1991 Dat zou leuk zijn maar ik denk niet dat er veel uit het plafond zal komen.
Mijn gok is ook dat het plafond dus een grote projectiedoek is en we dus zien dat het dak vernield word en de dakdelen dan wegwaaien, en dan een storm zien met een blikseminslag, dit omdat er in het muziekstuk zelf ook muzikaal een donderslag zit.

Dan zien we door de afgebrokkelde ramen die identiek zijn als aan de buitenkant animatronics, objecten of wat dan ook deelgenoot worden van het muziekstuk, als het een animatronic zou zijn dan kan dat ook "het onnoembare" wat we dan te zien krijgen door die ramen om de binnenkant in de ellende te storten.
Wij zijn dan ook geen toeschouwer van het geheel maar wij als bezoeker zijn in de attractie onderdeel van het orkest die de ellende ondergaat door in de rondte geslingerd te worden.
Ook denk ik dat de grote open ramen van het gebouw aan de buitenkant regelmatig iets met special effects gaat krijgen wat dan moet voorstellen wat er aan de binnenkant gebeurd.

JeepeeB Zouden die Vlederiken niet terugkeren? Dat lijkt mij dan wel iets voor het plafond, inclusief de kroonluchter (alleen groter).

Zou het nog kunnen dat je in het midden van de schijf een projectie laat verschijnen, waar dan het "onnoembare" in een keer in beeld kot en dan alles naar de hel gaat. Of een animatronic van Josef Charlatan in het midden, al zou die dan wel bestand moeten hebben tegen al die bewegingen van de schijf.

Pretparkgenot Geen idee of de Vlederikken en de kroonluchter terugkeren, zelf denk ik van niet.

Ook zie ik geen animatronic op de draaischijf dit inderdaad vanwege de krachten die een toch technisch ingewikkeld en delicate machine krijgt te verduren, als de animatronic complexe bewegingen moet maken zoals een echte dirigent.
        Als het alleen een teleurstellende op en neer armbeweging is en verder niks dan kan het binnenwerk steviger en dan zou het denk ik wel kunnen, maar ook daar ben ik geen expert in of dat als zodanig kan.

pretparkgekkie05-10 Of een animatronic van Josef Charlatan in het midden, al zou die dan wel bestand moeten hebben tegen al die bewegingen van de schijf.

Het bewegen en draaien van de schijf zal waarschijnlijk gebeuren vanaf een vaste basis met in het midden een open kern. Die basis beweegt middels hydraulische cilinders omheen de hoofdpilaar in het midden. Het draaien zal dan gaan via een open krans op het basis element. Zodoende zou Josef dan door die open kern, bovenop die pilaar in stilstand, vanuit het midden de rit om zich heen kunnen dirigeren 🙂

Niels Kooyman verteld in zijn laatste vlog hoe het verhaal ongeveer loopt. Het komt erop neer dat de poes die overal terug komt meer kracht heeft dan je vooraf zou denken met zo’n lief poesje.

De nieuwheden in zijn volgs zijn ook leuk, maar vanaf 20:50 gaat hij hier op in. Het klinkt allemaal plausibel:

John ik kan toch niet de enige zijn die over zijn nek gaat bij het zien van zo'n clickbait video van Niels Kooyman? Ik moet er niet aan denken om zoiets te kijken, laat staan als het bijna een half uur duurt... Iemand die de video wel gezien heeft en hem in iets meer detail kan samenvatten?

John Leuke video, Niels maakt altijd de beste Nieuwsupdates.
            Ik ben zelf grote fan van de theorie dat de kat heel belangrijk is in het verhaal maar ik weet niet hoe dat zou uitpakken in de attractie zelf.

Quefox_ Haha. Valt heus wel mee hoor. Dat soort posters hebben tegenwoordig alle vlogs, daar kan ik me niet aan storen. En clickbait? Daar moet gewoon even naar gekeken worden.

Gewoon naar 20:50 scrollen. Dan kun je de rest vergeten 🙂

Doorgaans kijk ik geen vlog-type videos, maar die van Niels zijn een uitzondering. De titels / thumbnail zijn inderdaad typische bold text, pijl-die-wijst-naar-niks clickbait onzin, maar dat staat in schril contrast met de videos zelf. Die zijn rustig gepresenteerd met enkel feiten en af en toe een mening. Die thumbnails zijn helaas gewoon nodig om het algoritme te triggeren.

Quefox_ Hoewel ik zijn vlogs waarschijnlijk qua inhoud wel kan waarderen (er vanuit gaande van de reacties hier), zijn die clickbaits voor mij juist de reden om ze stug niet te bekijken. Je kunt ook gewoon "normale" titels maken en de thumbnails minder schreeuwerig over laten komen. De vaste kijkers kijken toch wel en sommige nieuwe kijkers haken nu juist af.

Ik denk overigens ook dat de kat en het monster in het logo hetzelfde wezen zijn. Ik ben, na de lek van Eftelfee, wel doodsbang dat we een gevalletje "Raveleijn" gaan krijgen en het verhaal te complex is om goed te kunnen vertellen in de attractie. Soms is less more, zoals bij Max en Moritz waarbij het verhaal duidelijk is doordat het minder uitgebreid is.

