Jules Vroeger misschien niet mogelijk, nu wel.
Uit eerdere berichten over de verbouwing en die aflevering van Kleine Boodschap (die de moeite is om terug te luisteren):
Oorspronkelijk is de Pagode met sleepcontacten uitgerust voor stroom, communicatie en besturing(signalen). Die werkten op gegeven moment minder door waterschade. De Efteling heeft bij eerder onderhoud de sleepcontacten vervangen door een vaste kabel die op- en afrolde, daarom draaide de Pagode de ene ronde linksom en de andere rechtsom (en kon daarmee maar een vast tijdstip boven blijven).
Plus gaf dat systeem dus dat extra gewicht mee waaronder een lange zware kabel. En konden er vanaf dat moment 40 minder mensen mee.
Nu hebben ze met de nieuwste techniek weer gekozen voor sleepcontacten en deze op zijn kop gehangen waardoor water er niet in kan lopen. Een aanpassing die overigens in overleg met Mack ook op Max en Moritz is doorgevoerd.
Daarnaast is de communicatie draadloos geworden wat mogelijk is door de huidige stand van techniek.
En zo kan het oorspronkelijke gewicht wat mee mag weer omhoog.
Vergis je overigens niet in het gewicht van een dikkere kabel. Dat is niet de 2,5 mm2 die je thuis gebruikt.
Ik kan me voorstellen dat de motoren bovenin krachtstroom gebruiken en een hogere ampere, dan zie ik met een snelle zoektocht op internet dat je zo een 50mm2 kabel gebruikt (al lijkt me dat dik) met een gewicht van 2-3kg de meter.