Of hij ziet nu dat het helemaal verkeerd loopt, voornamelijk in relations toch wel zeker. En hij wil er nu toch maar officieel afstand van nemen.

Uiteindelijk is Iger langer gebleven vanwege de coronacrisis, ze hebben toch wel een jaar samen de transitie kunnen voorbereiden. Meer dan tijd genoeg om te oordelen dat het misschien geen goede keuze was. Al is de vraag of terugkomen op zulke beslissing op dat moment wenselijk is en misschien niet meer schade zou aanrichten.

Aangezien de raad van bestuur hem nu met 3 jaar verlengd wil dit toch zeggen dat hij voor hun verwachtingen wel goed doet.

Jaspert ik las dat je binnenkort waarschijnlijk ook het ‘hoppen’ al vooraf moet vastleggen. Dan kun je dus aangeven naar welk tweede park je wil gaan op die specifieke dag. Dan gaat het spontane van het parkhoppen er helemaal vanaf.

2 maanden later

Progress Klopt inderdaad. Zeker het stuk over de jaarpashouders, hij geeft toe dat het puur de demand is die dit bepaalt. Het maakt hem wel meer de keiharde zakenman en de meeste mensen verwachten een charismatische CEO met emotie aan het hoofd van dit familiebedrijf. Hij is daar rationeler in.

Maar zeker voor Disneyland geloof ik wel dat de jaarpashouders het park veel begonnen opeisen ofzo.

DaltonTerror familiebedrijf

Als er één bedrijf zo'n beetje het tegenovergestelde is van een famliebedrijf, dan is de Walt Disney Corporation het wel 🤣

Een park heeft idd abonnees nodig want dat is een gestage stroom aan inkomsten, maar teveel is ook niet goed want dan creëer je idd een persoonlijke speeltuin voor de superfans zoals hij het zegt.
      Ik bedoel maar, als ik de wachttijden voor DLP momenteel bekijk denk ik: wie zit daar dan momenteel? Want praktisch nergens is er nog vakantie dus zouden die tijden toch moeten meevallen? Tenzij je natuurlijk jaarpashouders in rekening neemt die met de 30ste verjaardag momenteel het park opslorpen.

keey87 Want praktisch nergens is er nog vakantie dus zouden die tijden toch moeten meevallen?

Je zou denken dat het vooral abonnementhouders zijn, maar toevallig was ik er vorige week en het stikt daar dus van de Spanjaarden. Ze hebben daar blijkbaar 11 weken zomervakantie en het duurt nog wel even voor die voorbij zijn, dus die komen nu massaal die kant op.

Maar, inderdaad ook wel een hoop jaarpashouders. Het is eigenlijk ook wel goed dat er nu met die reserveringssystemen en verschillende tiers een beetje een limiet komt op de hoeveelheid abonnementhouders in het park. Kan je je voorstellen hoe druk het was geweest als er geen limiet op het aantal abonnementhouders en geen max. van 3 reserveringen zou zijn?

2 maanden later

Vandaag beleefde Disney zijn slechtste dag op de beurs sinds 2,5 jaar. Het aandeel kreeg nog maar eens een klap van 12%. Reden is dat ze hun doelen niet halen voor het fiscaal kwartaal.

Op één jaar tijd is het aandeel van Disney al 43% gedaald, vergelijken we op twee jaar dan is dat zelfs 57%.

De revival na Corona is dan toch niet zo groot en de wereldwijde crisis momenteel doen het bedrijf geen goed.

DaltonTerror En dat zal de druk op Chapek en zijn team om nóg meer geld te verdienen alleen maar doen toenemen.
          Maar kortzichtige fans zullen deze daling zien als het bewijs dat Chapek het slecht doet.

