Tim Overigens ook gebeurd bij de BOB, maar dat was steeds jaren voor de sloop eraan kwam. En zowel bij de Bob als bij het Spookslot was er volgens mij op dat moment geen sprake van plannen voor de sloop.
Dat gezegd zijnde, de attracties die wel gesloopt (of herbouwd) zijn, werden gekenmerkt doordat het onderhoud op een minimum gezet werd de jaren voordien. Bij de Python werd de track niet meer schoongemaakt (die zag echt ranzig eruit voor de retrack), bij de Bob was het gewoon al een tijd duidelijk dat deze ging verdwijnen (maar, daar heeft de Efteling nog het uiterste gedaan om hem toch nog draaiende te houden, maar hij lag er wel maanden uit, ongepland). Bij de Oude Tuffers werden de defecte karretjes niet meer gerepareerd, bij Polka Marina werd cosmetische schade niet meer hersteld en was er dringend nood aan een onderhoud op dat vlak. Bij het Spookslot werd de cosmetische schade aan de zijkant van het Slot niet meer gerepareerd.
Voor de Halve Maen heb ik eerlijk gezegd weinig tekenen gezien dat er een sloop/demontage zou aankomen en ik zou ook echt geen enkele reden zien waarom. Een grote revisie kan zeker en vast wel, maar om hem dan ook te verplaatsen? Het enige park (maar er zijn er ongetwijfeld meerdere) waarvan ik mij herinner dat ze hun piratenboot verplaatst hebben, is Plopsaland, maar de theming van dat ding was dan ook onbestaande en die is gelijk ook zo ergens op het midden van de vijver geplopt (en is in vreselijke staat ondertussen).
Hem verplaatsen lijkt mij ook echt heel vreemd (maar het meeste logische is in mijn ogen dan hem ofwel aan de andere kant van waar hij nu staat plaatsen, daar is een beetje ruimte voor de route van Gondoletta), ofwel hem verplaatsen naar de kanten van Panorama, maar daar gaat dat enorm uit het beeld vallen en een ongelofelijke stijlbreuk zijn met het Arabische gebied dat ze neer proberen zetten. Er moet ook nog een wachtrij voorzien worden, wat een enorme hap uit de vijver zal nemen en het uitzicht vanuit Panorama zou er ook niet mooier op worden. En ik vermoed dat die prachtige gevelrij dan ook tot het verleden zal behoren.
En op z'n huidige plek is er tenminste nog synergie met het thema van de Game Gallery.
Maar oprecht, ik kan mij weinig redenen bedenken om de Halve Maen ergens anders te plaatsen, en dan zeker dat gewone parkmedewerkers daar van op de hoogte zouden zijn en het random bespreken, lijkt mij twijfelachtig. Wat ik wel nog zie gebeuren is een grote revisie, maar ik doe deze attactie regelmatig en als bezoeker merk ik weinig redenen tot zorgen op: de attractie ligt er goed bij, krijgt regelmatig zijn onderhoud (al gaat hij tegenwoordig wel wat vaker dicht), maar aan het onderhoud lijkt mij niets mis te zijn.