• Benelux Parken
  • Nieuwe achtbaan: RidderStrijd voor Avonturenpark Hellendoorn in 2024

Tijdens ons bezoek aan Avonturenpark Hellendoorn afgelopen weekend viel ons oog op het veldje tussen Balagos en het theater van de duikshow waar vroeger het doolhof was. Hier spotte we namelijk wat afzetlintjes en vingen geruchten op dat Hellendoorn in 2022 een nieuwe achtbaan zal openen op deze plek.

Verdere details zijn nog onbekend maar dat er wat staat te gebeuren lijkt vrij duidelijk. Zeker nu Looopings ook een bericht geplaatst heeft terwijl daar doorgaans geen geruchten voorbij komen.

Interessant gerucht en een vierde achtbaan voor Hellendoorn zou wel tof zijn. Wat zou een beetje logisch type zijn voor dit park? Nu ze Belagos net hebben opgeknapt zou zo een type niet meer zo snel verwachten en gezien het familie aanbod van het park denk ik dat we het moeten zoeken in de familie-achtige baantjes. Misschien een nieuwe generatie Vekoma family inverted?

Het is een behoorlijk veldje wat ze kunnen gebruiken.
    En een nieuwe coaster zou helemaal niet verkeerd zijn, mocht dat waar zijn.

Ik hoop dan op een baantje vergelijkbaar met Gesengte Sau uit het Prater in Wenen.
    Lekker compact, maar toch een vette familie coaster. En uniek voor Nederland.

Hellendoorn heeft echt een nieuwe achtbaan nodig. Als ik echter zie hoe groot het veld is, heb ik er geen vertrouwen in dat dit de baan wordt die ik vind dat nodig is.

We gaan het zien. Uitbreiding is natuurlijk altijd positief.

Ik begreep eerder dit jaar dat het een middelformaat familie attractie zou gaan worden. Dan moet je denken aan bijvoorbeeld iets zoals DrakenNest die net verderop staat. 🙂

Erik Als ik echter zie hoe groot het veld is, heb ik er geen vertrouwen in dat dit de baan wordt die ik vind dat nodig is.

Wat voor baan vind jij dan dat Hellendoorn echt nodig heeft?

• Erik heeft hierop gereageerd.

The_Bullgod Een goede thrill achtbaan, die aansluit aan de Tornado. Ik heb al jaren in m'n hoofd dat een Gerstlauer launch coaster (Anubis-achtig) boven de Jungle Expedition mooi zou zijn. Niet echt de hoogte in, maar bochtenwerk en wat rolls.

Erik word dat niet te heftig voor een park als Hellendoorn?
            Ik zelf zou daar ondanks dat toch geen nee tegen zeggen.

• Erik heeft hierop gereageerd.

The_Bullgod Dat valt wel mee. Het hoeft geen Goliath/Untamed niveau te worden, maar hij mag best een stukje spannender dan Belagos. Eigenlijk is de lat voor een spannende attractie sinds 1990 (opening Tornado) niet meer verlegt, zeker nu de Topspin weg is. Andere parken in Nederland hebben wel die lat verlegt. Denk aan Toverland met Troy en Fēnix, Slagharen met Gold Rush (die intenser is dan Looping Star), Drievliet met Formule X, Walibi met Untamed, Efteling met Baron 1898 en Duinrell met Falcon. Het wordt tijd dat Hellendoorn die lat weer eens verlegt.

Leuk dat het park een uitbreiding gaat krijgen, verwacht er niet al te veel van qua grootte. Een Zamperla Compact Spinning coaster bijvoorbeeld.

The_Bullgod Ik hoop dan op een baantje vergelijkbaar met Gesengte Sau uit het Prater in Wenen.
                Lekker compact, maar toch een vette familie coaster. En uniek voor Nederland

Zoiets zie ik liever in Walibi verschijnen, die missen echt een non-inversie familie baan.

Voor Hellendoorn zie ik hier sneller een spannende flatride verschijnen, nu hun topspin ook verwijderd is. Zou me niks verbazen als we hier de eerste Zamperela Nebulaz in Nederland gaan zien of een Airrace. Beide passen perfect binnen het aanbod van Hellendoorn en met 120 voor Airrace en 105 voor Nebulaz als minimum lengte ook zeer geschikt als spannendere attractie voor de doelgroep van het park.

scagen Zoiets zou ik zeker aanraden voor Hellendoorn. Verbaast me uberhaupt dat we nog geen Airrace in Nederland hebben. Ook de Disk'o hebben we maar weinig in dit landje.

Wat een verassing, een nieuwe achtbaan en mogelijk nog een flatride op de locatie van Montezuma zou eindelijk weer een mooie uitbreiding voor dit park betekenen. De laatste jaren zijn er voornamelijk attracties herzien dus écht nieuwe attracties zijn meer dan welkom. Dit wordt vast een leuk topic om te volgen!

Aangezien ze Tornado onlangs hebben vernieuwd verwacht ik geen attractie die spannender is dan dat, ze willen Balagos duidelijk in de markt zetten als de enige echte thrillride van het park. Zolang ze iets bouwen dat uniek is van de huidige drie banen hebben ze straks met vier banen in totaal een heel fraai aanbod, vooral gezien de beperkte ruimte.

scagen Zoiets zie ik liever in Walibi verschijnen, die missen echt een non-inversie familie baan.

Daar heb je zeker gelijk in, en ik hoop ook dat ze dan ook snel een goede familie baan mogen aankondigen.
                  Maar in het geval van Walibi hoeft het geen compacte versie te zijn van de Gerstlauer Bobsled coaster, maar mag het best wel wat ruimer opgezet worden.

Hjalmar verwacht er niet al te veel van qua grootte. Een Zamperla Compact Spinning coaster bijvoorbeeld.

Maar zo'n veredelde kermiscoaster hoeft nou ook weer niet. Dan heb ik liever een normale wilde muis.

Positief nieuws. Het is omdat ik vlakbij Hellendoorn woon en er daardoor wel kom, al raakte ik wel een beetje uitgekeken. Ben benieuwd naar het uiteindelijke definitieve ontwerp en wat het gaat worden. 😃

• Marvin heeft hierop gereageerd.

Drakennest is geen achtbaan :')

QDude24 Er is volgens die pdf ook nog een lagere variant mogelijk, met een hoogte van maar 28 meter.
                    Desnoods graaf je het station en een stukje track een stukje in de grond, zodat de baan niet boven de 25 meter uit zal komen. Dan zou dat wel mogelijk moeten zijn denk ik.
                    Balagos is b.v. ook 25 meter hoog.