Aurelius Ik denk dat deze uitspraak op z'n best nuance behoeft en op z'n slechts onwaar is. Natuurlijk is dat wat Anton Pieck op papier zette de basis van dat wat we Eftelings noemen,
Die nuance zit er al in als je de woorden niet leest als klakkeloos kopiëren, wat ik niet zei en bedoelde. Je geeft een draai aan mijn post om een punt te kunnen maken, terwijl ik het al grotendeels met je eens bent. Dus bijdeze de nuance die al in mij post zat: ik doelde op het feit dat, kleurgebruik, materiaalgebruik, bepaalde stijl elementen etc. etc. die Pieck gebruikte en nu nog steeds grotendeels de bakermat is/zou moeten zijn voor de ontwerpers. En soms laten ze zich letterlijk inspireren door de prenten van Pieck (Sirocco en nu ook De Erwt). Als er elementen zijn uit het verleden die met dat gedachtengoed ontworpen zijn, dan kun je die naar mijn idee gewoon hergebruiken mits passend, een voorbeeld is Kapitein Gijs.
Aurelius maar door enkele van zijn meest illustere opvolgers zijn aan die basis even zoveel nieuwe, frisse en soms ook best onorthodoxe elementen toegevoegd. Sterker nog: ik denk dat de Efteling nu nog bestaat juist omdat er niet steeds ontwerpen van Pieck klakkeloos worden hergebruikt.
Ben ik het alleen maar met je eens. Waar Van de Ven het Pieckse wist te vertalen van kleine sprookjes en prenten, naar de grote attracties en later de grenzen daar ook in ging verleggen, is het Sander geweest die de afgelopen jaren echt de Pieckse stijl weer sexy heeft gemaakt voor deze eeuw. Een den Dulk had de stijl van Pieck veel sterker en strenger nageleefd waardoor de vernieuwing er minder in zou zijn gekomen (gok ik). Maar natuurlijk had ik den Dulk als puur Eftelingse ontwerper en Sander als de vrijere ontwerper graag als een team gezien. Dat had ons een paar stijlflaters van de afgelopen 20 jaar bespaard. Nog een reden waarom ik het hergebruik van goed ontwerpen elementen niet erg vind: dan kan een ander de plank niet misslaan. 😉
Aurelius Ik vraag het me af. Laten we wel wezen: het Keltisch aandoende entreeportaal met Maya-esque reliëf en Snorremans erboven was als ingang van het oude Spookslot natuurlijk al een eclectische curiositeit, maar als uitgang van 'n gotische abdij is het bijna helemaal op het absurde af.
Nu haal je de nuance zelf weg waarin ik zeg dat vrijwel alle elementen passend zijn. Dingen zoals de dansende balustrades, de grafstenen, de wezentjes als kaarsenhouders, de waterspuwers, de figuren met de schilden en het plafond van de ronde kamer etc. In mijn ogen passend en niet out of place.
Nu haal je een ding aan wat discutabel kan zijn, maar dat is een ding uit een lijst van tientallen dingen die wel passen. Een beetje flauw niet? Of de uitgang nu passend is of niet, ik vind het een iconisch element en ben blij dat het terug is, geforceerd of niet. Hij stoort mij niet in de beleving van Danse Macabre. Er zijn een aantal nieuw ontworpen dingen bij deze attractie die mij meer storen.
Nou goed, volgens mij zijn we het eigenlijk grotendeels met elkaar eens.