Meint Ik moest hier te hard om lachen toen ik deze van de week voorbij zag komen.
"up to the top, high to the sky, closer to the moon" "piew piew"

Station-de-Oost Monniken, tuinman, de vrouw in vlammen.

Het Spookslot was mooi, maar ik hoef ook niet té veel verwijzingen te zien.

Vergeet niet: dit is de eerste making off. Het verhaal zullen ze de komende maanden wel uit de doeken gaan doen, maar het is toch absoluut niet abnormaal om niet alles vrij te geven vanaf de eerste aflevering van een making off voor een attractie waar we nog meer dan een jaar op moeten wachten?

In dat opzicht ben ik al verbaasd dat we zoveel te zien gekregen hebben in deze video, ik had de "ride-reveal" nog niet verwacht op dit punt. Maar dat gezegd zijnde, zal het verhaal wel duidelijker worden in de komende weken.

Ook vermoed ik dat de concept art nog niet alles prijst geeft, maar symmetrië in een ontwerp is nu eenmaal iets wat logisch is voor een "ronde zaal". Bij het Spookslot gingen we tenslotte naar buiten kijken naar een plein, maar de tribunes waaruit we keken waren toch ook maar gewoon symmetrisch en identiek. Virtueel elke kapel is symmetrisch gelijk, dus als ze dat hier niet gedaan hadden zou dat visueel zeer vreemd ogen.
Ik verwacht wel dat we veel dingen hier nog niet zien, en dat er in de decors zelf voldoende verwerkt zal zijn: animatronics, projecties/schermen en fysieke props. Her is niet zo dat iets symmetrisch per definitie saai of lelijk moet zijn: ik zie heel wat potentiële mogelijkheden voor effecten: er zijn niet alleen voldoende ramen, maar ook boven de deuren met de viool zie je glas-in-loodramen waar nog effecten in kunnen. Ik heb er genoeg vertrouwen in.

Demin Ik hou dit topic niet scherp in de gaten, en heb even gemist wat voor controverse er was over de naam Jozef Charlatan?

Heel kortweg, Jozef Charlatan, afkorting JC wat voor veel mensen weer Jezus Christus betekend.
Erwin Taets had daar een vrij uitgebreide uitleg over in ik dacht Ochtend in Pretparkland nummer 34 (maar t kan ook in een andere aflevering zijn geweest).

Ach het is eenmaal een feit dat niet iedereen tevreden gesteld kan worden, en waar hebben we het over, de initialen van een naam die je kan associeren met Jezus Christus, maar ook met Johan Cruijf, Jackie Chan, Julius Ceasar en nog andere namen.
Persoonlijk zie ik het probleem echt niet en schaar ik dit onder zoeken om iets te mopperen te hebben.

Was het plafond juist niet al uitgelekt...?
Let vooral op de dirigent op de welberuchte plek in het midden... en de suggestie van projecties achter de bovenramen.

Overigens een hoop op bovenstaande gelekte zaken te zien die opvallend genoeg niet te zien zijn in de video, zoals bijvoorbeeld het orgel achter de dirigent...

Overigens ben ik zelf vooral blij dat Jeroen Verheij niet zelf weer een typetje speelt... Hoe leuk zijn acts ook zijn vind ik het wel genoeg dat hij prominent in Symbolica is.

Kan het niet zo zijn dat we gewoon op het verkeerde been worden gezet in die making of? Een charlatan is een oplichter of een bedrieger, ze hebben niet voor niets die naam gekozen. Ik vertrouw het personage Otto ook niet. En we weten ook (nog) niet welk personage Stanley Burleson heeft ingesproken, daar hebben we nog geen naam van gehoord. De kat speelt overduidelijk een cruciale rol, al weten we nog niet welke.
    Ik geloof niet dat de Efteling een heel ingewikkeld verhaal in de attractie gaat vertellen, maar in een making of is het wel leuk om het verhaal alle kanten uit te laten gaan en de kijkers te verwarren.
    Ik ben heel benieuwd en de donkere stem van Stanley is heel goed gekozen.

Maikel de stem van Stanley deed me vooral denken aan de stem van Tom van Beek bij het verhaal van het spookslot

QDude24 Ja, nu je het zegt. Het heeft er wat van weg. Ik hoor de stem van Stanley trouwens al galmen en lachen door de hoofdshow van Danse Macabre, hoe gaaf kan dat worden!

Herbergier Overigens een hoop op bovenstaande gelekte zaken te zien die opvallend genoeg niet te zien zijn in de video, zoals bijvoorbeeld het orgel achter de dirigent...

Mogelijk dat het orgel in de video zich aan de aanzicht zijde bevind? Als ik als voorbeeld weer naar de koepel va de dungeon kijk heeft die ook aan 1 zijde het orgel hangen aan de andere zijde een blanke muur. Logischerwijs hangt er hier ook maar 1 orgel in de zaal

Station-de-Oost Ik ga er even vanuit dat de helft waar wij staan van het bekijken van dit schouwspel (de tekening), dat dit misschien zomaar een tuin of kerkhof kan zijn. Een andere setting. Ik verwacht de grafstenen terug.

De animatie van het transportsysteem laat de ruimte (vrijwel) volledig rondom zien en helaas, geen kerkhof. Misschien dat onder de vloer / in de catacomben nog wel ruimte is voor dansende graven etc.?

Ik ben ook vrij zeker dat we monikken kunnen verwachten...

MattaM Ik denk dat we best nog wat verrassingen mogen verwachten

Het zou wat zijn als we in 2024 iets uit 1979 niet kunnen overtreffen.

Maar ja, de enige verrassend goede animatronic van de afgelopen 20 jaar is Almar... dus ik ben der bang voor... Ik ben der bang voor...

Trollenbol De animatie van het transportsysteem laat de ruimte (vrijwel) volledig rondom zien en helaas, geen kerkhof. Misschien dat onder de vloer / in de catacomben nog wel ruimte is voor dansende graven etc.?

We vergeten nog even het themagebied buiten, de wachtrij, de voorshow(s) etc etc.. dat de showruimte zelf beperkt is qua diepte is te begrijpen.

Ik verwacht dat er op de onderste verdieping eerst een deel gaat gebeuren met animatronics aangezien daar meer plak is naar de zijkanten zie het als een vierkante doos waar wel plaats is rondom met boven een grote ronde zaal bovenop van wat we nu zien. Dus eerst onder en dan stijgen we op voor meer thrill met de donderslag vallen we omlaag en als het de muziek weer opbouwd terug naar boven voor het tweede stukje thrill. Of zo?

QDude24 Halve Maene

Op een wat meer persoonlijke noot (en stiekem ook wel een beetje off topic, exusez-moi): ik heb het vaker aan je gevraagd, maar waarom zeg jij altijd Halve Maene in plaats van de correcte naam?

Ruubje Maar ja, de enige verrassend goede animatronic van de afgelopen 20 jaar is Almar...

En als ik toch al off topic bezig ben... ben ik de enige die Almar tegen vind vallen? Tof dat hij zijn vingers separaat kan bewegen, maar verder staat hij gewoon vooral stil en ziet het masker eruit alsof die half gesmolten is.

Ik vind die terugkerende elementen erg leuk! Alleen... Waterspuwers aan de binnenkant van een kapel? Middeleeuwse sprinklerinstallatie?