Ik kom even heel blind deze discussie in varen.
Wat betreft de titelvraag van dit topic; ik geloof zeker wel dat ze daar in het bestuur (en ook rond de ontwerptafel) een ontzettende hoop fantastisch mooie ideeën hebben, waarvan er een aantal reeds in uitvoering. Wat mij echter het meeste opvalt bij alle fantastische projecten die ze aangaan de afgelopen jaren; ze raffelen het altijd af.
Wat bedoel ik daar precies mee? Simpel. Na verloop van het project (zij het een attractie, horeca locatie of wat dan ook), komen er altijd bezuinigingen. Vanaf dag 1 worden er dingen geschrapt die zo'n project tot een hoger niveau zou kunnen tillen. De Efteling wil zich ontzettend graag vergelijken met de grootste spelers van de wereld, en dan kijken ze ontzettend vaak richting een Disney. Natuurlijk, dat is ook wel echt de wereldtop van thematisering, daar geef ik ze geen ongelijk in. Maar het probleem is dat er geen miljardenbedrijf achter zit die alles zomaar even kan betalen. Nee, de Efteling is gewoon een bedrijf wat het volledig van zichzelf doet. Het is ook geen Europa-park die sponsoren aanneemt om nieuwe, gave achtbanen voor ze neer te zetten zodat ze het makkelijker kunnen betalen. Mijn grootste knelpunt met de projecten die de Efteling in de afgelopen 7-8 jaar heeft neergezet komt telkens weer terug op hetzelfde puntje; financiën. Ik heb persoonlijk niet het gevoel alsof de Efteling ooit fatsoenlijk om heeft kunnen gaan met zijn geld. Nee, ik heb geen volledige inzicht in de boekhouding van het park dus en ik kan me goed voorstellen dat dit een ontzettend lastige taak is.
Ik weet uit ervaring dat de Efteling een 3-4 jaar geleden als doel had om 5 miljoen bezoeken per jaar te trekken. Dit hadden ze als lange-termijn doel ergens in 2025 staan als doel van wat ik me kan herinneren. Fantasisch mooi streven vond ik het (destijds werke ik nog als junior in het park dus ik heb hier genoeg van meegekregen). Wat echter bleek, was dat ze binnen 2 jaar dat doel al bereikt hadden. Vanwege hun ontzettende populariteit zijn ze gigantisch uit hun voegen gebarsten qua bezoeken per jaar. En dat was natuurlijk ook te merken met de topdruktes die ze ook in de zomer hadden, en hoe ontzettend druk de gewone weekenden waren in de afgelopen jaren.
Even terugkomend op dat puntje financiën wat ik net aankaartte; Toen de Efteling dus net hun 5miljoen bezoeken per jaar gehaald had, strooide ze letterlijk het geld in het rond. Overal binnen het park werd extra geld uitgegeven, medewerkers mochten veelal ideeën geven voor verbeteringen binnen hun afdeling en er werden veel kantines (soms zeker onnodig) een make-over gegeven. Ik heb lounge-stoelen en design-lampen rond zien vliegen op plekken waar ze niet eens fatsoenlijk pasten. Echt bizar vond ik het. Binnen een paar maanden waren die onnodige meubelstukken ook weer ergens anders naartoe verhuisd, ik heb ze in ieder geval niet meer teruggezien.
Fast-forward 1 jaartje. De bezoeken van dat jaar zouden tegen zijn gevallen. Dusdanig erg dat er opeens nergens meer geld voor zou zijn (wat ik overegins ontzettend vreemd vond want, ondanks er geen piekdrukte dagen meer waren, was de drukte stukken meer verspreid over het jaar heen). Al die fantastische ideeën die medewerkers aan hun teamleads doorgegeven hadden konden regelrecht de prullebak in want we moesten maar zoveel mogelijk bezuinigen. Ik was echt sprakeloos. Hoe kan het nou dat een park wat een jaar geleden nog zo hoog van de toren blies dat het zo goed ging (en ontzettend veel geld over de balk gegooid had voor onnodige dingen), een jaar later opeens zeggen dat ze geldproblemen hadden? Ik snap er nog steeds niks van.
Wat me van dit verhaal wel ontzettend is blijven hangen, is dat ik er alleen maar meer het gevoel van krijg dat de Efteling ontzettend grootse projecten wil starten, waar ze halverwege altijd achterkomen dat ze maar de helft van het geld bij elkaar hebben om uberhaupt het project te kunnen realiseren. Mijn grootste bevestiging hiervoor voelt nog altijd het Max&Moritz project aan. Ik heb intern vernomen dat het eigenlijk eenzelfde houten gebouw zou gaan worden als Joris en de Draak, omdat ze niet genoeg budget zouden hebben om een nieuw gebouw neer te zetten. Puur en alleen omdat iemand bij architectonisch ontwerp daar is gaan uitzoeken of ze toch een stenen gebouw konden krijgen, zijn ze er achter gekomen dat ze het oude gebouw konden ombouwen. Je kunt het slim omgaan met je middelen noemen, maar hoe ik het verhaal intern gehoord heb vind ik het veel meer als puur toeval dat 1 iemand daar toch wat extra moeite doet om het project wat te kunnen redden van hun geldtekort.
Niet alleen qua projecten, maar ook qua onderhoud ben ik nog steeds van mening dat de Efteling ontzettend vreemd omgaat met hun financiën. Er zijn nog genoeg effecten parkbreed die na ontzettend lange tijd nog steeds niet zijn gerepareerd. En dat vind ik ontzetend tegenstrijdig met hun huidige visie naar 2030 toe. Ja, ze willen ontzettend veel uitbreiden en nieuwe dingen neerzetten, maar hoe wil je dat doen als je huidige park er zo half-half bij ligt? Tuurlijk, genoeg dagbezoekers zien de vele gebreken niet omdat ze niet wekelijks/maandelijks/jaarlijks naar het park gaan, maar ik vind het goed bijliggen van je park wel een essentiëel onderdeel van een 9+ ervaring. Vooral als je zo'n concurrentie als Europa-Park en dichterbij nog, Phantasialand hebt liggen. Zelfs Toverland vind ik echt ontzettend zijn best doen op bestaande delen van het park om hun beleving op te halen naar een 9+. Ik ben ontzettend bang dat de Efteling door hun financiëel beleid nog wel eens het onderspit kan delven aan andere parken in de buurt. Er komt een tijd dat ze niet meer op die 'high' van nostalgie kunnen rijden... en ik hoop oprecht dat ze dan nog een goede fundering hebben om verder te gaan.