Tonnie kan je toch op elke attractie los laten eigenlijk?
Wel op enkele andere attracties inderdaad - en het is in mijn ogen vaak terechte kritiek in plaats van een slecht argument. Zo vind ik Droomvlucht maar half zo steengoed in de tweede gondel en zit ik in Soarin' nergens zo graag als op rij B1. Maar dat zijn vooral iets minder sterke belevingen, niet per se totaal andere belevingen. Dat laatste 'stoort' mij aan het ritsysteem van Danse Macabre: op elke bank heb je daadwerkelijk een totaal andere rit die varieert in wat je op welk moment op welke hoogte en onder welke hoek ziet. Daardoor ontstaan twee unieke problemen, want a) het verschil tussen de beste en slechtste ervaring is buitenproportioneel groot en b) de bezoeker maakt nooit de hele beleving of alle scènes in één rit mee. Dat is helemaal niet erg als je de attractie als thrill ride beschouwt, maar ik vind het wat jammer voor een show ride waarin een verhaal uit de doeken gedaan wordt en de climax van dat verhaal voor vierzesde van de gasten met een sisser afloopt.
nevelig_nat maar komt het niet deels ook omdat er ook nog veel hoeken/plekken zijn waar weinig tot niets gebeurt?
Goed punt. Naast de disbalans die het ritsysteem aan de beleving geeft, is ook de invulling van de kapel niet helemaal evenredig en wordt dat effect dus nog versterkt. Er zitten inderdaad wat blinde vlekken in het decor, terwijl sommige nissen juist tot de nok toe zijn gevuld en niet één aanblik te bevatten blijken.
Soit, de eindconclusie zal zijn dat mijn mening over Danse Macabre net iets minder enthousiast is dan de lofzangen die her en der verschijnen. Zo vind ik het verhaal wat clichématig, die stomme kat commerciële troep en het gebouw onlogisch en te duidelijk een versierde doos voor het ritsysteem. Dat neemt niet weg dat ik wel heel erg kan waarderen van wat de Efteling heeft gepresteerd. Het dansen op de iconische muziek is een briljante vondst. Danse Macabre is daarmee een perfecte aanvulling op het palet dat het park al biedt. Als deugdelijk gethematiseerde thrill ride. 🙂 🙃