Pascal-Manu
Misschien mijn tekst even opnieuw lezen? ik zeg namelijk nergens dat de Efteling geen gezond bedrijf is of dat M&M in 1 dag verzonnen is... sterker nog met M&M is een nieuwe fase ingezet in het bewerkstelligen van "samenhangende gedeeltes" (eindelijk!) gelukkig trekken ze dit na het Steenbokplein ook door in het Reizenrijk.
En als je het ergens niet mee eens bent... prima maar om het dan meteen als onzin te bestempelen... een forum is een plek waar meerdere inzichten / ideeen / meningen bij elkaar komen en daar zitten wel eens andere meningen/gevoels tussen dan die van je zelf prima maar ik ga dan ook niet lopen zeggen dat iets onzin is als ik het ergens niet mee eens ben. Een bepaald ander forum is oa door dit soort uitlatingen en de sfeer die dit met zich mee brengt nu niet meer actief.
Wat ik probeer aan te geven is dat door de verschillende bedrijfsvoeringen (lees BV of familie BV) er grote verschillen zijn in hoe de toekomst van bepaalde parken uitgezet gaan worden, dat is gewoon een feit.
PHL en Europapark hebben (nogmaals) hier omdat het familie bedrijven met 0 wisselingen van de wacht hebben een duidelijk voordeel in, als eigenaar is het veel makkelijker om je visie en toekomst beleid uit te stippelen dan een bedrijf met elke 5-10 jaar een nieuwe directie die elk met zijn eigen "visie" de BV gaat leiden.
Je stelt dat je vind dat alles wat de laatste jaren gebouwd is er zo goed uitziet, dat is inderdaad een kwestie van smaak, ik vind bijv M&M een zeer geslaagde attractie voor de doelgroep maar voor een park als de Efteling had er op kwalitatief niveau (afwerking / uitvoering) veel meer ingezeten, ligt de gemiddelde spreekwoordelijke Truus daarvan wakker... nee, dat niet.
Dat gasten minder kritisch zijn daar kan ik me echt niet in vinden, als dat zo zou zijn zou een park als Walibi, Bobbejaanland, MoviePark (met alle respect) veel meer bezoekers ontvangen, dat de Efteling meedraaid aan de top is enkel en alleen te wijten aan (met name) afwerking van bepaalde attracties want zo heel uniek is het attractieaanbod (zonder met de bekende roze bril te kijken) echt niet in Kaatsheuvel (op de toppers zoals Fata, Droomvlucht, Symbolica, Baron na), en natuurlijk de grootste troef de natuur en "rust" die het park uitstraalt.
Het feit dat er telkens een andere ontwerper per project aangewezen gaat worden blijft er voor zorgen dat je (buiten budget keuzes) enorme kwaliteitsverschillen ziet, vergelijk de afwerking / ontwerp van Baron1898 bijvoorbeeld maar eens met M&M enz, is dat per definitie slecht... nee maar als er een duidelijke visie is dan heb je een bepaald kwaliteits / afwerkingsniveau waaraan een project moet voldoen en daar gaat men soms de mist in en dat is jammer want er zit niet niet het eerste beste ontwerpteam, men heeft meermaals bewezen dat men het kan.