Pas eind 2024, meer dan 1.5 jaar vanaf nu, zou de schop voor een nieuwe attractie na Danse Macabre de grond in moeten. Tenminste, als ze de Fons-trend aanhouden (pas aan een nieuwe attractie bouwen als de vorige geopend is). Dan hebben ze nog even om die milieuvergunning te krijgen en tegen die tijd kan er ook meer duidelijkheid zijn over de stikstof hantering. De oorlog kan voorbij zijn, maar Corona weer in grote maten terug... Het blijft een onzekere tijd. Ik denk dat de Efteling enorm blij is dat ze op het moment nog twee mega projecten aan het realiseren zijn. Als ze daarmee iets later waren gekomen was het misschien anders geweest. De hoop zal dus ook liggen dat het na 2024 ook weer makkelijker (en goedkoper) wordt om te bouwen. Dan kan er net zoals met Circus Balance in 2018/19/20? gewoon een plan klaar liggen dat met een druk op de knop in gang gezet kan worden.
Natuurlijk is de Efteling al enorm veel aan het investeren in haar oude attracties (CF, Oude Tuffers, Python, Sirocco, Pagode, Vrouw Holle, JEDD, Droomvlucht, DVH, Piraña) terwijl ze ook nieuwe attracties bouwen, maar ik kan me zo voorstellen dat ze daar nog meer geld in zullen gaan steken mochten ze na 2024 niet kunnen uitbreiden. Denk aan een Villa Volta 2.0 en een Vogel Rok 2.0, maar ook aan nieuwe Raveleijn en Aquanura shows. Het zal het park geen massa's nieuwe bezoeken opleveren, maar het tilt het park wel naar een hoger en internationaal niveau en dat telt ook voor de toekomst.
Laten we hopen dat de toekomst mooier gaat zijn dan dat hij nu lijkt, maar laten we ook voorzichtig zijn en van het mindere mooie plaatje uitgaan. Een mega project als Grand Circus durft de Efteling nu niet meer aan, wat geheel realistisch is in mijn ogen. Het zou zomaar eens kunnen dat de Efteling gebaat is met de Looopings berichten, zodat de verwachtingen van de fans A. niet meer op Circus Balance liggen, maar ook B. de verwachtingen minder groots moeten gaan zijn dan de plannen voor Circus Balance.