Er is inmiddels al best veel over M&M geschreven, in bijna ieder Efteling topic onderhand, daar gaan we weer... 🙂
Ik sta er nog steeds van perplex hoe hard die attractie uit de toon valt en hoe lelijk de omgeving is. Dag en nacht verschil met de Bob. Dat was geen meesterwerk nee, maar des te meer indrukwekkend vind ik het dat er iets voor in de plaats is gekomen dat zelfs die oude Bob niet wist te evenaren. Natuurlijk gaan kinderen zich vermaken in een achtbaan ansich, hoe kan het ook anders. Kinderen vermaken zich ook prima met een scheetkussen, en daarvoor hoef je niet eens naar de Efteling. Ik nam zelf zelden plaats in de Bob maar kon toch genieten van de aangename sfeer, M&M in vergelijking is een aanfluiting. Niet vanwege het attractietype of thema, maar vanwege de uitvoering.
De serieuze pijnpunten zijn vaak zat opgesomd: matig ontwerp van het stationsgebouw, kaalslag, saaie wachtrij, loods in het zicht. En dan nog enkele van mijn persoonlijke ergernissen zoals de irritante muziek. Ik vraag me af of het GP daar werkelijk blind voor is. Of op z'n minst, als het verbeterd zou worden, zouden ook zij dat toejuichen toch?
Er zijn hoge verwachtingen verbonden aan de naam Efteling, dat is niet voor niets zo. Bij de GP is dat nog het best terug te zien in het bereid zijn te betalen van de entreeprijs, waarvoor een product van waarde terug wordt verwacht. Eén Max & Moritz, één Nest, doet niet zoveel om die waarde te laten kelderen. Maar als je alle andere attracties van de ene op de andere dag zou vervangen door nieuwe van diezelfde matige kwaliteit, denk ik dat het verhaal al snel minder rooskleurig wordt. De Efteling zou ten alle tijden moeten strijden voor perfectie en eigen uniciteit, hoe klein maar fijn ook, in plaats van genoegen nemen met "kinderen vinden achtbanen leuk dus laten we een achtbaan bouwen". Anders kan de doelgroep, inclusief papa en mama net zo goed terecht in een van de tientallen andere parken met achtbanen en speeltuinen voor kinderen dat ons land rijk is, en wellicht dichterbij ligt en goedkopere entreekaarten verkoopt ook.
Gelukkig beseft het volk wel degelijk dat de darkrides van de Efteling mooier zijn dan die van andere parken. En dat het Eftelings Sprookjesbos waarschijnlijk de meest complete en fraaist uitgevoerde ter wereld is. Datzelfde kan gewoon niet gezegd worden over enkele van die recente toevoegingen.
Gelukkig lijkt het tij daarin enigszins te keren. Krümel is een prachtige bakkerij en Sirocco een uitzonderlijk mooie draaimolen. Alle ogen zijn nu gericht op de vervanger van Spookslot...