Eftelflags we zien vaak bij projecten van de Efteling dat de planning altijd enorm krap is. En daar kan een prima reden voor zijn he?
Misschien hebben ze bij de Efteling het motto, Diamanten worden gemaakt onder hoge druk.
Eftelflags we zien vaak bij projecten van de Efteling dat de planning altijd enorm krap is. En daar kan een prima reden voor zijn he?
Misschien hebben ze bij de Efteling het motto, Diamanten worden gemaakt onder hoge druk.
Waardeloos artikel, top reactie van woordvoerder van Gils. Dat je in de week voor opening een heel artikel gaat maken over het feit dat er geen prikkel-arme wachtrij is. Nota bene bij een attractie die (ogenschijnlijk) bol staat van de prikkels en effecten! Ik moet mezelf af en toe knijpen of ik niet droom, wat een wereld is dit toch soms.
Men gaat toch bij de McDonalds ook geen ruimte inrichten voor anorexia patienten?
Hahaha ja, ik gok zelf dat het remaken heeft met financiële redenen. Je wilt het ding zsm open. Dan gaat het pas geld opleveren.
De suikerspin en popcorn zal vermoedt ik lopen als een malle.
Overigens vind ik het begrip ‘niet af’ wel erg rekbaar gebruikt. Er zal misschien nog een optimalisatieslag gemaakt worden als we roddels(!) mogen geloven. Maar mijn definitie van ‘niet af’ is behoorlijk anders.
De perfect attractie bestaat toch niet, of zoals een regisseur eens zei: creatieve dingen ontsnappen, anders worden ze nooit vrijgegeven.
Edit: een kleine inkijk in de creatieve sector, je blijft altijd bezig dus als ontwerper is er geen moment dat er een optimum is. Het is een doorlopend proces. Dus 2 maanden meer betekent niet per definitie een beter product, hooguit een iets ander product.
nevelig_nat dat zijn andere prikkels, het is een groot verschil tussen een wachtrij en een attractie voor mij.
Maar als je niet merkt wat het verschil is, is dat heel moeilijk uit te leggen, er zijn zoveel vormen van "Prikkels" en ik snap dat ze de attractie niet kunnen aanpassen.
Maar de wachtrij aanpassen zal al veel helpen, het is ook een groot verschil van 4 minuten een attractie en 2 uur in een overvolle wachtrij.
Dream_wizard Maar de wachtrij aanpassen zal al veel helpen, het is ook een groot verschil van 4 minuten een attractie en 2 uur in een overvolle wachtrij.
Maar is het issue nu de prikkels (eventuele schrikeffecten in de wachtrij) of de drukte in combinatie met de lengte van de wachttijd?
Het tweede lijkt me eenvoudig te vermijden door je bezoek op een rustige dag te plannen.
Wat het eerste betreft: we klagen hier altijd dat de wachtrijen niet genoeg thema en/of beleving hebben. En de laatste jaren zien we dat parken (in meer of mindere mate) proberen om dit te verbeteren om zo de wachttijd al een onderdeel van de attractiebeleving te maken.
Dan moeten we bij een spookattractie niet vreemd opkijken dat de wachtrij wat griezel- of schrikeffecten bevat.
Het gaat om de sociale prikkels, niet wetend wat de mensen voor mij kunnen gaan doen of achter me en niet weg kunnen.
Bij een attractie weet ik dat ik op een stoel zit of het op een andere manier beleef en dat ook andere gericht zijn op de show.
Een lege Vliegende Hollander wachtrij loop ik zo door, het gaat niet om de audiovisuele prikkels, maar daar onderscheid in ondervinden als niet neurodivirgent persoon is lastig.
Marvin Dat is waar, maar wel een Top Spin, Polyp, Break Dance of kies maar uit welke welke andere spinner die in pretparken behoorlijk tam afgesteld worden om deze reden.
En dan noem je nog dingen op in de openlucht. Danse Macabre is indoor en met de theming qua afstand vrij kort in het zicht. Als je dan de banken en de schijf op standje sambal laat draaien kan je na elke rit de route naar de uitgang schoonspuiten en dweilen.. En daarbij, zelfs wanneer het ritverloop de snelheid van een tamme Break Dance heeft krijg je vrij weinig mee van de bewegende balustrades en de dirigent, denk ik.
Juist om die redenen heb ik nooit de verwachting gehad dat het een snelle thrillride zou worden. Persoonlijk verwacht ik als dans eerder een rustig wiegend walsje dan een snelle boogie woogie. De muziek zelf verklapt het al
Iedereen kan rustig slapen
De discussie over helemaal af ja of nee vindt ik persoonlijk een lastige. In de basis wil je als park en klant dat het zo snel mogelijk opengaat niet alleen vanwege de excitement om de attractie, maar ook vanwege de bouwhekken in de omgeving. Daarnaast zit er in een planning altijd ietwat marge voor tegenslagen, maar bij sommige tegenslagen is dit ook niet genoeg.
