Marco In landen als Arabië en Rusland wordt je ook opgepakt (en erger) wanneer je met een regenboogvlag gaat protesteren, maar daar hoor je niemand over hoewel dat wel een politiek klimaat is wat zo over de jaren daar is ontwikkeld. Maar omdat wij graag de VS willen aanzien als een ontwikkeld land maken wij daar nu ineens druk om.
Ik maak mij hier absoluut druk om en het is in mijn ogen ook niet opeens. Dit is een stelselmatig afbraak van menselijke rechten waar het presidents schap meewaait met rood en blauw. Is het blauw dan krijg je minder abortus beperkingen en worden er veel meer zaken getolereerd, is het rood krijg je het geloof een leidraad. In het geval van Rusland en Arabische landen liggen deze veel meer op het geloof en is het nooit geaccepteerd. Daar ligt in mijn ogen dan ook de crux, het is nooit gemogen waar het in Amerika het tot op heden wel kon/mocht. In landen als het midden-oosten en Rusland is de discussie ook niet of je wel of niet het recht kan/mag afnemen maar of je überhaupt wordt getolereerd/geaccepteerd. Je moet wel weten welke wedstrijd je kunt aangaan en welke niet.
En, laten we duidelijk zijn, Trump heeft niets tegen de LGBT+ gemeenschap. Dat heeft hij zelf meerdere keren gezegd in verschillende programma's en gesprekken. Hij is een New Yorker en dat zal altijd zo blijven, ook al woont hij dan in Florida. Maar zijn partij wel, die hebben een sterk beleid op dit onderwerp en daar tapt DeSantis nu ook gewoon op in om zoveel mogelijk extreem rechtse stemmers te winnen. Democratisch gekozen en al.
Ik wou dat ik je gemoedelijke houding en "ver van mijn bed show" instelling kon aannemen, maar het feit blijft dat of het nu in Amerika gebeurt, of in Verenigd Koninkrijk of in Nederland de samenleving harder wordt. Als je de cijfers voor Nederland er bij betrekt wordt 1 op de 5 transgender personen personen aangevallen. 1 op de 10 LGBT+ personen maken jaarlijks geweld mee. Bijna een derde van de politie-registraties op grond van discriminatie in 2019 had betrekking op de grond seksuele oriëntatie, een totaal van 1.603 registraties. In 62% van deze incidenten ging het om uitlatingen (998 registraties), in 17% om geweldsincidenten (271) en in 16% om bedreigingen (260). (Discriminatiecijfers 2019)
Bron: movisie
Dit trekt langzaam de discussie in een richting waar het topic niets mee te maken heeft. Ik wil alleen duidelijk maken dat we het hier niet om een simpele ruzie hebben. Dit heeft uiteindelijk een effect op elk land waar ineens wordt gezien dat Amerika het voor mekaar krijgt dit mogelijk ook in andere landen kan gebeuren, waar ik en vele anderen wel gewoon last van gaan krijgen.
En, laten we duidelijk zijn, DeSantis heeft zelf aangegeven dat hij dit doet puur om te pesten.
Toch nog terug gedraaid richting het topic onderwerp