Ik denk dat het mensen vooral voor de borst stoot dat er al lang over 'uitbreiding' gesproken wordt, maar dat die vooralsnog wéér naar de toekomst wordt verschoven.

Ook ik begrijp het hoe en het waarom. Ik heb liever dat er iets nieuws voor in de plaats komt, dan dat het bestaande gebouw opgepimpt zou worden met een Pardoes-sausje. Die ideeën vond ik angstaanjagender dan het Spookslot zelf. Om er een tragische retheming aan te geven met die rat of één of andere boze tovenaar zou verschrikkelijk zijn.

Jammer, want het is voor mij zeker een iconisch deel van de Efteling. En dat is de Python wat mij betreft ook, dus het is niet zozeer een ditwel-en-datniet dingetje.

bogtrotter Ik heb liever dat er iets nieuws voor in de plaats komt, dan dat het bestaande gebouw opgepimpt zou worden met een Pardoes-sausje. Die ideeën vond ik angstaanjagender dan het Spookslot zelf. Om er een tragische retheming aan te geven met die rat of één of andere boze tovenaar zou verschrikkelijk zijn.

Maar hier is toch geen enkele sprake van? Ze gaan echt niets met Pantagor doen en een uitbreiding van het Symbolica-thema lijkt me ook zeer onwaarschijnlijk.

Sjengske Mwah, met De Jongen die op Reis ging om het Griezelen te Leren kun je ook nog wel iets leuks doen. Op zich kun je met dit rit-systeem alle kanten op. Je zou zelfs de schermen achterwegen kunnen laten en er gewoon echte decorstukken van kunnen maken. Dus een zijwaartse darkride. Dan krijg je een beetje het Harry Potter ride idee.

Liampie Ja, ik kreeg een hoop berichtjes privé van vrienden die weten dat ik van pretpark houd. Die vroegen vooral of ik het jammer vond en hadden niet zo zeer hun eigen mening. Die vraag geeft vooral aan dat "buitenstaanders" het Spookslot als een klassieker zien, maar dat bleek dus niet uit de data die De Efteling zag wat betreft wachttijden en bezoekers. Dat roept een hele interessante vraag op: wat is er precies untouchable in een pretpark en waarom?

Er zijn attracties en plekken in de Efteling waar ik zelden kom tijdens een bezoek, maar waar ik ook verdrietig over zou zijn als het vertrekt. Dat zijn plekke in het Sprookjesboos, sommige grotere oudere attracties, maar gek genoeg had ik dat gevoel niet zo sterk bij het Spookslot. Ik snap hoe uniek die attractie is, ik snap ook de waarde daarvan, maar ik vond 't pleintje buiten eigenlijk een fijnere plek dan de attractie zelf.

De blunder hier is dat De Efteling niet meteen roept "hey, dit gaat weg, maar dit komt er voor in de plaats." Al was 't maar een teaser voor een spookattractie 2.0. Dat voelt beetje als de grote misser hier.

Ik ben er niet rouwig om dat de attractie ansich komt te vervallen. Ik sla deze attractie eigenlijk altijd over om maar wat te noemen. De sfeer vervalt echter wel als het gehele gebouw gesloopt gaat worden. Gezien er nog niks van tekeningen of iets bekend zijn zou het volgende misschien nog wel kunnen.

De ingang van de nieuwe attractie komt in de huidige ingang. Je hebt nieuwe voorshow of wachtrij zoals DVH. Vervolgens ga je via een pad over de passage/doorgang naar de nieuwe attractie. In dit oogpunt blijft de charme behouden van de huidige locatie. Al heb ik geen flauw idee wat voor attractie er gaat komen waarbij 25 miljoen voor nodig is.

Progress Maar hier is toch geen enkele sprake van? Ze gaan echt niets met Pantagor doen en een uitbreiding van het Symbolica-thema lijkt me ook zeer onwaarschijnlijk.

Neen, gelukkig niet. Maar ik weet dat dat af en toe geopperd werd als manier om het Spookslot relevanter te maken, of om er een droptower aan te breien, of om het bij Symbolica te trekken, of, of...

Dat had ik dus een worst case scenario gevonden. Er wordt nu inderdaad over een 'vernieuwd' themagebied gesproken. Iets 'griezeligs' mag er wel voor in de plaats komen.

Het is heel jammer dat een bekende attractie verdwijnt. Het heeft een bijzondere sfeer, mede doordat het er al zo'n lange tijd staat. Maar het is ook ouderwets, duurt lang en voelt gewoon niet meer van nu. Ik hoop wel dat er een Spookslot 2.0 komt. Met herkenbare onderdelen uit het huidige Spookslot, waaronder de muziek en de sfeer. En dat typische Efteling-sausje. Maar wel met de nieuwste technieken.

Dat het spookslot verdwijnt is erg jammer. Het is een unieke attractie met een fantastische sfeer, soundtrack en goed uitgedacht design. Het is echter wel zo dat animatronic shows eigenlijk gewoon niet meer van deze tijd zijn. Het Spookslot was namelijk ook voor mij een van de dingen die ik als eerste over sloeg als het druk was. Op rustige dagen was ik er echter wel met regelmaat te vinden. De Efteling verliest met de sluiting van het Spookslot een icoon, maar het wordt tijd om te vernieuwen.

