Meint Een winter event moet altijd groeien, dat zag je bij het begin van de Winter Efteling ook. Bezoekers moeten leren/kennis maken dat het park ook in de winter open is. De afgelopen jaren (pre corona) zag je ook al steeds meer en meer drukke dagen in de Efteling. En afgelopen periode was het ook doordeweeks zelfs druk in de Efteling. Iets wat je jaren geleden niet zag. Slagharen, Duinrell, Dippie Doe, allemaal parken die nu ook begonnen zijn met Winter events, hebben al het voorbeeld van de Efteling gevolgd. En Toverland is natuurlijk sinds hun start in 2001 al in de winter open. Nederlanders zijn ondertussen wel gewend dat pretparken open zijn in de winter, een slag die Walibi niet meer hoef te maken, Energylandia nog wel.

Ik heb ook in die lege treinen gezeten. (Mede de reden dat we gingen 😛 ) Ik heb zeker wel vraagtekens bij sommige operationele keuzes van Energylandia hoor. Zo zijn ze 7 dagen in de week open dit winter seizoen. Te veel om je park te vullen. De vrijdag was uitgestorven, er stonden snel geteld vanaf Hyperion 140 auto's op de parking en een stuk of vier schoolklassen. De zaterdag was ietsje drukker, toen gingen de treinen gedurende de dag wel vol(ler) weg. Nu is Energylandia een park met een enorme capaciteit, dus drukte voel je niet super snel. Het zou beter zijn om een vrijdag, zaterdag, zondag opening te hanteren. Dat winter seizoen is ook lomp gepland, duurde ongeveer een maand en stopt om 1 of andere vage reden vandaag, net voor de vakantie. Nu is Polen (zeker die regio) zeer christelijk, dus ik kan nog snappen dat ze de dagen van kerst dicht zijn. Maar ze zijn direct voor de rest van de kerstvakantie dicht, onbegrijpelijk.

Simon Nederlanders zijn ondertussen wel gewend dat pretparken open zijn in de winter, een slag die Walibi niet meer hoef te maken,

Het is zelfs zo erg dat veel mensen wie ik spreek, wie zich niet bezig houden met pretparken, altijd verbaasd zijn als ze vragen of ik niet naar Walibi moet en antwoord dat het park tot April dicht is.

Ik heb via een fan-discord waar ook Walibi personeel in zit begrepen dat het voorlopige plan is voor enkel de kerstvakantie en dat het park in November en begin december dus wel gesloten is. Op zich geen onverstandige keuze voor een eerste jaar naar mijn mening, ze hebben dan alle rust om het van Halloween naar kerstsfeer te krijgen + het is vakantie dus mensen zoeken actiever naar leuke uitjes om samen te doen.
    Ik zie ergens het best wel gebeuren dat we een schaatsbaan gaan krijgen bij fire pit, met dan onder het afdak meerdere heaters etc om even lekker op te warmen aan de kant en een warm drankje te halen. Het is tenslotte een ideale plek ervoor.

Ik zou de schaatsbaan tussen crazy river lost gravity en splach battle op dat pleintje plaatsen. Mooi toegankelijk, en midden in. Fire pit is dat niet. Ik hou van schaatsen, daarom juich ik ook voor atractie park rotterdam, en ik zou er zeker voor gaan.

Dit is wel het laatste park waar ik in de winter naar toe zou willen. Er zijn onder normale omstandigheden zo veel alternatieven met een veel passender en sfeervoller aanbod. Toverland, de Efteling, Phantasialand, Disney of Europa Park. Eigenlijk ieder ander park met een winteropening.

Ik zou zeggen: Give it a try. Paar weken geleden nog naar de Efteling geweest en een meer dan prima dag gehad met mijn vrouw. Met lage temperaturen kun je erop kleden, alhoewel... Achtbanen en water-attracties zullen nogal een stuk frisser zijn, maar 2 weken terug was ik ook in de Baron gegaan. 3 Jaar geleden een keer naar Europa Park geweest waar ze toen mee bezig waren met het opbouwen voor Halloween, prima dagen gehad. Als je open kan zijn, alles operationeel kan hebben, sfeer en decoratie toe kan voegen, waarom niet?

celebrate1st Als je open kan zijn

En dit is dus het punt… alles wijst erop dat dit de komende jaren geen optie zal zijn vanwege corona.

• Kevjoe heeft hierop gereageerd.

Progress En dit is dus het punt… alles wijst erop dat dit de komende jaren geen optie zal zijn vanwege corona.

We kunnen nog niet voorspellen wat er in een week gaat gebeuren, laat staan in een jaar of meerdere jaren. Dingen kunnen snel veranderen. Dus niet te pessimistisch blijven, en hoofd op vooruit.

