,25 zijn. Toverland zat daar eerst licht boven, maar vanwege corona steeg deze ratio tot boven de 14. Dat is het park niet kwalijk te nemen, maar je zou verwachten dat dit getal wel weer genormaliseerd moet zijn voor de bank openstaat voor nieuwe leningen
- hoeveel cash er is in de organisatie
De antwoorden op deze drie vragen geven een indicatie wanneer er weer een fors bedrag geleend kan worden voor een nieuwe uitbreiding. Let wel, niet meer dan een indicatie. Wij hebben natuurlijk niet de kennis die Toverland heeft. Het feit dat men significant investeert in de Zork-update (zeer welkom, maar gaat geen extra bezoekers opleveren) en de camping permanent maakt, geeft aan dat men vrij goed uit de coronacrisis is gekomen. Ik verwacht dan ook behoorlijk goede cijfers.