Het is wel bizar om te zien hoe de reacties op het sluiten zijn. Mensen reageren of de Efteling van hun is. Alsof iemand anders besluit om een stuk van iemands eigen (speel)tuin te verwijderen. Tegelijk heb je een aantal mensen die het Spookslot liever vandaag nog tegen de vlakte zien gaan om plaats te maken voor iets nieuws. Ik ben het lang niet altijd eens met de beslissingen die er in Kaatsheuvel gemaakt worden, maar ze op deze manier kunnen ze nooit de juiste keuze maken toch?

Ik kijk overigens met plezier naar de vervanging. Het budget valt mij enigszins tegen als ik lees wat er allemaal gebouwd gaat worden op de locatie van het Spookslot, maar ik vind het leuk om eindelijk weer eens te kunnen praten over een nieuwe attractie in de Efteling, waarvan we niet bij voorbaat al weten wat het gaat worden. Ik stem in ieder geval voor een dark ride, maar goed, dat leek mij wel duidelijk toch? 😃

Wow wat een divers geluid in deze discussie.
        Ik snap beide kampen. Het is een icoon en het exterieur is echt een parel voor de Efteling. Maar in het interview van Fons lees ik enkel logisch te verklaren argumenten. Er zijn nog maar een paar plekken waar de efteling mag gaan bouwen. En eigenlijk is dit het meest interessante stukje grond binnen de parkgrenzen. Ik heb hele hoge verwachtingen en kijk echt uit naar de eerste schetsen. Op een plek als deze komt er echt wel iets gaafs voor terug.

Dingen die ik ga missen aan het spookslot is de wandeling ernaartoe en dan die ruïne zien verschijnen. En als tweede de muziek.
        Verder heb ik heel veel vertrouwen in het ontwerpteam. Die voor 25miljoen echt geen rommel gaan verzinnen

Erik Het budget valt mij enigszins tegen als ik lees wat er allemaal gebouwd gaat worden op de locatie van het Spookslot, maar ik vind het leuk om eindelijk weer eens te kunnen praten over een nieuwe attractie in de Efteling, waarvan we niet bij voorbaat al weten wat het gaat worden.

Ik vind 't budget eigenlijk helemaal niet tegenvallen. Mijn verwachting was niet een tweede Symbolica qua omvang, maar van 25 miljoen euro kun je een Voletarium bouwen of de Baron (die was maar 18 miljoen). Dat zijn toch geen kleine attracties. Een iets minder dynamische maar net zo goed mooie darkride met veel sfeer lijkt me prima. Het zal wel niet, maar ik zou inspiratie uit De Stille Kracht van Louis Couperus echt waanzinnig vinden. En ja, dat thema zullen ze ontlopen vanwege het koloniale verleden, maar een darkride die iets opbouwt met mooie muziek en veel uniek ruimtes lijkt me echt fantastisch.

Pascal-Manu PretparkPro Daar heb je een punt. Ik vind nu dat er overbodig paniek gezaaid wordt over iets waarvan niet duidelijk is waarover men nou in paniek is. Ja, dat het Spookslot met de grond gelijk gemaakt wordt. Maar waarom worden de plannen ook met de grond gelijk gemaakt hier door velen onder ons?

Ik denk dat de weemoed waarmee sommige liefhebbers het nieuwe themagebied inclusief attractie te gemoed zien niet ongegrond is, gezien het Spookslot als bakermat de weg vrij maakte naar grote, thematisch sterke attracties buiten het sprookjesbos. Laten de twee laatste afgeronde toevoegingen (Nest, M&M) daar nou net een enorm gebrek aan hebben en het vertrouwen smelt bij veel liefhebbers al gauw als sneeuw voor de zon.

Desalniettemin ben ik niet al te treurig over de sloop van het slot. Geschiedenis is iets voor in de boeken, laat men de vrijgekomen ruimte vooral nuttig besteden aan een project dat gast en liefhebber weet te verrassen en tegelijkertijd de unieke stijl van het park respecteert. Met andere woorden: geen cartooneske taferelen zoals bij eerder genoemde gênante toevoegingen zoals Nest en M&M. De kwaliteit heeft men wel degelijk in huis, denkend aan Baron 1898, maar ook de passie die uit de Wereld van Sinbad spreekt.

Daarnaast verbaast het mij hoeveel roze brillen in dit topic plots uiteenspatten. De sloop van een verouderde impopulaire attractie zou niet als complete verrassing moeten komen in een attractiepark dat (ook al wordt het uiteindelijk beheerd door een stichting) als doel heeft diens marktpositie te behouden.

Jules een darkride die iets opbouwt met mooie muziek en veel uniek ruimtes lijkt me echt fantastisch.

