asuran Een goede en terechte vraag! Ik weet niet in welke mate aankleding onder het bebouwingspercentage valt, vooral als je rotsen gaat creëren, dus het kan zijn dat dat een deel van mijn verhaal onderuit haalt. Wat mij opvalt bij de Efteling is dat er een disconnect zit tussen het landschap en de achtbaan erboven. Ja, het landschap is groen en ja het landschap is aanwezig, maar het kent nauwelijks interactie met de achtbaan erboven.
Zie hier als voorbeeld Max en Moritz. De Efteling heeft een mooie landschapje eronder aangelegd, maar dit had op iedere plek kunnen liggen. Er zitten amper unieke kenmerken in het landschap die samenhangen met de achtbaan. Ja, er ligt een vijver in het midden van de helix, maar daar houd het wel op. De supports staan erin en dat is het. De baan staat op het landschap, niet in het landschap. Hier heeft iedere Efteling achtbaan last van. Vergelijk het met Hagrid en Seven Dwars.
Het landschap van die banen is afgestemd op wat de track erboven doet (bij Seven Dwars aanzienlijke beter dan bij Hagrid). Het landschap en de achtbaan kennen een innige interactie. Rotsen, heuvels, groen, alles is afgestemd op beide ingrediënten van de ervaring. Daarmee vertel je ook een sterker verhaal. Je maakt echt een reis ergens doorheen, in plaats van eroverheen. Je maakt een reis in het verhaal, in plaats van een verhaal wat af en toe voorbij komt tijdens de rit. En ja, de kosten van zoiets liggen veel hoger, maar het is een keuze die je als park maakt om op een bepaalde manier met je budgetten om te gaan. Dat mist de Efteling. Dat vond ik bij Baron al een gemiste kans (waarom is dat bos en de aankleding enkel te vinden rondom de wachtrij en is niet de hele baan meegenomen?), maar bij Max en Moritz is het, mede door de omgeving een giga misser (even los van de kwaliteit van wat er wel opgeleverd is, zowel het landschap als de wachtrij).