Zoals al eerder was gemeld in het topic van Fear Factor Live, is vanaf vandaag Shrek 4D permanent gesloten. De bouwhekken staan al gelijk om de attractie heen en het is duidelijk dat de vervanging een Minions gebaseerde attractie zal worden.

Geruchten wijzen op een interactieve Experience gebaseerd op de eerste film van de Minions. Waar bij het drietal een bezoek brengen aan de fictieve beurs in Orlando, Villain-Con. Gasten zouden verschillende standjes kunnen bezoeken met "moving walkway's, waarbij ze kunnen schieten. Soort van Toy Story Midway Mania, maar dan zonder een karrentje.

Villain-Con uit de film Minions.

Waar Shrek momenteel 2 theaters heeft, zal de nieuwe attractie maar 1 gaan gebruiken. De tweede theater zal gebruik gaan worden voor Halloween Horror Nights. Verwacht wordt dat de attractie zal openen in 2023.

Leuk! Ben erg benieuwd, vond de Minions ride die ze nu al hebben leuk, dus dit is een mooie toevoeging en eerlijk gezegd ook wel een goede vervanger van de Shrek 4D!

Word er momenteel nog niet erg warm van, een Minions attractie tegenover een Minions attractie. Maar ik laat me graag verrassen.

DaltonTerror een Minions attractie tegenover een Minions attractie.

Dat gevoel herken ik. Ben benieuwd of dit ook een “scherm” attractie wordt of dat er een ander type ride in dat gebouw komt.

Een minion variant van secret life of pets off the leash zou erg tof zijn! Hopelijk inderdaad niet weer zo'n scherm attractie

Ik loop hier zowel vanwege het thema (Minions doet me echt helemaal niets) als de grote kans op wéér schermen nog niet echt warm voor.

ppc-anoniem-2 gezien de trend dat juist Disney de laatste tijd naar de schermen/projecties grijpt, en Universal met échte sets en (enorme) animatronics op de proppen zou je zeggen dat er veel échte decors gebruikt worden. Het interactieve aspect zal uiteraard wel middels digitale middelen zijn, maar daaromheen leent het ‘beurs’ thema zich natuurlijk voor aangeklede toffe boots.

Ik ben vooral benieuwd hoe ze ervoor zorgen dat bezoekers niet alsnog gaan lopen. Ik bedoel, hoe krijg je het voor elkaar dat iedere bezoeker stil blijft staan op de lopende band… of dan moeten er al een soort hekjes op komen die de band in segmenten verdeeld. Wel tof dat ze (weer) een nieuw ritsysteem ontwikkelen, doen ze goed 😃🙌

Jules de grote kans op wéér schermen

Pure Hopelijk inderdaad niet weer zo'n scherm attractie

Hoezo “weer”? Ja, in het verleden heeft universal, overigens destijds revolutionair, veel attracties gebouwd met projecties. Spider-Man in 1999 was ongekend. Maar dat is het verleden. Toevoegingen de laatste jaren zoals Hagrid, Jurassic World Hollywood, Jurassic World Beijing, Secret Life of Pets en Joshi zijn allemaal echt en bevatten tevens veel animatronics. Waarbij Jurassic World zelfs momenteel de grootste en meest spectaculaire animatronic in pretparkland heeft. De enige concurrent is de Jeti, maar we weten allemaal dat die nog steeds disco aan het houden is 😉

Juist Disney grijpt de laatste jaren vaak naar projecties: Pirates of the Caribbean Shanghai, Flight of Passage, Millenium Falcon, Mickey and Minnie Runaway Railway, Spider-Man, Guardians of the Galaxy tower en Tron. Een goede ontwikkeling overigens, zo komt Disney meer in balans, maar ook Universal komt zeker steeds meer in balans. Er standaard vanuit gaan dat het bij Universal enkel gebaseerd is op schermen kon 10-15 jaar geleden. Maar de laatste jaren écht niet meer.

ppc-anoniem-1 Ik ben vooral benieuwd hoe ze ervoor zorgen dat bezoekers niet alsnog gaan lopen. Ik bedoel, hoe krijg je het voor elkaar dat iedere bezoeker stil blijft staan op de lopende band… of dan moeten er al een soort hekjes op komen die de band in segmenten verdeeld. Wel tof dat ze (weer) een nieuw ritsysteem ontwikkelen, doen ze goed

Er zullen dan vast wel hekjes komen of iets dergelijks, want de mensen zullen zich ondanks de verwachte lage snelheid van bewegen, toch vast willen houden.

