Ik vind het er verrassend leuk uitzien, zeker voor de doelgroep. Plopsa is van zijn geloof gevallen lijkt het, allemaal “animatronics” ipv stilstaande beelden.

Dit ziet er wel goed uit. Veel Plastic-Fantastic maar hij duurt goed lang en er is wel veel te zien. Voor de doelgroep meer dan geslaagd.

Ik ben onder de indruk. Voor een kinder darkride meer dan prima, mooie scenes met een simpele maar leuke verhaallijn. Er is genoeg te zien en hij duurt nog best lang.

Heel leuk gedaan, alleen vind ik de hoofdpersoon zelf alles behalve goed gelukt. Ineens lijkt Bumba een nek te hebben en ook de ogen vind ik er raar uit zien (mis de dikke rand om de ogen). Of ligt dit aan mij en ben ik al te lang uit de Bumba fase.

Erg leuk, soms wat kaal, maar dat zou kinderen niet interesseren. Ik denk voor de doelgroep een zeer geslaagde attractie

Robkuh84 Ja he! Bumba lijkt een beetje op een echt mens ipv een clown. Vindt het wel wat schattigs hebben.

QDude24 Er is duidelijk goed gekeken naar Carnaval Festival.

Heeft erg goed uitgepakt. Wat een leuke darkride voor de doelgroep van Bumba, dit miste het park zeker.

• luc136 heeft hierop gereageerd.

Ik heb Circus Bumba gisteren kunnen bezoeken en ik was, net als iedereen hierboven, positief verrast door de dark ride. Het is echt een leuke attractie geworden, leuke sfeer, een paar mooie overgangen en effecten. Echt leuk gedaan!

Pretparkgenot Er is duidelijk goed gekeken naar Carnaval Festival.

Ik ben wel benieuwd waarin je Op Reis met Bumba vind lijken op Carnaval Festival? Die associatie had ik zelf totaal niet, vooral omdat Carnaval Festival zo veel groter is qua opzet en daardoor voor mijn gevoel een totaal andere sfeer geeft. Ik moest juist een beetje denken aan de Fantasyland-dark rides wat betreft knusheid en jonge doelgroep, alleen dan is Bumba iets langer.

Overigens vond ik de rest van de Circus Bumba-hal nogal magertjes. Alle decoratie is plat, het plafond wordt in het voorste deel van de hal ‘weggewerkt’ met doeken maar daarachter is het gewoon kaal. Enorme zigzagrij heeft de dark ride ook. Nee, niet het niveau wat ik verwacht van een indoorhal anno 2023, en zeker niet als die hal door Plopsa gebouwd wordt.

luc136

Ik zie de vergelijking met Carnaval Festival wel met jungle scene, zelfs een winterlandschap die hard doet lijken op die van in de Efteling.
        Maar het moet gezegd : ik verwachtte niets en het was onterecht want het is inderdaad grootser geworden en mooier als gedacht 👌

Ze hebben zelfs een koortje kikkers. De feestscene aan het einde doet mij trouwens ook wat denken aan Symbolica, maar dan uiteraard kleinschaliger. Qua verhaal heel simpel allemaal. Maar de combinatie tussen fysieke objecten en projecties lijkt me hier wel goed te zitten. De projecties zijn hier eerder aanvullend ipv het hoofdelement, want dat is de fout die veel parken maken.

Robkuh84 Heel leuk gedaan, alleen vind ik de hoofdpersoon zelf alles behalve goed gelukt. Ineens lijkt Bumba een nek te hebben en ook de ogen vind ik er raar uit zien (mis de dikke rand om de ogen).

Dit vat heel goed samen wat ook mijn eerste indruk is. In het algemeen mag Plopsa hier terecht blij mee zijn, maar die Bumba-animatornics zien er niet goed uit. En dat is puur een vormgevingskeuze, want kwalitatief zijn ze meer dan prima.

