Progress En dit is dus het punt… alles wijst erop dat dit de komende jaren geen optie zal zijn vanwege corona.

We kunnen nog niet voorspellen wat er in een week gaat gebeuren, laat staan in een jaar of meerdere jaren. Dingen kunnen snel veranderen. Dus niet te pessimistisch blijven, en hoofd op vooruit.

7 dagen later

Als we kijken naar de temperaturen de voorbije jaren rond de kerstperiode dan valt het toch mee om op een dag als vandaag een pretpark te bezoeken? Het is momenteel 12 graden, met Halloween is het vaak niet warmer. Dus waarom niet 😄

9 maanden later

Achter de schermen werkt Walibi al een tijdje aan een nieuw concept, dat de voorlopige naam Bright Nights heeft gekregen. Dat melden ingewijden aan Looopings. De werktitel is een knipoog naar de populaire Halloween Fright Nights, die al jarenlang een begrip zijn in de polder. Net als bij de Fright Nights zullen de Bright Nights zich afspelen na zonsondergang.

https://www.looopings.nl/weblog/20169/Walibi-Holland-plant-lichtfestival-winteropening-heeft-werktitel-Bright-Nights.html

theorder01 Lekker creatief idee, alsof er nog niet genoeg lichtfestivals in Nederland zijn 🙃 .

Ik denk dat de markt voor lichtfestivals echt heel erg oververzadigd is, ongeveer elke middelgrote stad heeft er wel 1. Ik denk dat daardoor een betaalde variant, wat Bright Nights natuurlijk is, niet echt gaat werken. Als je wereldbekende lichtfestivals als het Amsterdam Light Festival of GLOW Eindhoven in ons land hebt, en nog echt wel een stuk of 10 kleinere. En de doelgroep die er zou gaan in Flevoland heeft al een lichtfestival dat gratis in Almere, Allymenous. Tenzij Walibi echt met een nieuwe insteek op dit concept komt verwacht ik er niet heel veel bijzonders van.

Hjalmar Heaters? Zonder eigen windmolen en zonnepanelen park ga je daar niet vrolijk van worden. Bij windstil en mistig weer vliegen er dan uiteindelijk weer wat trafo huisjes de lucht in.... 😅
    Wat wil je daar dan gaan verwarmen? Er zijn daar bar weinig locaties die geschikt zijn om te verwarmen.

Tja, locatie van het park is in de winter helemaal in de middle of nowhere. Dus je moet wel echt iets spectaculairs gaan aanbieden om dit te laten slagen. Wat mij echter wat vraagtekens doet zetten; marketing technisch gaat het nu ook niet helemaal lekker met het park. Moeten ze dit nu wel echt willen..... Krijg je niet verkocht. Investeer dat geld lekker gewoon in een succesvoller zomerseizoen...

Het zal wel aan mij liggen maar dit gaat voor 2022 he-le-maal niks worden! als je dit al zou willen doen (zonder de broodnodige indoorvoorzieningen) moet je hier een heel goed en sterk communicatie strategie voor hebben, dat betekend dus dat je mensen daar nu al voor moet enthousiasmeren: vanaf het hoogseizoen had je dus bijvoorbeeld al in het park banners moeten hebben staan, eventueel vanwege het opstart jaar x % korting geven met een gekocht kaartje voor het zomer seizoen.

Dan er naast vraag ik me af hoeveel attracties er winterhard zijn, de eerste jaren in de Winter Efteling kon geen enkele buiten achtbaan draaien, daar hebben ze destijds in geïnvesteerd, weet niet hoe dat in Walibi is.

Eftelingpanda das het punt wat ik niet snap, stel dat de winter erg streng is, dan kan je qua attracties haast niks doen en tsja de hele tijd buiten staan in de kou voor muziek en lasers zie ik veel ook niet doen. Een strenge winter zou dus hun plannen verpesten, ik snap niet waarom ze dat risico nemen, kan best een hoop weggegooid geld worden, zie liever dat ze dat investeren in verbeteringen en nieuwigheden in het park.

Eftelingpanda Dit is precies hoe ik erover denk. Ik snap ook echt niet dat ze er nog niks over naar buiten hebben gebracht. Zeker een event wat voor het eerst gehouden wordt wil je toch extra onder de aandacht brengen. Of staat het allemaal nog op losse schroeven?

Ik vond het eerlijk gezegd wel een tof idee, een lichtfestival tussen de achtbanen, weer eens wat anders als tussen de bomen of in een stad. Geeft mooie effecten, licht dat wordt gebroken door achtbaan-staalconstructies. Aan de hand van bovenstaande reacties wordt een bezoek op (erg) koude en natte dagen toch van de agenda gestreept. thx.

Lijkt mij meer een extraatje dan dat je er speciaal voor naar toe gaat toch? Net zoals de Efteling een schaatsbaan heeft waar je eventueel kan recreëren.

Er zijn zoals iedereen al zegt veel meer betere lichfestivals op bijzondere plekken dan alleen de stad

laprikantan Lijkt mij meer een extraatje dan dat je er speciaal voor naar toe gaat toch?

Normaal gezien ja. Ik zie echter al helemaal voor me dat op de eerste écht koude dag van de winter de meeste buitenattracties gesloten zijn vanwege de kou en de rij voor Merlin's Magic Castle tot aan Goliath staat. Dan ineens is dat lichtfestival wel het enige wat ze nog over hebben.

Eftelflags Feit dat het Walibier ook voor geen meter loopt verwacht ik geen vol park in het winter seizoen eerlijk gezegd.