Ik lees ook wel vaak, dat mensen graag zouden willen dat de hogere prijzen zouden leiden tot rustigere dagen in welk Disney park dan ook. Maar dat gaat ook niet goed komen. Want stel dat er 20% minder volk over de vloer heen komt, dan geeft dat enkel voordeel voor de wachttijden. Maar dan zitten de parken ineens met capaciteit die ze niet kunnen benutten. Bij 20% minder bezoekers betekent dat ook dat show minder vol zitten, en restaurants minder tafels bezet hebben. Dit is voor de klantbeleving prima, maar bedrijfstechnisch niet uit te leggen. Want het zal resulteren in gesloten restaurants, minder shows en entertainment/meet-greets wat dan ook weer de klant beleving in de weg komt te zitten. Je ziet het in Parijs bijvoorbeeld ook, in de periode tussen Halloween en Kerst en de periode Kerst en het voorjaar is er eigenlijk niet zo veel te doen in de parken.

Ik denk dat we echt moeten accepteren dat Disney nu is wat het is. De volgende CEO gaat echt niet ineens entreetickets goedkoper maken en gratis Genie+ geven. En net zoals de schreeuw om gratis DIning Plans voor WDW, ik geloof er niet in dat het op korte of lange termijn terugkomt. Er is geen reden om het te doen, behalve een voordeeltje aan de klant geven. En dat voordeeltje kwam in ruil voor drukkere dagen in het rustigere tijden van WDW, en die zijn er gewoon niet meer,

DaltonTerror Ik zal hem niet missen. De Bob is op! (en hij was al op zodra hij CEO werd).

Ik zal hem ook niet missen, die man heeft niets met de vrijetijdssector te maken.

DaltonTerror Op één jaar tijd is het aandeel van Disney al 43% gedaald, vergelijken we op twee jaar dan is dat zelfs 57%.

Disney zit op dit moment op hetzelfde niveau als Maart 2020 toen de corona crisis begon en de parken dicht moesten. Het grootste probleem is dat Disney+ momenteel flinke verliezen draait door de hoge kosten. Ze hebben wel de meeste abonnees, maar momenteel verbranden ze nog steeds 1,5 miljard met de streaming service.

Lizzzard Want stel dat er 20% minder volk over de vloer heen komt, dan geeft dat enkel voordeel voor de wachttijden. Maar dan zitten de parken ineens met capaciteit die ze niet kunnen benutten. Bij 20% minder bezoekers betekent dat ook dat show minder vol zitten, en restaurants minder tafels bezet hebben. Dit is voor de klantbeleving prima, maar bedrijfstechnisch niet uit te leggen.

Nou.. met "slechts" 20% minder gaan vooral de veehokken minder vol staan. De attracties zullen nog steeds prima op volle capaciteit kunnend draaien zonder lege zitjes. Restaurants gaat een beetje afhangen per park. Bijvoorbeeld de Studio's van Florida zijn zelfs op relatief rustige dagen al amper plekken te krijgen. Dus daar gaat 20% volk echt niet veel uit maken. Bij een park als Epcot - wat meer restaurants dan attracties heeft - kan ik me voorstellen dat de restaurants wellicht een verschil gaan op momenten dat het géén "gewone" etenstijd is (rond etenstijd zullen ze nog steeds bomvol zitten). Dat is ook gewoon een kwestie van je park fatsoenlijk inrichten en attracties/shows/horeca goed te balanceren.

uiteindelijk zou het bij een 20% minder dus echt niet zo'n groot effect mogen hebben als jij blijkbaar denkt.

Daarnaast zou je voor restaurants en dergelijke dit op rustige momenten ook prima kunnen compenseren met minder personeel of door simpelweg wat restaurants gesloten te houden in rustige periodes.

Het "Probleem" van Disney is en blijft gewoon dat mensen komen voor de IP. Het maakt niet uit hoe belachelijk duur ze het maken en ze kunnen ook qua kwaliteit het buitengewoon slecht doen: Zo lang de IP's herkenbaar zijn blijven mensen komen. Je ziet het in zekere zien al met plopsa, wat wellicht nóg meer overpriced is en tóch goed draait.

9 dagen later

En lekker veel nieuwe atracties aankondigen voor Parijs....