Ik vind "Heilige huisjes" een behoorlijk dramatische term. Niets is "heilig" in een pretpark behalve een kerk zoals in Slagharen en Europa-Park. 😉
Buiten dat, denk ik dat de Efteling zelf heel goed in kan zien wat moet worden behouden en wat niet. Ik ben het er overigens wel mee eens dat Fons "de sloper" Jurgens na het M&M debacle al lang vervangen had moeten worden, maar we praten wel over een bedrijf wat Olaf Vughts ooit als directeur behield na het debacle rondom DVH. Dat zegt stiekem ook heel veel over dat bedrijf.
De enige "attractie" die in mijn ogen behouden moet worden is het Sprookjesbos, al is dat ook al lang niet meer zo "heilig" als vroeger. Het bos is al jaren geen echt bos meer na alle kaalslag door de jaren heen. Sommige sprookjes horen totaal niet in het bos en mogen van mij dan wel snel gesloopt worden (de Chinese Nachtegaal, Sprookjesboom, Nieuwe Kleren van de Keizer). Dus is het Sprookjesbos dan een "heilig huisje"? Ik vind van niet.
Het Spookslot is echt operationeel geweest tot het bittere eind. Het gebouw en alle techniek daarin zijn te oud voor deze moderne tijd. Het is logisch dat ze deze attractie, met de beperkte populariteit, dan plaats moet maken voor een nieuwe attractie. Vind ik het jammer? Ja. Is het een "heilig huisje"? Nee.
De Fata Morgana en Droomvlucht zullen ooit ook op zijn. Dit zijn ook attracties die op veel gebieden verouderd zijn. Het nokkenschijvensysteem zal bijvoorbeeld nooit meer in zulke grote getalen toegepast worden. Het ritsysteem van de Droomvlucht zal ook geen decennia meer mee gaan. Dit zijn mijn favoriete Eftelingattracties, maar ik zou er vrede mee kunnen hebben als deze ooit vervangen worden als ze technisch volledig op zijn. Zijn dit dan "heilige huisjes"? Niet voor mij.