@Progress dat kan ik mij helaas oprecht niet meer herinneren, maar gevoelsmatig komt dit zeker tot mij over (vooral met dat nieuwste ontwerpconcept van het nieuwe hotel-resort gebouw wat ze willen plaatsen).
Maar in ieder geval, het was nooit mijn bedoeling om de focus van mijn verhaal op het vergelijk naar Disney te halen. Het enige wat ik ermee wilde benoemen is dat ze zich graag met de absolute wereldtop willen vergelijken maar daar qua financiën bij lange na niet aan tippen.
Wellicht vragen we dan ook gewoon teveel van de Efteling. Het zou zomaar kunnen dat wij als fanbasis gewoon teveel verwachten van de Efteling in dat opzicht. Ze hebben een paar fantastische parels van attracties neergezet, maar in werkelijkheid zijn deze net zo imperfect als menig nieuwer project. Ik durf te wedden dat menig kind over 20-30 jaar zou staan te schreeuwen als Max&Moritz weggehaald zou moeten worden.
De standaard voor thematisering is ook gewoon in de loop der jaren ontzettend hard omhoog gegaan. We zijn al bijna niet meer tevreden met een prachtige attracie waarvan de wachtrij niet gethematiseerd is. En laten we eerlijk zijn, daar hebben we er nog meer dan genoeg van binnen Europa.
Om maar even terug te cirkelen naar de eerste post van het topic; ik denk oprecht niet dat het bij de Efteling mist aan visie. Wat ik wel graag zou willen zien, is een grote herstructurering van de interne organisatie. Ze mogen gerust wel een nieuw bloed in de kuip gaan toevoegen. Er zijn een hoop ontzettend goeie mensen weg gegaan, en ik geloof dat die posities telkens intern weer opgevuld worden. Mijn ervaring binnen de Efteling is dat daar veelal in een soort vriendjespolitiek functies gegeven werden, dus zo zouden iedere keer dezelfde denkende mensen op eenzelfde functie neergezet worden. Mensen met een veelal afwijkende mening over zaken werden vaker als obstacel gezien dan een verfrissing van de kijk op zaken. (neem dit geheel trouwens niet als feit aan, is gewoon gevoelsmatig voor mij wat ik in 4-5 jaar werk binnen de efteling opgevangen heb). In ieder geval; van de ene kant kun je zeggen dat mensen langer op dezelfde functie moeten blijven zitten om langdurig succes op te bouwen, maar daar ben ik het persoonlijk niet helemaal mee eens. Mensen kunnen vastroesten in een functie en een stug obstakel worden voor positieve groei. 'Fris bloed' kan zeker tot fantastische groei leiden, en ik hoop dat de Efteling dit zelf ook inziet.
Over het stukje ontwerp afdeling; ik denk niet dat het te vergelijken is hoe vroeger 1 ontwerper alles kon maken voor het park ten opzichte van nu. Het is onmogelijk om met zoveel potentiële projecten als 1 persoon alles te maken. Waar ik het wel mee eens ben is dat sommige ontwerpers projecten toegeschoven krijgen waar hun stijl niet zo goed bij past. Hierin zou Sander wellicht meer een knopendoorhakker moeten zijn om de stijlen toch wat sterker naar elkaar toe te trekken. Het lijkt me echter ook wel lastig om als mede-ontwerper opeens de leiding te moeten gaan nemen over de hele club. Verder zou ik niet durven zeggen hoe de ontwerpafdeling met elkaar samen werkt en dergelijke.
Ik heb Olaf tevens nooit als slechte directeur imagineering beschouwd. Ik heb hem een paar keer mogen spreken en gevoelsmatig is het een goede man die wel het beste voorhad met alles. Het enige vraagstuk wat ik bij hem had was dat hij verder geen creatieve teken ervaring had om echt te kunnen 'sparren' met de ontwerpers over de creatieve richting van een project. Dat is iets wat Sander als teamlead ontwerp nu wel kan doen.