Eftelflags Wat ik interessant vond aan de TEA video die ik gisteren poste waren de 10 commandments die de Efteling hanteert voor de ontwikkeling van een nieuwe attractie, in dit geval Symbolica maar zeker ook van toepassing op vele andere attracties. Op nummer één: familievriendelijk. "We are there for the extended family". Een leidraad waar het park zich al 67 jaar aan commiteert, daar niet vanaf wijkt en enorm succesvol heeft uitgevoerd. Knap dat je dat met jou brede pretparkervaring op waarde weet in te schatten Eftelflags, ondanks dat uitbreidingen of nieuwigheden vaak niet aan de wens van de 'doorsnee' (aanhalingstekens voor de uitzonderingen) pretparkfan voldoet. Ik heb de indruk dat de meesten met het M&M budget van 15 miljoen voor iets heel anders hadden gekozen dan deze dubbele Mack powered coaster. Vanuit onderbuikgevoel, kortzichtig en ondoordacht. Precies de indruk die ik nog steeds heb van de keuze voor Fenix in Toverland. We droppen een vette B&M in het park en het succes komt vanzelf. De fans (veelal coasterfans) stonden te juichen, waardoor een valse verwachting werd gecreëerd, dat het een succes zou gaan worden. Het oordeel van de fans is ondergeschikt. Truus uit Delft, Klazien uit Hoogeveen met haar gezin, Maartje uit Middelburg met haar vriendinnen en Kristoff uit Antwerpen met zijn zoveelste nieuwe vriendin moeten getriggerd worden en overtuigd worden eens niet naar de Efteling te gaan maar naar Toverland. Het succes van een park valt of staat IMO deels met de keuzes die het maakt. Daarin mag de wens of smaak van de pretparkfan geen enkele rol spelen. De fan vind M&M maar doorsnee, maar 99,9% van de doelgroep (4 tot 10 jaar) die straks instappen hebben nog nooit in een Mack powered gezeten, laat staan in een dual in tegenovergestelde richting. Die hebben straks de grootste lol al dan niet met pa en/ of ma aan hun zijde. Daar staan straks ongetwijfeld op een woensdagmiddag in oktober langere rijen dan op een zondagmiddag in juli bij Fenix. Het draait namelijk niet alleen om groei, maar je moet ook hard werken om die 5,3 miljoen bezoekers die je vorig jaar had ook in dat jaar weer terug te laten komen. Dat is geen vanzelfsprekendheid. Voor het familiegerichte Efteling spelen kinderen daarin een hele belangrijke rol.
@Eftelflags je laatste alinea vind ik een hele interessante. Bewezen kwaliteit kost geld. Voor Slagharen is een Gerstlauer bewezen kwaliteit, voor de Efteling een B&M. Heeft het ook niet te maken dat de markt en daarmee het aanbod veel groter is geworden? Neem de techniek en het gezeik wat de Efteling met het ridesysteem van Droomvlucht heeft gehad. Wanneer Droomvlucht vandaag gebouwd zou worden, zouden ze de keuze hebben uit meerdere betrouwbare fabrikanten. Ze waren destijds vrij uniek met hun rapid Pirana en madhouse Villa Volta. Het lijkt mij ondenkbaar en haast onmogelijk om vandaag nog een attractie te bedenken die zich zo onderscheidt van hetgeen al bestaat, anders dan hoger, sneller, mooier en realistischer. Het lijkt alsof de mogelijkheden al een hele tijd zijn uitgeput. Tussen mijn Nokia 3310 van 20 jaar geleden en Iphone 8 van nu is heel veel gebeurd. Maar de afgelopen 10 jaar alleen verbeteringen in uiterlijk, snelheid, resolutie, gewicht, omvang en veiligheid. De mogelijkheden raken op. Ik denk dat mede hierdoor je vooral achtbanen overal als paddenstoelen uit de grond ziet schieten. Daar kunnen ze nog het meeste variatie in aanbrengen. Lengte, snelheid, hoogte, launched, theming, wing, flying, inverted, dual, rmc. Daar zijn we nog wel even zoet mee. Zelfs de Efteling moet eraan geloven. Wanneer ze komend voorjaar aan de circuscoaster kunnen beginnen, zouden 3 van de 4 laatste grote uitbreidingen een coaster zijn. Waarvan 1 vervangend, maar dan nog. Ongekend en ongewoon eigenlijk voor de Efteling.