Een Puy du Fou als second gate bij de Efteling zou ik alleen maar toejuichen, twee merken die zeer goed bij elkaar passen. Echter, ik zie teveel 'maar'en op de weg. En de grootste daarvan is ruimte. Puy du Fou in Frankrijk en Spanje hebben massa's aan grond en nauwelijks buren. Iets wat je nodig heb voor een park als Puy du Fou en de locatie in de nabijheid van de Efteling niet kan bieden.
Progress Even tussen neus en lippen door, maar de meeste succesvolle show (in mijn ogen) van Puy du Fou France gaat over genocide, massamoord en op het einde (spoilers!) wordt de held van het verhaal geëxecuteerd. Het hoef niet altijd een feel good show te zijn bij Puy du Fou. Een verloren oorlog of verhalen uit tijden voordat 'Nederland zoals we het nu kennen' gesticht is kunnen prima. De VOC kan gevoelig liggen. Maar er zijn in 2000 jaar historie sinds de romeinen toch zat prachtige verhalen die verteld zouden kunnen worden.
Er zijn zover ik weet inmiddels 4 'pogingen/onderzoeken' geweest om Puy du Fou naar Nederland te halen. Waarvan 1 bij de Efteling, 1 in de buurt van Haarlemmermeer, 1 in de buurt van Toverland (Zonder associatie met Toverland), en de laatste had nog geen locatie op het oog. Maar ooit is hopelijk het moment rijp dat Puy du Fou naar Nederland komt met een passend business model en een geschikte locatie. Het zou een zeer goede aanvulling zijn op het pretpark aanbod in onze regio.