Hier en daar zie je ook zeker wel zaken die beter hadden gekund, maar voor een uit de kluiten gewassen 'Fantasyland darkride' is dit echt leuk geslaagd.

Over inspiratiebronnen gesproken: de aanloop met projecties naar de onderwater-scene doet me wel erg denken aan Mickey & Minnie's Runaway Railway 😉

10 dagen later

Plopsa heeft zelf ook een making off van de dark ride online gezet:

Op zich weer een aantal leuke beelden, al blijf ik de vormgeving van de Bumba-poppen niet ideaal vinden.

Beter gaan ze een Trackless Darkride in het Thema van Kabouter plop Bouwen in plaats van het bos van plop.

Demin al blijf ik de vormgeving van de Bumba-poppen niet ideaal vinden.

Dat lijkt mij vooral omdat ze een andere vormtaal hanteren dan welke elders in het park gehanteert wordt en bij de bestaande mascottes. Je bent Bumba gewoon als een groot/log figuur, dan zie je ineens een veel kleiner en smal figuur wat vrij raar overkomt.

Vormstijlen mengen werkt quasi nooit.

Dat gezegd zijnde, deze darkride is veel beter geworden dan ik er van verwacht had. Ziet er mooi uit, maar er zitten nog een paar rare momenten in en de afwerking is hier en daar ook niet super. Maar dan zijn er echt prachtige scenes die wel gewoon heel goed gedaan zijn. Plopsa toont wel dat ze het kunnen, hopelijk in hun volgende project de dode stukjes eruit halen en dan hebben ze een top-darkride.

10 dagen later

Degene die 'm op carnaval festival en gedeeltelijk symbolica vinden lijken vinden het muziekje dan waarschijnlijk ook lijken op ''stampen stampen stampen'' van de efteling? xD althans, daar doet het mij aan denken.

Ik vind 'm redelijk geslaagd. Ja, bumba ziet er een beetje raar uit, maar dat maakt voor de kleinste kinderen ook niet zoveel uit. Daarnaast verwacht ik niet dat een normale volwassen persoon zonder kids hierin zou gaan. daarvoor is het thema net wat te kinderachtig. (voornamelijk door de IP die je daaraan verbindt) wat dat betreft vindt ik het een beetje een on doordachte keuze om een hele darkride rondom deze IP te maken. Maar zo te zien zijn ze voor een redelijk goedkoop systeem gedaan, dus heel veel kwaad zal t ook niet kunnen.

6 dagen later

Zelf ben ik nog niet in het park geweest om de attractie te ontdekken, maar de wachttijden kijk ik wel regelmatig eens na. Het valt toch op dat de Bumba darkride heel vaak wachttijden van meer dan een uur heeft. Zeker voor een attractie voor kleine kinderen is zoiets onwenselijk. Hopelijk beseft Plopsa dat darkrides broodnodig blijven na de sloop van Plop.

• Zingo heeft hierop gereageerd.

Tim Het probleem bij Bumba is, zover ik bij de opening kon ontdekken, dat de capaciteit echt te wensen over laat. Dispatches van eens per minuut waren toen heel gebruikelijk. Wat ook niet helpt is dat er maar vier personen per karretje kunnen, waarbij de helft van de zitplaatsen enkel voor kinderen geschikt zijn. Dit levert een capaciteit op van 240 per uur bij een dispatch per minuut en best case 480 per uur als je iedere halve minuut een kar wegstuurt.

Voor de lange termijngroei van het park is het te hopen dat Bumba niet te populair wordt, want de capaciteit is echt heel slecht als ik op basis van simpele kennis en observaties kijk.

• Tim heeft hierop gereageerd.

Zingo Ja, dat is eigenlijk mijn grote bezorgdheid bij Plopsa overall. Het lijkt alsof ze willen groeien naar een meerdaagse bestemming. Maar ze hebben simpelweg niet de capaciteit om veel meer mensen te ontvangen.