Ik snap dat bomenkap hoort bij een uitbreiding als de Efteling wanneer het wilt uitbreiden en doorgroeien. Maar de Efteling is niet meer dat natuurpark dat het 25 jaar geleden was. De verklaringen ken ik, de argumenten waarom het nodig is ook en toch doet het altijd weer een beetje pijn als je een rijtje bomen ziet verdwijnen. Op basis van de concept arts komt er in de hoek bij het Spookslot helemaal geen baan te liggen, dus je vraagt je toch af waarom het daar moet sneuvelen en of ze er niet omheen kunnen werken. Nu lijkt de ravage nog eens groter omdat die gebieden de bossages op de grond in al die jaren mochten doorgroeien tot een behoorlijke hoogte. Dat levert niet alleen een gat in je bladerdak op, maar ook in je aanzicht recht van voren.
Maar wat er terug plant wordt zijn meestal andere bomen of simpele dennebomen. Ik vind dat gewoon jammer. Bij Joris en de Draak zijn wel grote bomen terug geplaatst, maar die sneuvelde allemaal in de jaren die erop volgde en die zijn nooit meer vervangen. Natuurlijk zal het linksom of rechtsom wel weer goedkomen, maar de charme van een park als de Efteling zit er ook in dat je soms hele stukken kon wandelen in een natuurlijke omgeving met slechts in de verte de herrie van het park. Die gebieden worden ronduit schaars en dat sentiment zal vast meespelen als de online community moord en brand begint te schreeuwen als er weer een zooi bomen sneuvelen.