Vele meningen zijn al geuit, maar ik wil zelf toch ook nog met wat woorden gaan jongleren. Ik begin met het feit dat ik ontzettend blij ben om wat meer over dit project te weten te komen. Na al die jaren fantaseren, is de 'realiteit' zeker welkom. Naar mij mening zouden themaparken van kaliber Efteling met lange en grote conceptontwikkelingen zelf vaker dit soort tekeningen naar buiten mogen brengen. Telkens maar 1 of 2 concept-arts die naar buiten komen, terwijl er honderden tekeningen worden gemaakt... Het is toch zonde?
Ik ben verbaast dat vele mensen het circus thema niet bij de Efteling vinden passen. Ik vind het juist hand in hand gaan. Naar mijn idee past het perfect bij de sfeer van het Anton Pieckplein, de Stoomcarrousel etc. Als er toch iets nostalgische romantische en soms vervreemde taferelen op kan leveren is het toch wel het circus (van vroeger). Iets wat naar mijn idee in het DNA van de Efteling zit. Maar daar zijn de meningen erg over verdeeld.
Het is super fijn om te zien dat veel van de (door mij) gehoopte elementen in de tekeningen terug te vinden zijn. Het wip-wap element (dan wel niet in een kanon), het kunnen zien van dit element in de tent, de trein die vanuit achter de schermen de circuspiste binnenkomt, alsnog een launch uit het kanon, de Incredicoaster ondersteuningen onder de baan... Nou goed, veel dus.
Wat me nog tegenvalt is het exterieur. Het is een tent. Wat had ik dan verwacht van een circus? Nou, Baron 1898 is ook een Eftelingse versie van een mijn, deze tent voelt nog heel erg tent. Ik had meer een kroon/kooi rondom de tent verwacht. Iets meer fantasie, iets meer verrassing, iets meer body. Echter heb ik een gevoel dat de gelekte tekeningen van het exterieur zeer snelle schetsen zijn en vroeg in het proces zijn gemaakt. Zo ook het gebied om deze achtbaan heen. Ik denk dat, dat uiteindelijk wel goedgekomen was.
-
Is het eigenlijk al iemand opgevallen dat het laatste, meest rechtse karretje er achterstevoren opstaat? Zou de Efteling een speciale ride ervaring willen aanbieden voor dit karretje? Of zouden de karretjes kunnen draaien (lijkt me niet).
Bron: Looopings