laprikantan

Deze snap ik totaal niet. We zien een rond/10hoekig gebouw dat gebaseerd is op bestaande gebouwen. Als de Efteling hier een restaurant of een dark ride in zou zetten, dan is het niet om een attractie heen gebouw, maar omdat de vermeende attractie toevallig ook rond is, is het wel om de attractie heen gebouwd? Persoonlijk vind ik het zoeken naar negatieve punten i.p.v. het positief benaderen. Dit vergelijk met een kermisattractie is voor mij al helemaal een raadsel

Arathonk Tellen een of meerdere voorshows ook mee in die capaciteit?

Zoals hierboven aangegeven, en in een eerdere discussie in het topic. Een voorshow heeft weinig met de capaciteit per uur te maken, hooguit heeft een voorshow beperkt wat invloed op de capaciteit per uur. Het gaat er uiteindelijk om hoeveel mensen per uur de attractie kunnen doen.

Ik ben het helemaal eens met de positieve reacties hierboven. Ik vind het een prachtig gebouw en een keer iets origineels ipv het zoveelste vierkante kasteel of kerkgebouw. Ja het kan zijn dat ze deze vorm hebben gekozen om de attractie zo goed mogelijk in te pakken maar maakt dat nou echt wat uit. Dan kunnen we hetzelfde zeggen over Villa Volta. Ik vind het een prachtig gebouw en een waardige opvolger van het oude Spookslot.

Taronco Het zou ook wel raar zijn als ze een gebouw zouden maken waarin de attractie of 1. niet past of 2. wel past, maar er heel veel loze ruimte is.

In het verleden heb ik regelmatig kritiek geleverd op de ontwerpen van Jeroen Verheij maar deze keer sta ik ook vooraan om te zeggen dat hij er werkelijk iets moois, iets Eftelings van heeft gemaakt. Top!

Brabander Verder doet op basis van dit plaatje het pand wel eer aan het huidige spookslot, maar ik ben het wel helemaal eens dat het gebouw passend is gemaakt naar de attractie.

Villa Volta is ook gebouwd op de afmetingen van het Madhouse, Fata Morgana is zo gebouwd dat er net genoeg ruimte is voor de route van de rit en aan Disney's Tower of Terror zie je ook direct aan de vorm om wat voor attractie het gaat. Ik snap je punt daarom niet zo goed.
      De reden dat het nu duidelijk te zien is komt wellicht omdat we nu (bijna zeker) weten om wat voor ride het gaat ๐Ÿ™‚

In principe lijkt mij een Dome Ride Theater een prima invulling, zolang er genoeg fysieke details aanwezig zijn. Het enige probleem wat ik persoonlijk heb met immersive rides is de misselijkheidsgraad, maar dat komt van iemand met aangetast evenwichtsorgaan ๐Ÿ˜‚. Laatst in This Is Holland geweest wat een enorm gave immersive ride is, duurt 9 minuten en dat was me echt te lang.

Het speelt ook mee, dat gebouwen in deze vorm naar mijn weten niet echt in Nederland staan, of althans niet veel of zo herkenbaar. Ik leg de link het meest met The Radcliffe Camera in Oxford, vreemde eend in de bijt, zo rond, maar als je binnen komt snap je het meteen.

Crowket Bijvoorbeeld bij het huidige Spookslot gaat er toch veel ruimte "verloren" aan de wachtrij bijvoorbeeld. Langs buiten heb je absoluut geen idee wat hierbinnen te zien zal zijn. Het kan even goed een indoor coaster zijn.

Tim Als dit gebouw dezelfde vorm heeft als VR zoals veel mensen zeggen, dan kan dat toch ook hier het geval zijn? Geen enkele bezoeker gaat zeggen:"Oh in dit "ronde" gebouw zit overduidelijk een Dome Ride Theater van Intamin".

Tim ik hoop toch dat hier ook een (deels) indoor wachtrij komt, zo simpel als nu bij het Spookslot, of zoals de prachtige wachtrij van DVH, zeker met het wisselvallige weer in Nederland.

John Maar los daarvan, wat voor gebouw is het verder? Het is geen kerk, het is geen burcht en geen slot. Het is een gebouw in een hele specifieke vorm die ik nog niet kan thuisbrengen.

Het doet mezelf erg denken aan de Kapel waar de 'Amsterdam Dungeon' in gevestigd is, die heeft ook een ronde koepelzaal waar vroeger de achtbaan in stond, Hier zag je in de wachtrij van de achtbaan ook goed dat rondom de grote open ruimte waar de achtbaan stond er kerkbanken stonden waar mensen vroeger zaten. Als je kijkt op de foto's van die baan op RCDB is de koepel met daglicht van binnen te zien: https://rcdb.com/3267.htm

Dit doet me ook gelijk denken, in deze kapel staan er kerkbanken op de balkons op de 1ste verdieping, het midden is open en beneden stond vroeger de preekstoel. Zouden we zoiets als gethematiseerde inrichting ook kunnen verwachten voor deze attractie? Want daar leent het open midden van de intamin dome ride zich toch wel erg goed voor.

Het wordt de Intamin Dome Ride dat bevestigd een zeer betrouwbare bron die in het projectteam zelf zit maar anoniem wil blijven ๐Ÿ˜‰ Daarnaast zijn er (onbedoeld) ook al flink wat hints gegeven wie heel goed opgelet heeft.

Herbergier linksmidden op de begane grond zie je een of ander banner achtig iets boven die poort zitten. ik ben erg benieuwd wat dat mag gaan voorstellen want ik vind dit nu nogal uit de toon vallen met de rest van de sfeer of wat je verwacht bij een abdij/kapel

Even een gedachte over het gebouw, we weten dat het een ruรฏne van een abdij is.
        Een abdij is als ik wiki mag geloven een leefgemeenschap met verschillende gebouwen.
        We weten ook dat de muziek een belangrijke functie heeft.
        Zou het gebouw dan het overblijfsel zijn van de abdij die โ€œvroegerโ€ dienst deed als concertzaal of een uit de kluiten gewassen muziekruimte, en dat de vervallen abdij behekst is en last heeft van vervelende geesten die zich manifesteren op verschillende manieren en dat de geesten van de monniken die daar ooit leefde er zijn om ons te beschermen?
        Zie daar een stukje recycling van de bestaande monniken uit het Spookslot.

Gewoon even een wilde gok met wat natte vingerwerk en de spreekwoordelijke glazen bol.

JeepeeB Het monnikengezang zat ook in de teaser, het zou wat mij betreft erg tof zijn als dat effect een plekje krijgt in Danse Macabre.

Prachtig gebouw, betreft zoโ€™n dome theatre. Ik weet bijna zeker dat de Efteling creatief genoeg is om scherm te combineren met fysieke props.

Zou toch kippenvel zijn. Als je instapt in een ruimte met gewelven van het dak uitgebeeld in de dome (met op de achtergrond t monniken gezang) heb
            Hoort t kraken van de deur, de deur slaat dicht en t , t wordt ineens donker en enkel en alleen de bekende viool uit t spookslot is midden in de bol te zien. En die speelt t viool stukje van Dance Macabre. En de rest.. ja moek nog even verder over fantaseren ๐Ÿ™ˆ๐Ÿ˜‚

Hoe gaaf zou het zijn als je bij Danse Macabre - net als bij het Spookslot - door een ingestorte kloostervloer naar beneden kunt kijken waardoor je vanuit de Dome Ride de monniken door de gangen onder je ziet lopen.