Toch lees ik hier wel een aantal gevaarlijke aannames. Het is natuurlijk onzin om te denken dat de Efteling geplande retracks maar een beetje zo-zo doet. Het onderhoud van Joris is net zoals bij velen anderen attracties gewoon voor de komende jaren doorgepland. Dat het wellicht wat anders overkomt is doordat de Efteling dit niet altijd op 1 vast moment in het jaar doet. Maar het ook laat afhangen van planningen rondom secundaire leveranciers. En ik hoef iedereen hierboven toch niet te zeggen dat juist daar in de wereld problemen zijn ontstaan.
Ook de opmerking van Duct tape en touwtjes kan wellicht lollig zijn bedoeld, maar het geeft ook gewoon aan dat je denkt dat de Efteling onveilig werkt. En volgens mij is dat helemaal niet fair naar het park toe.
Het ligt in mijn optiek volledig aan de communicatie. Onverwacht onderhoud is het niet. Het probleem bij de baan zit hem veel meer in een totaal ander probleem. Daarbij is zowel GCI als de Efteling inmiddels in goed overleg mee bezig voor een oplossing.
De enige reden waarom wij wellicht wat 'klagen' is dat het de laatste tijd wellicht vaker dicht is dan open. Maar goed, het is naseizoen. De baan is toch alweer 12 jaar oud. En dat is voor een woodie gewoon een logisch moment om grote delen weer even opnieuw te maken. Idem bij Troy. Maar ook Wodan. Daar is de hele eerste gedeelte van de baan opnieuw aangelegd.
Woodies kosten flink onderhoud. En in parken die het hele jaar open zijn, met flinke klimaatwisselingen in het jaar, zijn het niet de meest handigste keuze's Maar goed. De Efteling en attractie keuze's is een altijd wat lastige discussie...
Edit; vergeet ik de reden van onderhoud te zeggen. Zoals je wellicht heb gezien in onze TPS video rondom Troy moet hout gewoon vaak vervangen worden. Niets nieuws, zeker op punten met veel belasting. Toch merk je dat delen van de baan waar water makkelijk in kan blijven staan (onderaan de drops oa) wat vaker vervangen moeten worden. Of dat in plaats van 3 lagen meer lagen moet worden vervangen. Zie Joris. Soms tot wel 7.
Het probleem bij Joris zit hem eigenlijk volledig in de ligging van de banen. De banen worden het hele jaar door belast en het hout is tevaak en teveel nat. Het droogt niet heel lekker op vanwege de stand van de zon, het tegenhouden van zonlicht door de bomen en de vochtigheid van de omgeving. Waarom is dit een minder probleem bij Troy of Wodan? Nou; kijk even naar de ligging van de baan tov omgeving (open velden en wind kan er doorheen) en ook de stand van de zon op de baan.