Hjalmar Waar Shrek momenteel 2 theaters heeft, zal de nieuwe attractie maar 1 gaan gebruiken.
                ppc-anoniem-1 Hoezo grote kans op schermen?

De nieuwe attractie zal een vrij kleine vloeroppervlakte hebben. Dan is het realistischer om een schermen attractie te verwachten dan grote sets.

The_Bullgod dat denk ik niet. In verschillende dierentuinen gaan vergelijkbare loopbanen door aquaria, ook met bochten e.d. In het Georgia aquarium in Atlanta, ooit de grootste ter wereld, maakt de loopband ook bochten bijvoorbeeld zonder dat er hekjes te spotten zijn.

LuukSky het thema leent zich natuurlijk perfect voor een klein vloeroppervlakte. Een beurs heeft standaard al stands van pak m beet 5 x 5 meter. Zeker aangezien het ritsysteem geen extra ruimte nodig heeft, behalve een gangpad wat al aanwezig is, dus dat wil niks zeggen. Ik verwacht dat de volledige beurs fysiek aanwezig zal zijn, met in sommige stands een animatronic. Het interactieve aspect zal grotendeels digitaal zijn inderdaad, maar dat is meestal bij een interactieve attractie 😁

ppc-anoniem-1 Ik ben het voor een groot deel met je eens, maar laten we wel eerlijk zijn richting de nieuwe attracties die jij noemt. Dat zijn allemaal (op Joshi na) geen attracties met alleen maar fysieke scenes, daar zitten ook gewoon veel scherm-werk in bij een groot aantal. Gewoon een goede balans tussen scherm en aankleding en dat is prima.

Hjalmar Dat klopt niet. Hagrid heeft geen enkele vorm van projecties tijdens de rit, evenals Jurassic World Hollywood. Deze heeft enkel ‘veiligheid waarschuwing’ televisies op de lifthill.

Eftelflags maar echt, heel vermoeiend. Hoor bij Disney niemand klagen over 100% projectie gebaseerde nieuwe attracties zoals Flight of Passage en Milennium Falcon. En het einde van Rise of the Resistance is Universal pur sang. Zonder projecties zou die attractie geen spaak houden. Nagenoeg ieder spectaculair effect is bereikt middels projectoren en schermen.

Wellicht omdat mensen niet zo betrokken zijn bij wat Universal de laatste jaren aan het neer zetten is, of bij definitie of Universal minder positief zijn, geen idee. Maar de twee pretparkreuzen op aarde waren nog nooit zó aan elkaar gewaagd, en groeien steeds meer naar elkaar toe… Als fans alleen maar genieten geblazen, want de kwaliteit wordt alleen maar hoger 🙌

ppc-anoniem-1 Oe, ja Hagrid heeft inderdaad tijdens de rit geen schermen/projecties, alleen in de wachtrij. Maar de mosasaurus, is toch echt een groot scherm/projectie. Of wil je nu zeggen dat die echt daar rondzwemt 😛

Edit: Ik heb persoonlijk niet zoveel problemen met Universal, of de discussie over de schermen. Persoonlijk ben ik mij meer dan bewust dat beide parken er veel op inzetten puur omdat het een groot aantal kosten kan drukken (Tenzij je ILM gaat gebruiken om je attractie te renderen). Nu heb ik nog geen nieuwe darkride kunnen doen van Universal in een flinke periode, dus ik kan niet oordelen over attracties als Super Mario en Pets life. Maar historisch was het natuurlijk wel altijd dat de focus misschien net even iets te veel lag op die technologie. Ik zit persoonlijk liever in Spiderman dan in Transformers Wat raar is want het is dezelfde attractie, zelfde idee en spanning. Uitwerking voor mij bij Spiderman is gewoon vele malen beter dan Transformers. Daar vond ik persoonlijk het nog wel eens in het verleden misslaan. Alle A+ ingrediënten, maar het gerecht voelde niet af. Hoewel ik misschien het niet eens ben met sommige keuzes (ik kijk naar jou Velocicoaster, zo wel op naam als locatie). Is de baan meer dan prima, zitten er toffe effecten in en zit er veel meer samenhang in de attractie dan ik oorspronkelijk verwachtte.

