asuran Als je naar het plan van Circus Balancé kijkt dan zijn er een aantal dingen die niet perse duurzaam zijn. Dat begint al met de grootsheid van het plan. Dat zou er voor zorgen dat het bebost gebied waar dit themagebied komt, vrijwel helemaal gekapt zou moeten worden. Ik heb dat altijd een vreemde keus gevonden omdat het zowel meer werk kost om de grond bouwrijp te maken (wat dus ook weer langer en dus meer stikstof opwekt door de bouw) en omdat er ter hoogte van Ruigrijk juist grotere delen zonder bomen zijn.
Daarnaast is een grote tent van 35 meter, zonder daar in verschillende etages te maken in het centrum van de tent, extreem moeilijk te verwarmen/te koelen. Ik denk ook dat, dat met de energiecrisis naar boven is gekomen en daarom een extra reden is geworden om het te cancelen.
Daarnaast verwacht ik dat de attractie met al zijn unieke elementen ook echt wel een stroomslurpende ride zou zijn geweest. Denk aan een lanceringen, een kettinglift, maar ook dat wipwap-element. Dat zijn meer stroomgebruikers dan bij een achtbaan waar je vanaf het moment van de firstdrop alleen nog maar gratis zwaartekracht gebruikt.
Toch denk ik niet dat de Efteling nu alleen maar platte daken voor hun nieuwe attracties gaat ontwerpen. Dat zou de vormgeving van het park zo erg belemmeren, dat ze beter gewoon meerdere zonnepanelen parken kunnen bouwen op weilanden.