Offtopic maar vroeger vond ik zijn vlogs ook echt wel betere kwaliteit hebben. Hij praatte veel rustiger vroeger en was naar mijn mening wat meer gedreven en geïnteresseerd in de onderwerpen. En elke keer blijven oproepen om in zijn discord te komen, nee ik ga niet in je discord komen 🤣

msnguy zoals bij Max en Moritz waarbij het verhaal duidelijk is doordat het minder uitgebreid is

En zelfs het verhaal van Max & Moritz lijkt me vrij uitgebreid als je alle verwijzingen en elementen tijdens de rit wil begrijpen. Ergens vind ik het niet zo erg als een verhaal bij een attractie erg uitgebreid is. Je kiest zelf als bezoeker wat je wil meenemen van dit verhaal. Wil je de hele historie en het universum van Symbolica begrijpen, of neem je er vrede mee dat het een magische rit door paleiskamers is?

Tim Als dat verhaal in de basis maar simpel is, en dat is Max en Moritz. Twee kwajongens halen streken uit. Welke streken, kun je ontdekken in het gebiedje.

Ik heb veel meer het gevoel dat in Huyverwoud de verschillende elementen moeten worden verklaard in plaats van dat er een goed verhaal wordt gebracht. Het is een abdij, maar het gaat niet om een abdij. En dat terwijl een abdij en muziek best aan elkaar te linken zijn met kerkorgels en monnikenzang (en vroom geprevel). Maar nee, het gaat om een draaiorgel. En een muziekconcours. En een kat. En nu is er een familie die van een café een winkel heeft gemaakt. Alleen zie ik eigenlijk nergens meer dat het een café is geweest. Dus wáárom al die extra laagjes? Het voegt niks toe. En door het wél allemaal te vertellen, maak je het nu in de aanloop alleen maar nodeloos ingewikkeld. Prima als De Swarte Kat een hele backstory heeft, maar het is veel cooler als dat later gewoon te ontdekken is. Bovendien zie ik in niets dat dit een taveerne is geweest dus feitelijk vált er niet zoveel te ontdekken.

Maar goed; tot nu toe weten we nog weinig van de narrative van de rit zelf. Die kan op zich nog behoorlijk eenvoudig zijn. We lopen langs een kerkhof vol graven van muzikanten en eenmaal binnen horen we spookmuziek en treedt er een soortement vloek in werking. De hele schil van de Charlatans zie ik niet zo snel terugkomen in de rit, eerlijk gezegd, en die kan dus ook makkelijk buiten beschouwing worden gelaten voor wie zich eraan stoort.

Japio Dat komt toch overeen met wat ik zeg? Je kan het verhaal van DM allicht in twee zinnen samenvatten. Net als elke andere attractie. Als je het hele verhaal van DVH wil begrijpen heb je een halfuurtje nodig vooraleer je kan instappen 😅

Japio Er is toch al ergens vermeld dat de hele storyline om de Charlatans is opgetuigd om de commerciële activiteiten rondom de abdij te verantwoorden...

1991 Strak punt, het wordt de Efteling inderdaad niet makkelijk gemaakt. We roepen al jaren dat we minder verhaal willen, dat het verhaal zichzelf verteld, zoals dat in bijvoorbeeld Fata Morgana gebeurt. Maar je kunt er donder op zeggen dat áls de Efteling die techniek hier had toegepast, er hier mensen begonnen waren over: "Waarom staat er een winkeltje naast deze zogenaamde 'verlaten' abdij? Wie bouwt er een winkel midden in een bos waar niemand komt? Dit maakt het onrealistisch en verbreekt de sfeerschepping. Het is weer typisch Efteling: gewoon nét niet."

Tot een aantal jaar terug was iets gewoon wat het was maar dan mooi aangekleed. Een airco-unit was een airco-unit met een houten bekisting er omheen getimmerd en mocht dan gewoon bestaan. De Efteling was daar akkoord mee en wij ook. Jammer dat de Efteling zich tegenwoordig zo gedwongen voelt zich in allerlei bochten te wringen om zaken te 'verantwoorden', terwijl het grote publiek dat niks kan schelen en een handjevol online fans toch nooit tevreden zal zijn.

Sjiebert Jammer dat de Efteling zich tegenwoordig zo gedwongen voelt zich in allerlei bochten te wringen om zaken te 'verantwoorden'

Naja... "gedwongen"... het is iets wat ze zichzelf hebben opgelegd. Ze willen zelf meer immersieve themagebieden maken, dan krijg je dit als gevolg. Die kritiek van de fans staat er los van, want zoals je zelf al zegt: die kritiek is er altijd. Een park als de Efteling zal zich daar op hoofdlijnen ook weinig van aantrekken, ze bouwen iets voor het grote publiek en niet voor die paar kritische fans.

Desalniettemin is zo'n kritische houding van fans niet slecht. Zij kennen de ambities van het park en hebben kunnen zien dat het park al topniveau afwerking heeft geleverd. Als die afwerking dan ergens ontbreekt, zijn ze denk ik terecht kritisch. Het is aan het park om daar wat mee te doen, of juist niet.

Maar dat het een ingewikkeld verhaal is doet toch niks af aan je beleving van een attractie? Weet je wel hoe ingewikkeld het verhaal is van Phantom Manor samen met Big Thunder Mountain in Disneyland Parijs? Het is echt een heel ingewikkeld verhaal maar beide attracties zijn geweldig. Het ingewikkelde verhaal doet helemaal niks af aan de beleving.

Sorry voor het vergelijken maar ik probeer alleen aan te geven dat een "moeilijk" verhaal geen belemmering hoeft te zijn voor een geweldige attractie/geweldig gebied.