Hjalmar Progress ik snap dat je het vervelend vindt dat Efteling niet meer gesteund wordt in hun vernieuwingen.

Ha, daar gaan we, 2017 all over again. Iemand waagt het om (na het prijzen van Toverland voor deze uitbreiding) een licht kritische opmerking te maken en er wordt meteen op de man gespeeld. Typisch :-)
De Efteling wordt hier regelmatig volledig de grond ingetrapt, maar als je het waagt iets van die kritiek inhoudelijk te weerleggen ben je een fanboy met een roze bril. Maar o wee als je iets zegt over Toverland.

Prima hoor, jij je zin. In een wereld waar het voortbestaan in de huidige vorm van beide parken met de dag onzekerder wordt denk ik dat er grotere dingen zijn om ons zorgen over te maken.
Ik zal mijn mond dus weer houden over Toverland (dat was in 2017 ook de wens van velen hier) en wens ze veel succes met deze aanpassing. Hopelijk levert het ze meer succes op dan de vorige grote investering, want het is toe te juichen dat er een tweede park in Nederland is dat thema serieus neemt.

In 2017 bestonden we (helaas!) nog niet 😉

En een opmerking aan iedereen (inclusief ikzelf):
Laten we er geen toverland vs Efteling van maken. En als daar wel behoefte aan is, start dan even een nieuwe discussie. Dank namens velen!

Hjalmar de Efteling is zowat een van de eerste parken (in Nederland sowieso) die op social media gebied zoveel deelt. Ze waren de eerste met making offs op YouTube, met het delen van concepten op social media etc. Dat Toverland nu alles even over kan trekken wil niet plots zeggen dat ze het zelf hebben uitgevonden.

Daarnaast weet de Efteling het in de uitvoering nog beter te maken dan de concepten, waar Toverland mooie concepten toont maar in de uitwerking met een, zoals de kritische Efteling “fans” hier altijd zeggen, net niet resultaat komen.

Ik snap dat nieuwe jonge Toverland de gun factor meeheeft en dat de nummer 1 van Nederland altijd naar beneden gehaald probeert te worden door bepaalde mensen. Maar laten we het alsjeblieft bij de feiten houden en niet met waanideeën van de pretpark fans komen. Dat maakt de discussie wel zo fijn.

Toverland en Efteling zijn twee toppers in Nederland. Wanneer laten we die twee naast elkaar leven zonder telkens de vergelijking te trekken?

Edit: las het bericht hierboven pas later. Excuus.

Michael In 2017 bestonden we (helaas!) nog niet 😉

Dit forum niet, maar je begrijpt waar ik op doel. ;-)
    Waarbij ik er meteen bij zeg dat de moderatie hier stukken minder paniekerig is, wat de sfeer ten goede komt.

Ik bijt op mijn tong en laat verdere reactie achterwegen.

Terug naar de inhoud: Ik lees dat sommige zich druk maken om de zichtbaarheid van de hallen maar zelf heb ik daar weinig last van zolang ze maar enigszins zijn weggewerkt. Natuurlijk zou het prachtig zijn als die volledig gethematiseerd zijn en dat zou een positieve invloed zijn, maar zolang ze naar de achtergrond verdwijnen heeft het in ieder geval geen negatieve invloed voor mij.

Wat een enorm sfeervolle plaat heeft Toverland hier laten zien! Ik ben echt heel benieuwd naar de daadwerkelijke uitwerking.

Vooral erg fijn dat er weer allemaal nieuwe paden en routes bij gaan komen om te ontdekken. Zeker het pad langs de hal met de knikkerbaan lijkt me met het hoogte verschil echt heel leuk, ook qua uitzicht over het gebied. Ook het pad langs de splash van Expedition Zork ben ik enthousiast over. Ik heb het altijd jammer gevonden dat je zo ver weg bent van deze splash waardoor je net geen goed zicht op de mensen in de attractie hebt. Met een daadwerkelijke splash-zone kunnen we zeker dichtbij genoeg komen om dat wel te zien! Leuk ook dat het bestaande eilandje mee wordt genomen in die nieuwe routing.

Fijn ook dat er veel meer groen in dit gebied gaat komen want in vergelijking met de Magische Vallei en Avalon viel het hier inmiddels wel een beetje uit de toon qua groen.

Geweldige opknapbeurt zeg, laat zien dat ze de oude delen van het park niet vergeten zijn en echt voor de totaalbeleving gaan. Ik was ooit vrij kritisch op Toverland, maar na de laatste jaren meerdere bezoekjes aan het park te hebben gebracht vind ik het eigenlijk gewoon het fijnste park in het land. Ik ben zeer benieuwd hoe de toekomst van dit park eruit gaat zien.

Hele toffe concept-art! Het gebied is nu vrij kaal en er is weinig te doen. Afgelopen zomer stonden er wat foodtrucks, waardoor het wat publiek trok nog. Maar ik heb het altijd een beetje een vreemd stuk gevonden. Erg ongezellig en te open. De plannen die nu worden getoond zijn echt heel gaaf! Zo’n knikkerbaan ken ik uit Duitsland, leuke toevoeging! Het pad langs de hal ziet er ook erg leuk uit, net zoals de ingang van de hal die aangekleed is en het hutje ernaast. Krijg een beetje een kerstmarkt-gevoel erbij 🙂 ik zie een bos vol lichtjes in de winterperiode voor me daar! Mooi dat ze de hal wat weg gaan werken, al heb ik die zelf nooit heel storend gevonden. Hoort gewoon bij dit park, die 2 hallen. Toverland is in ieder geval goed bezig de laatste tijd. De afgelopen 2 zomers zijn we elke keer naar de pop-up camping gegaan en als die er komende zomer ook weer is, gaan we zeker weer! Het is jammer dat het net te ver weg is voor een abonnement, anders hadden we die zeker genomen 🙂 Blijft een leuk park!