Persoonlijk vindt ik het overigens te vroeg om te oordelen op basis van 1 bron in Wessel om te zeggen dat het nog niet ‘af’ is.
Hoe ik er dan ook naar kijk is dat je het als de Efteling of ieder ander park nooit goed kan doen.
Is de attractie volledig gefinetuned heb je attractie een maand langer dicht met bijbehorende bouwhekken en de andere kant is dat het nog niet gefinetuned is maar je wel de bouwhekken en het gebied kan openen(De maand gebruik ik meer als voorbeeld).
Het is het een of het ander waarbij fans met allebei niet blij zijn.
Ik wil niet misselijk uit de attractie komen.
Ik wil wél dezelfde power ervaren als Ratatouille.
Deze foto zojuist gemaakt, wat word Danse Macabre een plaatje…
Ik lees ook nergens iets terug over eventuele projecties tijdens de rit, kan me bijna niet voorstellen dat die er niet komen in een moderne spookattractie?
Ik hoorde vanavond best een toffe soundscape over het oude heksenpad, o.a wolven en geluiden alsof er een enorm beest rondstampt.
Eftelflags Maar ik zelf zie daar niet echt de meerwaarde om zoiets zo krap te plannen
Jij neemt nu aan dat het te krap is gepland, maar allicht dat het nu alleen zo krap is geworden door een tegenslag. Dat weten we niet. En met het oog op marketing ga je toch wel enkele maanden vantevoren een datum bekendmaken. Je kan lastig vandaag bekendmaken dat de attractie morgen open is.
In die zin vind ik overigens dat ik zeker wel de vergelijking mag trekken met RidderStrijd. Die was oorspronkelijk aangekondigd voor het voorjaar van 2022, dat is uiteindelijk door tegenslagen het voorjaar van 2024 geworden. Is dat dan ook te krap gepland? Met een kortzichtige blik zou je kunnen concluderen van wel, net zoals jij nu bij Danse Macabre doet.
Ik snap niet zo goed wat RS ermee te maken heeft, omdat in de laatste fase daar is gekozen voor een soft opening. En los van een openingsjaar was er geen openingsdatum. En de daadwerkelijke officiële openingsdatum is pas bekend gemaakt nadat ze wisten dat het helemaal draaide met minimale storingen. Dus leuk dat jullie mijn werk erbij willen halen, maar ik snap het werkelijk waar niet. Omdat juist dit voorbeeld dat je aanhaalt juist averechts werkt in je argumentatie. En volgens mij is het ook zodanig off topic? Waarom eigenlijk persoonlijk maken? Geen argumenten meer? Je wilt me blijkbaar 'op mijn plek zetten' door het persoonlijk te maken. Terwijl ik gewoon een argument aanbreng zonder ondertoon of kritiek. Stop daar mee.
Terug naar Efteling, en het punt wat ik wilde maken wat ook geen sneer was. Maar het is toch een feit dat de Efteling altijd hele korte (om)bouwtijden heeft? Zie Joris, Symbolica, DVH, Baron etc. Daar is niets mis mee, maar dan heb je bij zo'n type ride de kans dat het tijdens de opening niet lekker werkt. Al heel vroeg is de openingsdatum bekend gemaakt, nog voor de eerste testen. Ik zelf vind dat wel spannend bij een ride waarbij de ritbeleving van de attractie zelf toch vrij essentieel is. Daarbij man elk mens wel concluderen dat de hele bouw en test tijd wat krap is? Een tegenslag moet je wel mee rekenen in je bouwtijd hoor.
Jullie vallen nu allemaal op een selectieve quote waarbij ik gewoon heel eerlijk 2 punten besprak. Daar zit geen vervelende mening achter.
1 - de Efteling heeft altijd weinig tijd in zijn projecten voor test and adjust.
2 - was het slim al een hele marketing op te starten voor iets wat nog niet helemaal gewerkt heeft zoals het moet. Maak je het jezelf niet dan iets te lastig? Je kunt ook marketing starten zonder in een ver voorstadium je openingsdag bekend te moeten maken.
Eftelflags Jullie vallen nu allemaal op een selectieve quote waarbij ik gewoon heel eerlijk 2 punten besprak. Daar zit geen mening achter.
Intussen wacht ik nog op je lijst van vele Efteling attracties die bij opening niet af waren.
Progress Zal ik even helpen? Vogel Rok, Pandadroom, DVH, Raveleijn, Symbolica. Dat vind ik nogal een lijst.