7 dagen later

Als we kijken naar de temperaturen de voorbije jaren rond de kerstperiode dan valt het toch mee om op een dag als vandaag een pretpark te bezoeken? Het is momenteel 12 graden, met Halloween is het vaak niet warmer. Dus waarom niet 😄

9 maanden later

Achter de schermen werkt Walibi al een tijdje aan een nieuw concept, dat de voorlopige naam Bright Nights heeft gekregen. Dat melden ingewijden aan Looopings. De werktitel is een knipoog naar de populaire Halloween Fright Nights, die al jarenlang een begrip zijn in de polder. Net als bij de Fright Nights zullen de Bright Nights zich afspelen na zonsondergang.

https://www.looopings.nl/weblog/20169/Walibi-Holland-plant-lichtfestival-winteropening-heeft-werktitel-Bright-Nights.html

theorder01 Lekker creatief idee, alsof er nog niet genoeg lichtfestivals in Nederland zijn 🙃 .

Ik denk dat de markt voor lichtfestivals echt heel erg oververzadigd is, ongeveer elke middelgrote stad heeft er wel 1. Ik denk dat daardoor een betaalde variant, wat Bright Nights natuurlijk is, niet echt gaat werken. Als je wereldbekende lichtfestivals als het Amsterdam Light Festival of GLOW Eindhoven in ons land hebt, en nog echt wel een stuk of 10 kleinere. En de doelgroep die er zou gaan in Flevoland heeft al een lichtfestival dat gratis in Almere, Allymenous. Tenzij Walibi echt met een nieuwe insteek op dit concept komt verwacht ik er niet heel veel bijzonders van.

Hjalmar Heaters? Zonder eigen windmolen en zonnepanelen park ga je daar niet vrolijk van worden. Bij windstil en mistig weer vliegen er dan uiteindelijk weer wat trafo huisjes de lucht in.... 😅
          Wat wil je daar dan gaan verwarmen? Er zijn daar bar weinig locaties die geschikt zijn om te verwarmen.

Tja, locatie van het park is in de winter helemaal in de middle of nowhere. Dus je moet wel echt iets spectaculairs gaan aanbieden om dit te laten slagen. Wat mij echter wat vraagtekens doet zetten; marketing technisch gaat het nu ook niet helemaal lekker met het park. Moeten ze dit nu wel echt willen..... Krijg je niet verkocht. Investeer dat geld lekker gewoon in een succesvoller zomerseizoen...

Het zal wel aan mij liggen maar dit gaat voor 2022 he-le-maal niks worden! als je dit al zou willen doen (zonder de broodnodige indoorvoorzieningen) moet je hier een heel goed en sterk communicatie strategie voor hebben, dat betekend dus dat je mensen daar nu al voor moet enthousiasmeren: vanaf het hoogseizoen had je dus bijvoorbeeld al in het park banners moeten hebben staan, eventueel vanwege het opstart jaar x % korting geven met een gekocht kaartje voor het zomer seizoen.

Dan er naast vraag ik me af hoeveel attracties er winterhard zijn, de eerste jaren in de Winter Efteling kon geen enkele buiten achtbaan draaien, daar hebben ze destijds in geïnvesteerd, weet niet hoe dat in Walibi is.

Eftelingpanda das het punt wat ik niet snap, stel dat de winter erg streng is, dan kan je qua attracties haast niks doen en tsja de hele tijd buiten staan in de kou voor muziek en lasers zie ik veel ook niet doen. Een strenge winter zou dus hun plannen verpesten, ik snap niet waarom ze dat risico nemen, kan best een hoop weggegooid geld worden, zie liever dat ze dat investeren in verbeteringen en nieuwigheden in het park.

Eftelingpanda Dit is precies hoe ik erover denk. Ik snap ook echt niet dat ze er nog niks over naar buiten hebben gebracht. Zeker een event wat voor het eerst gehouden wordt wil je toch extra onder de aandacht brengen. Of staat het allemaal nog op losse schroeven?

Ik vond het eerlijk gezegd wel een tof idee, een lichtfestival tussen de achtbanen, weer eens wat anders als tussen de bomen of in een stad. Geeft mooie effecten, licht dat wordt gebroken door achtbaan-staalconstructies. Aan de hand van bovenstaande reacties wordt een bezoek op (erg) koude en natte dagen toch van de agenda gestreept. thx.

Lijkt mij meer een extraatje dan dat je er speciaal voor naar toe gaat toch? Net zoals de Efteling een schaatsbaan heeft waar je eventueel kan recreëren.

Er zijn zoals iedereen al zegt veel meer betere lichfestivals op bijzondere plekken dan alleen de stad

laprikantan Lijkt mij meer een extraatje dan dat je er speciaal voor naar toe gaat toch?

Normaal gezien ja. Ik zie echter al helemaal voor me dat op de eerste écht koude dag van de winter de meeste buitenattracties gesloten zijn vanwege de kou en de rij voor Merlin's Magic Castle tot aan Goliath staat. Dan ineens is dat lichtfestival wel het enige wat ze nog over hebben.

Eftelflags Feit dat het Walibier ook voor geen meter loopt verwacht ik geen vol park in het winter seizoen eerlijk gezegd.

Remco82 Dat denk ik ook. Ik heb het gevoel dat Walibi zichzelf overschat. Ze moeten het echt hebben van een jongere doelgroep in de zomer en het Halloween seizoen. Ik snap dat je iets wilt doen in het winterseizoen, maar dit park is daar gewoon niet geschikt voor. Desalniettemin ben ik wel nieuwsgierig naar wat ze gaan doen, al sla ik zelf even over.