Marco Ik snap dat je de 3 attracties uit Toy Story Playland niet meerekent, maar Ratatouille is in 2014 geopend 😉
Ik persoonlijk ben niet zo extreem positief over de Amerikaanse overname. Wat ik de afgelopen jaren heb gemerkt zijn extreme prijsverhogingen en juist snijden in het entertainment aanbod. Daarnaast vraag ik me af of die 2 attracties en overlay die nu gebouwd worden, wat overigens extreem traag lijkt te gaan, niet ook zonder de Amerikaanse overname het daglicht gezien hadden. Het personeel heb ik nooit echt een probleem mee gehad, aangezien ik ze in Hong Kong en ook in Walt Disney World vaak een stuk minder vriendelijk ervoer.
Een attractie als Rise of the Resistance lijkt me, los van het ritsysteem, qua animatronics e.d. niet extreem veel meer werk om te onderhouden dan een Pirates? Al heb ik daar ook niet veel verstand van geef ik toe. Het aantal animatronics in Rise is op 1 hand te tellen en ook andere effecten zijn, los van snufjes in het ritsysteem, veelal digitaal en audiovisueel. Het werkend houden van rook- en geureffecten is aan Parijs inderdaad niet besteed, getuige Big Thunder Mountain en Ratatouille. Gelukkig bevat Rise niet dergelijke effecten.
De zorg die ik heb is of Parijs het verhaal over kan brengen van de vele voorshows waarin ook de personeelsleden een grote rol spelen. Het niveau van personeel heb ik mijn twijfels niet over, in Parijs hebben ze namelijk ook het beste Tower of Terror personeel naar mijn mening, maar de taalbarrière wel. Veel onderdelen zijn namelijk niet zozeer afhankelijk van het visuele aspect maar juist een stuk meer van de dialogen. Het doelpubliek van Disneyland Parijs spreekt helaas niet dezelfde taal dus daar zit een uitdaging in.
Persoonlijk zie ik liever unieke attracties verschijnen dan attracties die ik tegen de tijd dat ze in Parijs openen al vele keren gedaan heb. Al ziet natuurlijk iedere Disney fan het liefste unieke attracties gebouwd worden, ik snap ook dat de gemiddelde bezoeker daar anders in zit en het qua ontwikkelingskosten wellicht slimmer is. 😉 Wel vind ik het jammer dat tegen de tijd dat de nieuwe attracties hier eindelijk open zijn de originele varianten niet meer het nieuwste en meest revolutionaire zijn op pretparkgebied.