Dus ja, ik ben mijn reisje naar Beijing aan het planning, want ik wil die nieuwe Isla Nublar locatie graag proberen en de nieuwe generatie van attracties proberen.

Hjalmar Maar de mosasaurus, is toch echt een groot scherm/projectie. Of wil je nu zeggen dat die echt daar rondzwemt 😛

Aah shit ja, die Mosasaurus ben ik vergeten... wanneer je die WTF animatronics ziet aan het einde ben je alles waar je op dat moment aan dacht kwijt 😂

ppc-anoniem-1 Hoezo “weer”?

In de laatste tien jaar in dit specifieke park: Hogwarts Express (de actie vindt plaats op schermen), Gringotts (grotendeels schermen), Fast & Furious (alleen maar schermen), Transformers (vooral schermen), Jimmy Fallon (schermen), Minion Mayhem (schermen). Ik vond van die lijst alleen de twee Harry Potter-attracties echt goed, dus vergeef me dat ik je vermoei met mijn twijfels dat Universal in dit specifieke park na middelmatigheid nu ineens iets steengoeds neerzet. Ik kan niet wachten om de nieuwe rides in Islands of Adventure te zien, maar de Studios komen iets tekort en dat wordt met deze investering niet opgelost.

Jules het lijkt me logisch dat je niet enkel naar het desbetreffende park kijkt, maar naar wat het bedrijf als nieuw weg zet overal ter wereld. En uiteraard ook in het buurpark. Wanneer er ooit in Disneyland Parijs een nieuwe attractie wordt aangekondigd ga je toch ook niet zeggen “jammer, wéér een attractie zonder nieuwe technieken?” puur omdat je enkel naar het park in Parijs kijkt waar, voor huidige maatstaven, weinig vernieuwends staat. Of wanneer Phantasialand aangeeft iets nieuws te bouwen waar nog niets veel over bekend is ga je toch ook niet zeggen “jammer, wéér een achtbaan met 2 lanceringen” puur omdat de laatste 2 grote uitbreidingen achtbanen met dubbele lancering bevatte.

Minion Mahem wordt bijvoorbeeld dit jaar 10 jaar oud, welke hetzelfde ritsysteem gebruikt als de voorganger welke in 1990 zijn deuren opende. Transformers wordt 11 jaar oud. En ja, de nieuwste attractie waar je naar refereert is er inderdaad een uit 2017 (de segmenten uit Fast & Furious stammen uit 2015). Om dergelijke oude attracties (ja, voor Universal begrippen zijn die oud) als referentiekader te gebruiken, terwijl er de laatste 4 jaar veel goede rides welke niet op schermen leunen zijn bij gekomen, vind ik ietwat kortzichtig.

Universal weet zelf ook écht wel dat Fast & Furious bijvoorbeeld extreem slecht ontvangen is, daar hebben ze écht wel van geleerd dat een populair IP niet garant staat voor een populaire attractie. Kan deze attractie veel projecties gaan bevatten? Zeker. Zal de beleving zich volledig richten op projecties? Kijkend naar de afgelopen jaren: Nee. Dus ja, dat “wéér” vind ik nog steeds erg vreemd. Universal bestaat uit meer dan dat ene Studios park in Orlando.

ppc-anoniem-1 Je kunt moeilijk ontkennen dat ze erg gemakkelijk hebben gedacht voor Universal Studios Florida in die periode. @Jules zijn opmerking kan ik erg goed begrijpen als je niet elk jaar het park bezoekt dan bekijkt wat er bij gekomen is alleen maar van dit soort brol werk is.

Uiteraard heb je gelijk dat de gemeenschap Universal een kans moeten geven in Orlando, waarbij een scherm gebaseerde attractie wordt vervangen voor iets nieuws! Bedoel Life of Pets heeft laten zien dat ze het wel degelijke kunnen. Laten we hopen dat het niet een te gemakkelijk infill wordt om de ruimte tijdelijk op te vullen om het gat te overbruggen tussen nu en Epic Universe. Mijn vermoeden is namelijk dat zodra de backstage allemaal verhuist is richting Epic Universe, dat er een aantal gebieden (Men in Black, Fievel, Fear Factor Live) een flinke transformatie gaan ondervinden.

