Tim Als dat verhaal in de basis maar simpel is, en dat is Max en Moritz. Twee kwajongens halen streken uit. Welke streken, kun je ontdekken in het gebiedje.
Ik heb veel meer het gevoel dat in Huyverwoud de verschillende elementen moeten worden verklaard in plaats van dat er een goed verhaal wordt gebracht. Het is een abdij, maar het gaat niet om een abdij. En dat terwijl een abdij en muziek best aan elkaar te linken zijn met kerkorgels en monnikenzang (en vroom geprevel). Maar nee, het gaat om een draaiorgel. En een muziekconcours. En een kat. En nu is er een familie die van een café een winkel heeft gemaakt. Alleen zie ik eigenlijk nergens meer dat het een café is geweest. Dus wáárom al die extra laagjes? Het voegt niks toe. En door het wél allemaal te vertellen, maak je het nu in de aanloop alleen maar nodeloos ingewikkeld. Prima als De Swarte Kat een hele backstory heeft, maar het is veel cooler als dat later gewoon te ontdekken is. Bovendien zie ik in niets dat dit een taveerne is geweest dus feitelijk vált er niet zoveel te ontdekken.
Maar goed; tot nu toe weten we nog weinig van de narrative van de rit zelf. Die kan op zich nog behoorlijk eenvoudig zijn. We lopen langs een kerkhof vol graven van muzikanten en eenmaal binnen horen we spookmuziek en treedt er een soortement vloek in werking. De hele schil van de Charlatans zie ik niet zo snel terugkomen in de rit, eerlijk gezegd, en die kan dus ook makkelijk buiten beschouwing worden gelaten voor wie zich eraan stoort.