Liampie
Liampie Waarom zou er een hond naar een attractie kraaien die al 45 jaar lekker op zijn gemak in het park staat? Ik zie ook weinig discussie rondom Doornroosje of de Zeven Geitjes.
Wellicht de verkeerde verwoording gebruikt maar zoals te zien uit mijn verdere uitleg bedoel ik: het aantal bezoekers van het spookslot is minimaal (zoals ook uit eigen woorden van de Efteling), het wordt door de algemene bezoeker niet gewaardeerd of onder gewaardeerd. Als er dan aangekondigd wordt dat het vervangen wordt is het opeens cultureel erfgoed, spring iedereen op de wagen om protest aan te tekenen (daarom mijn melding van maar 1.000 hardcore fans). Want laten we wel weten we leven momenteel in een tijd dat het heel populair is om mee te doen met een protest om maar ergens tegen in te kunnen gaan, of we het nu over Corona hebben, het spookslot of andere besluiten welke een verandering te weeg brengen.
Liampie Fans zien graag een bepaalde stijlvastheid op basis van het verleden, en je zou dat plat kunnen uitdrukken als scheve deurklinken. De kritieken uit de laatste jaren, van Pandadroom tot aan M&M, lijken vooral hieruit voort te komen. Volgens mij is er niemand die vanuit dit perspectief het Spookslot kwalitatief ondermaats vind. Sterker nog, ik denk dat er weinig attracties meer als 'Eftelings' worden beschouwd
Ik denk dat we hier gewoon goed op een lijn liggen, het uiterlijk is Eftelings maar de show en het interieur absoluut niet. Het is zoals met elke verandering in een bedrijfs voering je hebt verschillende kampen. Je hebt de mensen die meedenken, die de toekomst snappen en bereid zijn mee te varen op die koers en je hebt de groep mensen die het moeilijk vinden om met verandering om te gaan en het daarom lastig vinden te accepteren en in het huidige of verleden blijven hangen (vroeger was alles beter!) Dat geeft allemaal niet, dat is gewoon zo ontstaan in de mensheid en het karakter van een persoon.
Dat wil nog niet zeggen dat bedrijven, stichtingen, overheden, technologie, wat je maar wilt, niet moeten veranderen en kijken naar wat de tijd en de grote groep mensen wilt. Dat is iets wat de Efteling en elk andere park ook doet, ze blijven constant bekijken wat de klanten willen. Wij als groep fans kijken heel anders (Veel kritischer) dan de overige 98% van de bezoekers naar een park en haar attracties. Dus als bedrijf snap ik dat je je bedrijfsvoering en budget etc op deze 98% aanpast en kijkt wat deze willen, want zonder de inkomsten van deze 98% is er ook geen geld beschikbaar om iets te realiseren om zoveel mogelijk de wensen van de resterende 2% tegemoet te komen. Je kan alleen kwaliteit leveren als je daarvoor ook de budgetten beschikbaar hebt. Vraag me niet hoe PHL het doet met zo relatief weinig bezoekers en die mega budgetten voor thema gebieden.
Ik denk dat we het allemaal het beste voor hebben met de Efteling of je nu voor of tegen vervangen bent van het spookslot, maar het zou mensen helpen als ze het eens proberen te zien door de bril van de Efteling en zich afvragen waarom een dergelijk besluit genomen wordt, dat doen ze echt niet om fans te pesten, daar zullen lang moeilijke meetings aan vooraf gegaan zijn om alle opties te bekijken, zie ook de Pagode situatie. Stilstand is achteruit gang en dat beseft de Efteling ook heel goed, de balans tussen renoveren en nieuwe dingen bieden is uitstekend. Immers andere parken zouden allang de Python destijds vervangen hebben voor iets nieuws want Truus uit Delft merkt niet dat er zoveel geld in een nieuwe baan gestoken is. Hetzelfde met de Pagode, tel dat op bij het geld wat de vernieuwing van de python gekost heeft en ook daarvan had men weer wat moois nieuws kunnen bieden. Kijk wat andere parken met dat geld kunnen!