Hjalmar zeker weten, vooral King Kong en Fast & Furious waren creatieve armoe. Gewoon een letterlijke kopie van de segmenten uit Tram Tour uit Hollywood met er nog iets ervoor geplakt zodat het als volwaardige attracties moest voelen. Bij King Kong is dat overigens nog best geslaagd. Over die andere is ieder geschreven woord er één te veel. Met Jimmy Fallon is, zeker gezien de beperkte ruimte van het gebouw, niks mis overigens.

Het is jammer dat Steven Spielberg de sloop van E.T heeft tegen gehouden, anders hadden we daar een tof Pokemon gebied moeten hebben liggen als we de geruchten mogen geloven.

Je merkt gewoon dat het Studios park in Orlando té veel achterstallige en oude attracties had/heeft welke allemaal stuk voor stuk worden vervangen. Minions, Jimmy Fallon, Fast & Furios en Bourne Ultimatum vervangen allemaal oude bestaande attracties. Na Shrek is ongetwijfeld Fear Factor aan de beurt. Maar daar ligt al een plan klaar voor een Harry Potter bezemstelen attractie als we eveneens de geruchten moeten geloven (welke eerst voor Epic Universe gepland stond). Jammer dat de reboot van Men in Black niet aansloeg bij het grote publiek, anders had die attractie met een verfrissing nog zeker meegekund. Blijft een toffe attractie, al doet ie wat retro aan.

Het voelt alsof het park nog steeds teert op Diagon Alley van 7 jaar geleden, en een échte grote nieuwe e-ticket is er sinds die tijd niet meer bij gekomen. Shrek 4D is geopend in 2003 dus was al ver over de houdbaarheidsdatum heen. Ik vind het noemenswaardig dat Universal deze vervangt met iets nieuws, en niet zoals in Hollywood voor Kung-Fu Panda. Dat was namelijk een makkelijke copy-paste geworden van een eveneens geslaagde experience.

Maar om een park (welke onderdeel is van een groep van 6 parken) te beoordelen enkel en alleen op de ontwikkelingen van dat ene park, en dus niet de andere parken uit de groep, is naar mijn mening vreemd. Ik bedoel, enkele jaren geleden stelde Holiday Park nog niet veel voor, maar bij een nieuwe uitbreiding mag je dan toch uitgaan van de Plopsa standaard en niet de destijds bestaande Holiday Park standaard bijvoorbeeld.

Ik wil het lijstje toch nog eens herhalen, na al deze schermenattracties werd het ook wel eens tijd dat er meer ingezet werd op fysieke rides. Het is niet dat er naast deze attracties nog veel andere dingen zijn geopend.

De nieuwe weg van Universal vind ik dan ook positief, maar ze hebben een lange weg te gaan want ze hebben naar mijn smaak echt nog veel te veel schermenattracties. En die hebben toch een lagere herhalingswaarde, ook al blijven sommigen zeker spectaculair.

Ik ben zeker benieuwd naar wat ze met Epic Universe gaan doen. Wat deze attractie betreft kunnen we voorlopig alleen maar afwachten. Universal heeft zeker bewezen dat ze wat kunnen, Harry Potter, Jurassic World,.. ze stampen daar tegenwoordig sublieme ervaringen uit de grond.

2012 : Despicable Me: Minion Mayhem
                              2013 : Transformers: The Ride 3D
                              2014 : Harry Potter and the Escape from Gringotts
                              2014 : Hogwarts Express
                              2016 : Skull Island: Reign of Kong
                              2017 : Race Through New York starring Jimmy Fallon
                              2018 : Fast & Furious: Supercharged
                              2020 : The Bourne Stuntacular

Dat Disney nu meer en meer met schermen werkt bekijk ik ook afwachtend. Ze hebben uiteraard een veel groter arsenaal aan attracties met fysieke sets dus ze zijn meer dan in balans, maar ze mogen zeker niet stoppen met zulke attracties en alleen nog maar gaan inzetten op schermen.