Wat onwijs gaaf zeg! Prachtige tekeningen. Die van de doorsnede van het gebouw is er eentje voor in het Mooiste Efteling Ontwerpen-topic. 😃

Mooi dat er uitleg is gegeven over het rustige stuk. Dat is dus te danken aan professor Nikken 😜

Prachtige tekening, tuurlijk puur ter impressie maar blij dat de skeletten die ingetekend zijn niet in de attractie terugkeren. Geven mij een beetje Silly Symphony/Betty Boop jaren 30 vibes, beetje te cartoony. Ik zal donderdag voor de eerste keer in jaren bij ropedrop aanwezig zijn, zal ontiegelijk druk zijn maar kan niet wachten 😃

In de documentaire van De vijf Zintuigen over het Spookslot hebben we volgens mij nog lachend horen vertellen dat het idee om het muziekstuk Danse Macabre in het Spookslot te gebruiken eigenlijk van een medewerker van de toenmalige NOS kwam? Zelfs Ton vd Ven had er nog nooit van gehoord.
Toch grappig om te merken dat men dat detail nu overal doodzwijgt.. 😉

Jacko het is ook weer niet zo dat ze zich er enorm mee op de borst kloppen toch? Bovendien was het thema van een dodendans, wel bekend.

Ik heb direct al die non Efteling stukken geskipt haha
    voelt toch altijd een beetje raar om te horen over trump en Amerikaanse verkiezingen in een park waar je die dingen juist niet wil horen haha

Ik vond het fascinerend om te leren dat op de plaats van vliegende hollander bijna een soortgelijke attractie als dmc was gekomen. De toorn der goden had ook een kantelende en draaiende schijf met 100+ mensen erop.

Nou ja jullie zullen dit al weten waarschijnlijk 😛

Ik vond het dan weer fascinerend om gisteren te horen dat 200.000 mensen zich hadden opgegeven voor de Spooknacht..! En even zoveel voor de preview wedstrijd. Dat drukt ten minste eens in cijfers uit dat de Efteling echt leeft. Machtig interessant, want voor mijn gevoel was die groep pakweg 10 jaar geleden echt een behóórlijk stuk kleiner. Interessant om te zien waar dat nu aan kan liggen. De toegenomen fanmedia en de professionele insteek daarvan lijken me een groot aandeel te hebben.

Ik probeer zo veel mogelijk spoilervrij te blijven dus ik ben totaal niet bijgelezen. Bij voorbaat excuses als dit al tot in den treure is besproken, maar ik heb twee vraagjes:

-Hoe zit het kwa misselijkheid en draaierigheid van de attractie? Te vergelijken met de dans van de fantasievaarders in Symbolica, of is het behoorlijk meer gezwier en gedraai?

-Is er al duidelijkheid over de wachrij morgen? Zal er met een digitale rij gewerkt worden die op een gegeven moment vol zal zijn, of komt er gewoon een good old fysieke rij tot laaf waar je tot 20uur aan kan sluiten?

Thies behoorlijk meer gezwier en gedraai?

Dat! Maar niemand is groen uitgestapt

Thies -Is er al duidelijkheid over de wachrij morgen? Zal er met een digitale rij gewerkt worden die op een gegeven moment vol zal zijn, of komt er gewoon een good old fysieke rij tot laaf waar je tot 20uur aan kan sluiten?

En dit! Er is voor zover bekend niets gecommuniceerd over een alternatieve wachtrij. Bij de previews was het ook gewoon aansluiten, weliswaar per tijdslot van een uur.

Ik ga ervan uit dat het gewoon aansluiten wordt. Dat wordt een lekker lange rij!

Er is vanavond een momentje voor de pers en morgen niks bijzonders meer. Net zoals Symbolica eigenlijk.

Quefox_ Maar zal er niet ook nog pers aanwezig zijn tijdens de opening zelf? Het standaard bericht van, vandaag is de nieuwe attractie van de Efteling geopend, zie hier een filmpje van hoelang de wachtrij wel niet was.

Ik verwacht dat de ontwerpers en wellicht Fons bij de ingang zal staan om even toe te kijken. Maar geen ceremonie of speciale gelegenheden. Het is te hopen dat het plein ervoor niet vol staat met van die tijdelijke dranghekken, zou het uitzicht en de sfeer wel heel erg verpesten, maar ben bang van wel gezien de lengte van de reguliere rij.

En gewoon om 10.00 open? Niet om 9.30 neem ik aan voor de gasten?