laprikantan De zes zwanen is onderdeel van een groter geheel en kan niet zo mislukken. (Zelfs pinokkio is gelukt)
Dat is natuurlijk kolder. Het is niet dat iets 'omdat het in het sprookjesbos staat' niet meer mislukt. Alsof er een soort betovering op rust... Ook in het sprookjesbos staan wat mij betreft minder geslaagde toevoegingen. Zo vind ik juíst Pinnokkio niet gelukt, wederom door allerlei platte vormen van entertainment die daar tegenaan zijn gesmeten, zoals die hele vishengel en de Vos en de Kat.
Vrouw Holle is gebaseerd op een ontwerp van Anton Pieck, de enige toevoeging van Robert-Jaap Jansen is wederom een enorm flauw 'lekker puh' grapje met een cringy geluidseffect.
Assepoester is een ronduit slecht ontwerp, van het thematisch onjuiste landhuis, de goedkope ornamenten en het uiterlijk van de prinses zelf die zó uit een foute animatronicshow lijkt gejat. Om over de prins die met zijn rug naar de bezoekers zit nog maar te zwijgen.
De Sprookjesboom, die technisch nog wel indrukwekkend is, maar inhoudelijk totáál de plank misslaat met verhaaltjes van tv in plaats van de échte sprookjes.
Sommigen omschrijven deze mening/kritiek als zuur. Maar nog steeds geniet ik van de mooie stukken van de Efteling. Ik krijg ook een kick van Joris en de Draak en vind Carnaval Festival ook vermakelijk. Maar nóg mooier is het, als het wél allemaal op zijn plek valt. Baron 1898, De Zes Zwanen, Aquanura, Het Meisje met de Zwavelstokjes.. Allemaal voorbeelden van moderne Efteling-wonderen. En toevallig ook allemaal wonderen waarin een speciale techniek een bijzondere rol speelt; een mooi bruggetje om terug te keren naar het Spookslot. Want ergens geloof ik ook wel dat men in Raveleijn héél goed begrijpt dat ze over deze vervanging niet te licht moeten denken. Dat geeft hoop dat de nieuwe attractie uniek in zijn soort gaat zijn en in élk geval op en top 'klassiek Eftelings' wordt aangekleed. Ik hoop dus van ganser harte met Mari van Heumen mee dat Sander de Bruijn 'de klus mag gaan klaren' 😉