• Lin heeft hierop gereageerd.

Ivetje Krijg een beetje een kerstmarkt-gevoel erbij 🙂 ik zie een bos vol lichtjes in de winterperiode voor me daar!

Oh dit zie ik helemaal voor me! Ik vind dat Toverland de winteraankleding al erg leuk doet maar dit gebied geeft het daar ook nog meer potentie voor.

Dit zal in de winter denk ik een heel sfeervol gebied worden, met aankleding van lampjes en andere winterse elementen! Verder iemand enig idee wat de kosten van dit project zouden kunnen zijn, heb hier totaal geen idee van.

Enige wat ik niet snap, waarom is er niet een echte attractie gelijk bijgevoegd. Dan heb je toch net even dat gebied 'uitgebreid'? 🙂 Torentje zoals Tikal ofzo

Eftelflags Als ik een gokje mag wagen: Kosten? Ik lees tussen de regels door sowieso dat dit 'maar' een uit de kluiten gewassen 'tussen-projectje' is. Dus ik denk/hoop dat de budgetten verder voor de grote projecten waar ze ook aan werken bewaard worden... zo'n grote vetpot is het natuurlijk ook niet geweest de afgelopen corona-seizoenen.

Demin zo duur zijn molentjes nu ook weer niet. Hoe leuk alles is, je krijgt een beetje Walibi marketing zo. ‘Kijk eens wat we leuk hebben opgeknapt’. Terwijl je toch ook gewoon je vernieuwde gebied wil openen met een echte toevoeging?

Eftelflags Doe 'hij die niet genoemd mag worden' niet exact hetzelfde? Begrijp even niet welk punt je hiermee wil maken.

Eftelflags zo duur zijn molentjes nu ook weer niet. Hoe leuk alles is, je krijgt een beetje Walibi marketing zo. ‘Kijk eens wat we leuk hebben opgeknapt’. Terwijl je toch ook gewoon je vernieuwde gebied wil openen met een echte toevoeging?

Dit lijkt me echt te makkelijk gedacht… Toverland heeft (net als andere parken) twee financiële rampjaren achter de rug en alles wijst erop dat 2022 net zo dramatisch wordt (wees niet verbaasd als de parken pas in april/mei weer mogen openen met allerhande beperkingen).

Ik denk dat je in deze situatie enorm blij mag zijn dat parken überhaupt nog durven en kunnen investeren… hun toekomst is nooit eerder zo onzeker geweest.

Progress aannames natuurlijk. Volgens mij hebben de parken buiten de lock downs prima gedraaid en was het binnenlandse toerisme juist toegenomen. Sure; het is geen top seizoen. Maar geld lenen is nu ook niet heel duur. En waarom doen parken als Liseberg ( die een jaar moesten sluiten) het nu wel?

Nu verkoop je eigenlijk helemaal niets in Toverland. Een opgeknapte boomstam is leuk voor de fans en abonnementhouders. Je trekt er echt geen nieuwe bezoekers mee. Had er een molentje bijgeplaatst en je had het veel beter in de markt kunnen plaatsen. Dat maakt het qua marketing toch veel boeiender.

edit; ik zie dat mijn bericht per ongeluk is verwijderd. Denk via mijn telefoon net verkeerd geklikt….

Eftelflags Ah, kijk... nu begrijp ik je wel! 😄

Tuurlijk was een kleine attractie leuk geweest. Maar ik denk dat Toverland nog wel wat open heeft staan van hun vorige uitbreiding. Die opende pas in de zomer van 2018. En sinds 2020 zitten we in de Corona-ellende, die écht wel heeft gezorgd voor minder bezoekers. Denk aan de volledige sluitingen, evenementen die niet doorgingen én minder toegestane bezoekers. Dus ik geloof niet dat ze bij Toverland nu op rozen zitten.

Moby Denk aan de volledige sluitingen, evenementen die niet doorgingen én minder toegestane bezoekers.

Daar hebben ze in Zweden ook mee te maken gehad. In 2020 moesten de pretparken zelfs het gehele jaar gedwongen gesloten blijven en in 2021 mochten ze wel open onder allerlei beperkende voorwaarden.

Ik vind het inderdaad ook wel een gemiste kans om er niet nog een kleine molen of attractie bij te zetten, want zelfs met de aanpassing gaat dit toch nog een beetje een dode zone zijn. Ik hoop dat er nieuwe muziek komt en afgespeeld wordt, dat kan namelijk al veel verschil maken, maar ik vind dat er toch nog wat te weinig kinetische energie in die hoek zit. Zo'n ballenbaan is wel leuk, maar veel beweging geeft dat natuurlijk niet.

Wel een grote vooruitgang voor zo'n betonnen blok als het nu is, gaat er echt pakken beter uit gaan zien. Blijft wel een zonde dat de hallen eigenlijk zelf niet weggewerkt worden, ik verwacht hier en daar een boom en wat verf, maar voor de rest vrees ik dat er weinig aan de hallen zelf gaat gebeuren. Al zullen die, door al het andere visuele geweld, vermoedelijk een pak minder opvallen dan nu.

Maar, ik had een waterattractie ernaast in het thema van Maximus wel top gevonden...