Ook het park reserveringssysteem voor WDW is voor velen een doorn in het oog. Ik ken persoonlijk twee families die naar Orlando gaan en WDW niet bezoeken maar in plaats daarvan Universal, SeaWorld en de waterparken bezoeken vanwege het reserveringssysteem en Genie+.

erider Ik herken dit wel. Ik heb Disneyland nu herhaaldelijk bezocht, maar zelfs als doorgewinterde pretparkbezoeker staat me 't Genie+ in WDW en dat vooraf moeten plannen zo gruwelijk tegen. Ik wil niet $200+ per dag kwijt zijn voor alsnog een puzzel om waarde voor mijn geld te krijgen en waarbij ik niet meer echt spontaan door de parken kan. Dat neemt echt wat van 't plezier weg voor mij.

Progress Chapek begon in die zin natuurlijk al met een achterstand omdat Iger een enorme puinhoop van zijn opvolgingsproces heeft gemaakt

Kan je dit toelichten?

Vriend_van_de_club Progress Chapek begon in die zin natuurlijk al met een achterstand omdat Iger een enorme puinhoop van zijn opvolgingsproces heeft gemaakt

Kan je dit toelichten?

Jazeker.
      Allereerst is Iger jarenlang onduidelijk geweest over wanneer hij afscheid zou nemen. Hij heeft er een paar keer een paar jaar aan vastgeplakt. De laatste keer lag dat niet helemaal aan hemzelf; het was een voorwaarde voor de Fox-overname dat hij deze zelf in goede banen zou leiden.
      Maar gedurende deze tijd is er nooit een duidelijke opvolger geweest, Tom Staggs en Jay Rasulo waren een tijdje in de race, maar werden beide niet geschikt bevonden. Daarna werd het stil, tot Iger begin 2020 uit het niets aankondigde dat hij per direct zou stoppen als CEO en opgevolgd zou worden door Bob Chapek. Iger bleef wel aan als Chairman of the Board en ging zich vooral met de creatieve kant bezighouden.

Dat laatste is in mijn ogen al niet handig. Als je CEO bent, moet het voor iedereen duidelijk zijn dat jij de eindbeslissing neemt. Als je voorganger dan nog rondhangt, creëert dat onduidelijkheid.
      Toen Covid uitbrak en Disney in de problemen kwam (parken dicht, bioscopen dicht, filmopnamen stilgelegd) trad Iger naar buiten met de mededeling dat hij Chapek ging ondersteunen in deze moeilijke tijden. Waarschijnlijk goed bedoeld, maar niet handig: Chapek kwam zo al in zijn eerste weken over als een zwakke en onervaren CEO die het niet alleen afkon (ondanks 20 jaar ervaring in verschillende afdelingen van Disney). Dat Iger meedacht is natuurlijk prima, maar dat had hij ook achter de schermen kunnen doen zonder er in de media over te praten.
      Naar verluidt heeft deze actie de relatie tussen Iger en Chapek beschadigd en heeft het Chapek gepusht om sterker zijn eigen accent te leggen op het beleid, zijn eigen mensen op posities neer te zetten, etc.

Veel handiger was het geweest wanneer Iger Chapek had aangekondigd als toekomstige opvolger en hem dan een tijdje had ingewerkt, om daarna zelf volledig plaats voor hem te maken.

erider Is dat verplicht dan? Of behelst dit meer dan de reservering voor attracties die je een x aantal maanden voor je bezoek kan doen?

• erider heeft hierop gereageerd.

Markske sorry, ik snap je vraag niet helemaal. Je hebt dus een reservering nodig om een park te bezoeken., dus als je een week naar WDW wil moet je eigenlijk vooraf al al die 7 dagen reserveren en beslissen naar welk park je op welke dag wilt. Dat deel is verplicht. Het tweede is de betaalde Genie+ die je alleen op dezelfde dag kan kopen voor 15 dollar pp. Daarmee kun je attracties reserveren maar dus alleen op de dag zelf en dan kan stressen zijn omdat je geen tijden voor de attracties kan kiezen maar afhankelijk bent van wat het systeem je toont. Genie+ is niet verplicht maar omdat bijna de helft van de bezoekers het wel koopt zijn de stand by rijen veel langer geworden.

erider Ah, nu is het mij ook duidelijk (ik loop ook meer dan een jaar achter met het luisteren van ThemeTalk, dus ik baseer me nog op oude informatie 😅). Ik kende alleen het systeem nog van horen zeggen dat je dus gratis fastpasses kon reserveren 6 maanden van tevoren na een boeking, maar die gratis fastpasses zijn natuurlijk de deur uit. Dat je voor je hele verblijf moet reserveren had ik niet begrepen. Hoe zit het dan met hopperpassen? Of is dat nog wel een ding?

