Goh.. Qua achtbanen denk ik niet dat er iemand zal klagen in de Efteling. Het enige wat je misschien kunt zeggen is dat ze allemaal erg kort zijn, maar qua mix is er wel voor ieder wat wils.
Wat écht in de efteling ontbreekt zijn eigenlijk opvulattracties (zeker als ze ooit met een fatsoenlijk virtueel wachtrijsysteem willen komen). Ze hebben wat draaimolens, maar daar houdt het voor de kleintjes al vrij snel mee op. Voor de thrill is er dan nog de Halve Maen en Sirocco kan een dienst doen voor het tussen-segment.
In het thema Circus zou je wellicht een Top-Spin in een tent kunnen zetten en kunnen voorzien van een mooi show-element waarbij de inzittenden als het ware de acrobaten zijn die halsbrekende toeren uit halen. Dat zou naar mijn idee beter in dit thema passen én ook nog eens een goede aanvulling zijn in het aanbod van de Efteling.
Eerder schreef ik ook al dat je dit thema groter moet uitwerken dan alleen een tent aan een pleintje. Bijvoorbeeld door de woonwagens en dergelijke er omheen te plaatsen. Hier kun je dan perfect een funhouse in kwijt met in elke woonwagen weer andere obstakels. Leuke attractie voor iedereen..
Als je dan zorgt dat in het gebied dat ernaast komt een grote topper komt te staan, dan kan het circus-gedeelte mooi dienst doen als "opvangbak" voor virtueel wachtende mensen.
Om heel eerlijk te zijn denk ik dat dit goedkoper zal uitpakken dan de achtbaan en uiteindelijk meer gewaardeerd worden. Natuurlijk zal een achtbaan op korte termijn meer volk trekken, maar juist op langere termijn zal dit zorgen voor een betere totaalbeleving in het park.