Kan iemand mij aanwijzen waar de zichtbare bezuinigingen en afraffel delen van Polles Keuken, Aquanura, Baron 1898, Symbolica, De Zes Zwanen, De Wereld van Sindbad en Backerei Krumel precies zitten? Naar mijn inziens zijn deze allemaal precies uitgevoerd zoals gepland én met 9+ resultaten (in mijn boek). Je dood blijven staren op Max & Moritz is net zo vervelend aan het worden als je dood staren op de Panda/Fabula loods. M&M is naar mijn inziens de eerste uitbreiding sinds Joris en de Draak (2010) die door tijd, budget en stijlkeuzes niet de 9+ heeft weten te behalen.
Tot de corona crisis waren ze toch zeker ook enorm goed bezig met onderhoud. Vele bestaande attracties werden geplust of kregen extra liefde (Fata Morgana, Roodkapje, Python, De Oude Tuffers etc.). De afgelopen jaren heeft het park inderdaad een enorme stap achteruit gezet in onderhoud, maar als je even de jaren voor corona erbij pakt dan vind ik niet dat je kunt zeggen dat de Efteling het altijd slecht heeft gedaan met onderhoud. Naar mijn idee zijn ze er de laatste tijd weer volop mee bezig om het terug op het oude niveau te krijgen.