Zingo Nou ja, dan heb je nog het hele vraagstuk met vergunningen en locatie waar het überhaupt mag. Kijk; dit is een grote fijne coaster voor de Efteling. Het is altijd populair en hoewel ik ook van mening bent dat de efficiëntie ver te zoeken is qua operations rondom deze ride, mag je toch wel concluderen dat hier de langste rijen van het park staan. En logisch. De rit is gewoon prima en leuk.
De vraag die je wel kan stellen is of woodies nu echt het type achtbaan zijn voor jaarrond parken. Het retracken moet je elk jaar doen en kost veel geld en tijd. Dus je zult de ride toch best vaak dicht moeten doen. De Efteling belast daarbij deze ride nog extra met een extra set treinen. In theorie hartstikke leuk natuurlijk (lage downtime en altijd 2 sets treinen = meer blije bezoekers). Maar daardoor verkort je wel weer de levensduur met belasting.
Wat mij opviel tijdens het opnemen van de video rondom retrack Troy is dat niet alleen heftige belaste stukken vaak onderhoud nodig hebben, maar ook locaties waar water komt te staan. En. dat is meestal aan de onderkant van elke drop. Dan gaat hout rotten. Ik heb de vraag rondom de storingen even bij een aantal mensen neergelegd met echt verstand (dat heb ik namelijk niet). En die vertellen dat een baan gewoon ook moet drogen. Joris doet dat slecht. Dat heeft te maken met de wind, de ligging maar ook met de zon.
En als je nat hout continu en heftig blijft belasten heb je gewoon meer onderhoud. En dat is soms plotseling, want je kan tijdens je dagelijkse controle niet door 7 lagen hout kijken. Dus dan kom je erachter; snel dicht en door.
Dus ja, het is natuurlijk een beetje koffiedik kijken vanuit hier. Je kunt ander hout gebruiken. Je kunt de constructie anders maken. Je kunt best veel om dit probleem deels op te lossen. Feit is wel dat het gewoon enorm hinderlijk is dat de baan zovaak dicht is. En zeker omdat dit echt de top attractie is uit het park. In tegenstelling tot M&M waar in de middag zelden significante rijen staan.
Edit: lange post. Antwoord is ja op je vraag. Met een lange maar 😛