De banen met de meest krachtige lancering die ik tot nu toe gedaan heb zijn allemaal Intamin coasters, Stealth in Thorpe Park, Xcelerator in Knott's Berry Farm en iSpeed in Mirabilandia.
Stealth en Xcelerator hebben dan treinen voor 20 passagiers, terwijl iSpeed dan korte treinen heeft voor 12 passagiers.
Die eerste 2 hebben ondanks hun langere treinen toch een krachtigere lancering. En wat ook enorm helpt om een lancering krachtiger aan te laten voelen is een lancering vanuit stilstand. Maar ook dat kost meer energie.

The_Bullgod Daarnaast hebben Stealth en Xcelerator natuurlijk een hydraulic launch, die zijn van nature al krachtiger dan LSM’s. Beetje appels met peren vergelijken.

The_Real_Infernape Beetje appels met peren vergelijken.

Ja dat klopt, maar veel LSM lanceringen hebben al een rollende start, ipv een launch vanuit stilstand.
      Dat is dus ook niet te vergelijken met die klassieke flywheel lancering en dus al een flinke tegenvaller.

The_Bullgod nee dat is waar, maar ik wilde ook niet zeggen dat ze vergelijkbaar zijn, ik wilde alleen opkomen voor de LSM’s die ondanks hun beperkingen wel een stuk beter zijn voor onderhoudskosten en het voorkomen van downtime.

6 maanden later

O jee... dat is niet altijd een goed teken. Tenzij het echt om een grootschalige revisie gaat.

Jules O jee... dat is niet altijd een goed teken. Tenzij het echt om een grootschalige revisie gaat.

Het zou inderdaad om een grootschalige revisie gaan hier.
          Naast enkele trackdelen die vervangen zouden gaan worden, zou ook het lanceersysteem vervangen gaan worden.
          De geruchten spreken over een multilaunch systeem met verschillende programma's voor combinaties van lanceringen zowel voorwaarts als achterwaarts.

Dat is wel écht groot onderhoud. Volledige revisie van de track.. Hulde daarvoor.

Voor wat betreft het nieuwe lanceersysteem blijf ik nog even skeptisch. Ik vind het in Walibi BE absoluut geen verbetering. Echter juist omdat de launch daar erg zwak is, kan het concept om random trucjes met de lancering te doen juist een hele leuke toevoeging zijn.

9 dagen later

Ik heb helaas nooit een vliegwiel meegemaakt. Ik woon op 30 kilometer van Waver, maar ging vroeger zo goed als nooit naar pretparken en heb nooit in Sirocco of Turbine gezeten. Weet iemand waarom dat systeem in onbruik geraakt is? Betrouwbaarheid of een andere reden?

• Marvin heeft hierop gereageerd.

Azmidiske Ouderwetse technologie waarvoor geen onderdelen meet gemaakt worden en die enorm slijtage gevoelig is. Elke keer als je daarmee een trein lanceert krijgt het systeem, de trein en de track zelf een enorme opdonder. Maar het was wel enorm gaaf 😎

• Erik heeft hierop gereageerd.

Marvin
              Toch gebruikt Zamperla in hun moterbike-achtbanen weer een vliegwiel lancering. En volgens mij Intamin ook in hun family launch coasters, zoals Juvelen, al is dat wel in een totaal andere vorm.

Maar andere fabrikant, andere onderdelen. Niet gek dat een Schwarzkopf dus een nieuw systeem krijgt.

• Marvin heeft hierop gereageerd.

Erik Juvelen is een lancering met booster wielen, maar ik zie dat Zamperla inderdaad vliegwiel lanceringen toe past. Maar wat je al zegt, andere fabrikant dus andere onderdelen. En waarschijnlijk hebben die het systeem ook wel wat gemoderniseerd en minder zwaar voor de onderdelen gemaakt.

Marvin En waarschijnlijk hebben die het systeem ook wel wat gemoderniseerd en minder zwaar voor de onderdelen gemaakt.

Niet alleen dat, maar ook de veel lagere topsnelheid van die Zamperla banen, zal een reden zijn, waarom het nu wel een redelijk betrouwbaar lanceer systeem is. De krachten die bij de lancering vrij komen zijn, vele malen lager.

Marvin Juvelen is een lancering met booster wielen

Dat klopt. En volgens mij worden die boosterwielen weer aangedreven door een vliegwiel. Tussen de twee lanceerstroken in staat een machine te draaien, die de wielen aandrijft. Beide lanceringen worden tegelijk aangedreven (dus als de trein over de tweede lancering gaat, draaien de boosterwielen van de eerste lancering ook). Ik weet het niet 100% zeker, maar volgens mij is die aandrijfmachine gewoon een vliegwiel. 🙂

Erik klopt. Ook Anubis maakt gebruik van een vliegwiel voor Electra.

20 dagen later

Een hele toffe update uit Knott’s. De baan zal volgend jaar heropenen met een twist: de lancering zal willekeurig vooruit of achteruit beginnen en de bezoekers zo geregeld verrassen.

Ik vind ‘t cool.

Erik dus als de trein over de tweede lancering gaat, draaien de boosterwielen van de eerste lancering ook

Ik was er dinsdag, en dit klopt niet. De tweede lancering draait wel wanneer de eerste draait, maar niet andersom

Jules de video werkt niet

• Jules heeft hierop gereageerd.

QDude24 de video werkt niet

Knott's Berry Farm heeft er blijkbaar een embed blocker opgezet. Je kunt "watch on Facebook" klikken.