Ik denk niet dat we een darkride krijgen, als in 'met een karretjes langs decors'. Dan hadden ze dat wel vermeld. Wellicht broeden ze wel met intamin op die vette multimediaride, grotendeels in het bestaande gebouw. Zijn er daarom niet echt concepten om te laten zien. Waarom zou je dit nieuws anders brengen? Wellicht snappen ze bij de Efteling ook wel dat ze bij het vervangen van het Spookslot met iets monumentaals moeten komen. Je nieuwe poepsjieke hotel openen met een state-of-the-art simulatorride er praktisch naast; ik zie kansen.

En ik hoop wel dat we de Dance Macabre elders in het park terug gaan horen. Daarmee verliest de Efteling wel een enorm chique en sfeervol muziekstuk wat voor veel mensen onlosmakelijk met het park verbonden is. Bovendien is er geen Eftelingtune die een betere afsluiter voor Aquanura zal vormen.

Wat ik vooral jammer vindt is dat er één van de laatste “bos” rijke delen van het park verdwijnt.. het gene wat de Efteling juist zo mooi maakte. Alles staat zo langzamer hand opgepropt tussen fabula en de Python.. door Max en Moritz is in die hoek al weer zoveel kaalslag gepleegd..
            wat mij betreft is het huidige park dus al te vol en wordt het echt tijd voor uitbreiding op nieuwe grond.. ja nieuwe attracties zijn gaaf, maar het vol proppen van de afgelopen 15 jaar is gewoon afgrijselijk.

The_Real_Infernape Ik denk dat die vergelijking alleen opgaat voor een interactief museum als een Naturalis of NEMO. Maar pretparken zijn niet bedoeld om alleen maar dingen uit het verleden te laten staan die achterhaald zijn. "Standaard" musea wel.

Volgens mij heb je het over een bepaald type museum. De meeste waar ik in kom vertonen om de zoveel maanden nieuwe tentoonstellingen. Daar is het juist moeilijk om bij te blijven.

lars-s

Ik heb ook nog goede herinneringen aan de wandelwagenuitgifte! Nu wordt deze gesloopt voor een hotel!
            Dit is natuurlijk een zeer kromme vergelijking maar in feite komt het op hetzelfde neer. Je kunt niet alles blijven behouden, iets wat nog goed is moet je behouden. Maar het spookslot is niet veilig meer en de jongeren zijn de poppen die wat naar links en rechts bewegen ook wel moe. Zeker door de komst van meer visueel ingestelde jongeren.
            Er is zoveel meer mogelijk met deze ruimte waardoor ik het besluit ook wel snap. Ben alleen bang dat het gedeelte bij het heksenpad ook zijn laatste maanden heeft geslagen.

Quefox_ Ik denk dat dit voor iedereen geldt als ik zeg: zet nostalgie niet boven feiten.

Dat is nogal moeilijk voor een park wat daar om draait. De hele 'uit de tijd' redenatie begrijp ik niet. Zolang de boel goed was onderhouden zou er vanzelf weer een generatie komen die wel deze attractie zou ontdekken.
              Het sprookjesbos zelf is daar een voorbeeld van welke op tijd is gered.

Bij deze attractie is er ruimte voor fantasie. Die je ook terug vindt in het sprookjesbos, FM, DV, lavenlaar etc.
              Tot nu toe is de afgelopen jaren het alleen volgegooid met attracties die zijn voorgekauwd. Dat maakt het allemaal nog meer wrang in een park dat pretendeert te varen op het sleutelwoord.

• Quefox_ heeft hierop gereageerd.
              • Tim vindt dit leuk.

lars-s Geschiedenis is iets voor in de boeken

Een van de vele dooddoeners in dit topic. Maar goed dat er zoiets bestaat als monumentenzorg dan.

Eftelflags Maar zit die nostalgie in een attractie die niemand meer echt bezoekt? Of zit het in het gevoel van het park en kan je dat prima meenemen naar de toekomst met een nieuwe ride? 🙂

Idd. Nostalgie zit in de romantische sfeer van het park en dat kan hand in hand met de modernste technieken. M.a.w. Spookslot 2.0 in dezelfde sfeer als het oude maar met de nieuwste technieken zou best kunnen.

Ik zie meerdere mensen hier zeggen dat het Spookslot amper/slecht bezocht wordt, maar vergis je niet in hoeveel bezoekers deze attractie bezoeken! In mijn "dagjesmenstijd" bezocht ik het Spookslot elk bezoek en ook daarna als abonnementhouder bezocht ik het regelmatig. In mijn directe (niet-pretparkgerelateerde) omgeving hoor ik hetzelfde. Ik heb overigens nooit een privéshow gehad.

Ik heb net even de Lemma op Eftepedia gelezen. Wat een prachtige attractie is het Spookslot toch, maar wat was het 20 jaar geleden al aan vervanging toe! Aan alle nostalgisten: koester uw herinneringen, maar wees niet huiverig voor iets nieuws in uw leven.

Ik zal mijn herinneringen aan het Spookslot zeker koesteren. Ik ben ook benieuwd naar de bezoekersstroom vanaf woensdag richting het Spookslot. Wij gaan nu toch wel elk bezoek minstens 1x het Spookslot in om afscheid te nemen 🙂