• Marvin heeft hierop gereageerd.

Markske Hoe zit het dan met hopperpassen? Of is dat nog wel een ding?

Je mag pas vanaf 14:00 hoppen. Maarrrrr, om te mogen hoppen MOET je wel eerst in het park geweest zijn dat je origineel reserveerde. Dus stel ik heb Magic Kingdom staan, maar slaap uit, ga zwemmen en pas in de middag naar het park en heb meer zin in Epcot. Moet ik dus alsnog eerst mijn reservering voor Magic Kingdom verzilveren voor ik naar Epcot mag met mijn hopper ticket.

Marvin We blijven even lekker offtopic. En als ik nu overdag lekker ben gaan shoppen en besluit om in de avond nog even naar Magic Kingdom te gaan voor het vuurwerk, moet ik dan vlak ervoor nog een reservering maken dan?

• Marvin heeft hierop gereageerd.

Marco Jij snapt hem, je moet het park waar je heen wilt sowieso gereserveerd hebben. Of dus al in het andere gereserveerde park zijn geweest zodat het als hoppen telt.

In het verleden heb ik wel eens een best of dagje gedaan door alle topattracties in de 4 parken op 1 dag te doen. Door alle uitbreidingen van de laatste 10 jaar was dat sowieso al een moeilijk verhaal geworden, maar als ik het dus goed begrijp is zoiets dus niet meer mogelijk.

Ron Dat zou in principe nog mogelijk zijn, maar je mag dus pas hoppen vanaf 14:00. Dus dat gaat heel erg krap worden bij de de 3 parken die je na dat tijdstip nog zou willen doen.

• Frank heeft hierop gereageerd.
                    • Ron vindt dit leuk.
                      13 dagen later

Of hij ziet nu dat het helemaal verkeerd loopt, voornamelijk in relations toch wel zeker. En hij wil er nu toch maar officieel afstand van nemen.

Uiteindelijk is Iger langer gebleven vanwege de coronacrisis, ze hebben toch wel een jaar samen de transitie kunnen voorbereiden. Meer dan tijd genoeg om te oordelen dat het misschien geen goede keuze was. Al is de vraag of terugkomen op zulke beslissing op dat moment wenselijk is en misschien niet meer schade zou aanrichten.

Aangezien de raad van bestuur hem nu met 3 jaar verlengd wil dit toch zeggen dat hij voor hun verwachtingen wel goed doet.

Jaspert ik las dat je binnenkort waarschijnlijk ook het ‘hoppen’ al vooraf moet vastleggen. Dan kun je dus aangeven naar welk tweede park je wil gaan op die specifieke dag. Dan gaat het spontane van het parkhoppen er helemaal vanaf.

2 maanden later

Progress Klopt inderdaad. Zeker het stuk over de jaarpashouders, hij geeft toe dat het puur de demand is die dit bepaalt. Het maakt hem wel meer de keiharde zakenman en de meeste mensen verwachten een charismatische CEO met emotie aan het hoofd van dit familiebedrijf. Hij is daar rationeler in.

Maar zeker voor Disneyland geloof ik wel dat de jaarpashouders het park veel begonnen opeisen ofzo.

DaltonTerror familiebedrijf

Als er één bedrijf zo'n beetje het tegenovergestelde is van een famliebedrijf, dan is de Walt Disney Corporation het wel 🤣

Een park heeft idd abonnees nodig want dat is een gestage stroom aan inkomsten, maar teveel is ook niet goed want dan creëer je idd een persoonlijke speeltuin voor de superfans zoals hij het zegt.
                          Ik bedoel maar, als ik de wachttijden voor DLP momenteel bekijk denk ik: wie zit daar dan momenteel? Want praktisch nergens is er nog vakantie dus zouden die tijden toch moeten meevallen? Tenzij je natuurlijk jaarpashouders in rekening neemt die met de 30ste verjaardag momenteel het park opslorpen.