Men gebruikt visie hier doorgaans veel te breed of voor dingen die niet perse bij een visie van een bedrijf hoort. De Efteling heeft nog vrijwel nooit zo'n sterke visie gehad als dat ze nu hebben. Namelijk: gestaag en milieubewust blijven groeien tot een internationale familie trekpleister met 7 miljoen bezoeken, inclusief kwalitatieve attracties, accommodaties en alle andere themapark zaken. Nog nooit eerder heeft de Efteling voor zo'n lange termijn dit vast weten te leggen in een bestemmingsplan. Dus die visie zit volgens mij beter dan ooit. Ook op attractie gebied liggen er verschillende plannen en scenarios klaar, waardoor er juist geschoven kan worden met de plannen.
Ik denk dat de meeste mensen struikelen over vooral ontwerp keuzes van de meest recentelijke uitbreidingen, maar ook daarin is de Efteling nooit constant geweest. Denk aan Carnaval Festival, Monsieur Cannibale, Vogel Rok, Pandadroom, De Vliegende Hollander, Joris en de Draak, Sprookjesboom, Assepoester, Pinokkio en zelfs Symbolica heeft niet iedereen weten te overtuigen. Een aantal van die zaken zijn toch uiteindelijk extreem populair geworden (CF, Vogel Rok, DVH, Sprookjesboom en Symbolica) bij zowel de 'normale gast' als de nieuwe generatie fans, als wel internationale gasten. Dit is bij een Disney, Universal, EuropaPark of Phantasialand niet anders. Een artiest schrijft ook niet elk jaar een nummer 1 hit, als dat zo was hadden ze dat wel gedaan. Dit geldt ook voor attracties met een 9+ ervaring.
We moeten niet vergeten dat de Efteling 5 miljoen bezoekende gasten in een jaar tevreden moet houden en niet alleen de duizenden fans. Daarnaast moet het ook een gezond bedrijf blijven. Soms lijkt het net alsof mensen denken dat de Efteling een bedrijf is bestaande uit een bestuur vergelijkende met je buurtverering. Zij hebben er echter toch echt veel meer verstand van dan hier soms geacht wordt. Wij weten (gelukkig) nog zoveel niet waar elk personeelslid op kantoor Raveleijn rekening mee moet houden en wat daar uiteindelijk de gevolgen van zijn in het eindresultaat. Als je bedenkt dat er voor elk personeelslid in de Efteling er in Disney 100 meer voor lopen, van zowel ontwerpers tot bestuur, vind ik het toch echt prijswaardig dat de Efteling daarmee weet te concurreren.