Remco82 Dat denk ik ook. Ik heb het gevoel dat Walibi zichzelf overschat. Ze moeten het echt hebben van een jongere doelgroep in de zomer en het Halloween seizoen. Ik snap dat je iets wilt doen in het winterseizoen, maar dit park is daar gewoon niet geschikt voor. Desalniettemin ben ik wel nieuwsgierig naar wat ze gaan doen, al sla ik zelf even over.

Er wordt alweer lekker hard geoordeeld hier, terwel er enkel geruchten zijn over het event tot nu toe. 🙂

Mensen zitten ook zonder problemen in de Python, Baron en Troy in de winter. Even opwarmen kan ook gecreëerd worden met tijdelijke haardvuren en extra binnenruimtes. Achtbanen in de Efteling en Toverland rijden ook gemakkelijk tijdens de winter, waarom zou Walibi dat niet kunnen? En echt heel koud tijdens de kerst, dat is het al jaren niet meer geweest. De insteek van licht vind ik persoonlijk een hele leuke, voortbordurend op wat ze doen met HFN bij Lost Gravity, Untamed en Condor.

Winstgevend hoeft het zelfs nu nog niet te zijn volgens mij. Dit komend winter event is echt een testcase, kijken wat er mogelijk is en waarop ze de komende jaren verder kunnen bouwen. Hoe bevalt het publiek het en wat kunnen ze het jaar daarop aanpassen om het nog beter te maken. Zowel kwa aanbod, als ook de veranderingen intern. Want deze opening heeft veel voet in de aard op personeelsgebied bijvoorbeeld. Maar ook de planning van de TD is compleet op de schop.

Uiteindelijke doel is meer dagen per jaar open zijn en daarmee meer rendement uit het park kunnen halen. Een dicht park kost geld, een geopend park levert omzet op. Daarnaast bied het dus ook een kans om meer personeel een jaarrond contract te kunnen aanbieden, omdat er nu wel jaarrond werk voor is. Daardoor worden ze minder afhankelijk van seizoenskrachten.

Is het open houden in de winter ook niet vanwege het vasthouden van je personeel? Juist in deze tijd waar het al zo moeilijk is om ze te vinden

De achtbanen zouden (mits ze daarop aangepast zijn, wat ze in de efteling en in toverland hebben gedaan door daar in te investeren) prima kunnen draaien in de winter, en als het niet al te koud is gaan mensen daar echt wel in.

Echter hebben de andere 2 parken zat overdekte warme locaties om tussendoor op te warmen. Iets wat walibi holland totaal niet heeft. Walibi belgium zou je nog beter in de winter open kunnen gooien, zijn hebben een bioscoop, 2 volwaardige darkrides, een madhouse en een aantal overdekte horeca gelegenheden.

Walibi holland moet het met merlins magic castle doen, en dat horecapuntje achter speed of sound. Verder is alles buiten. (geen idee wat er momenteel in het oude 4D bioscoop gebouw zit) en de hal van xpress is meer een doorloop locatie dan een locatie waar je even kunt blijven hangen om op te warmen. Er moet in de polder echt meer geinvesteerd worden in attracties & gebouwen die jaarrond open kunnen, die geschikt zijn om te schuilen bij regen, waar je warm zit als het buiten koud is.

Sommige dingen zijn makkelijk te realiseren, de botsauto's kun je in de winter redelijk winterproof maken met een plastic zeiltje aan de open zijkant, en wellicht met het nieuwe family gebied dat er ook een extra indoor locatie gemaakt wordt. maar er zullen zeker 2 grotere indoor rides bij moeten komen wil je dit concept winter hard krijgen. De rest is met tijdelijke tenten wel te overzien, maar met de huidige stookkosten & met het oog op duurzaamheid, vraag ik me af of je dat wel moet willen.

Simon Mensen zitten ook zonder problemen in de Python, Baron en Troy in de winter. Even opwarmen kan ook gecreëerd worden met tijdelijke haardvuren en extra binnenruimtes.

Ik denk dat in de laatste een beetje de crux zit.
                Afgelopen zaterdag was ik in Walibi, de ochtend was regenachtig, en dat is toch best irritant in Walibi (en dat is zacht uitgedrukt) want zo veel schuilplekken of indoor attracties heb je niet.

Een Efteling heeft veel overdekte darkrides (en wachtrijen), en Toverland heeft 2 complete indoorhallen, hierdoor kan je makkelijk even opwarmen, of dingen doen als het weer echt slecht is en is een dagje prima vol te houden.
                In Walibi mist op t moment gewoon een vrij forse basis voorziening hiervoor waardoor het denk ik best lastig gaat zijn voor ze.

Tonnie Ik gok dat iedereen straks lekker op elkaar staat gepropt in de Hall Of Fame om op te warmen.

Yvan
                  geen idee wat er momenteel in het oude 4D bioscoop gebouw zit

Daar komt Slaugtherhouse in, hun nieuwe spookhuis. De salon was een van de zeldzame grote binnenlocaties, maar die hebben ze opgeofferd voor twee spookhuizen; the clinic and slaugtherhouse. Maar opzich zou dit nog steeds succes kunnen worden als ze tijdelijke overdekte punten maken dmv van tenten. Ik zou het ook echt zien als een test case of er animo voor is, zodat je eventueel verder kan investeren.

Ik hoop dat de nieuwe uitbreiding op de kartbaan dan ook een dak heeft erop, want anders zie ik het nut niet van een tweede Walibi Playland maken.