Europa-Park wil haar attractiepark verbinden met het waterpark Rulantica aan de andere kant van het dorp door middel van een vervoerssysteem voor gasten. De gemeenteraad van Rust staat nu voor een besluit over het opstellen van een passend ontwikkelingsplan.
Het besluit over dit plan zal op 11 oktober genomen worden.

De huidige plannen voorzien in een verhoogde spoorlijn op een hoogte van vier tot vijf meter. De route moet leiden van het hotel "Krønasår" bij het waterpark naar het hotel "El Andaluz"

Gewoon doen! Monorail verbindingen zijn heel vet, het is jammer dat ze zo weinig gebouwd worden.

Dat zou alleen maar voordeel opleveren, hop om 6 uur uit het attractiepark met de monorail naar Rulantica en vanuit Kronasar naar Europapark.

Ik vind monorails ook leuk maar dit lijkt mij overdreven. Ik zie niet veel mensen hoppen van pretpark naar waterpark op 1 dag. En hotelgasten hebben een shuttle.

Orangedevil Het Europa-Park resort wordt steeds groter. Denk niet alleen aan mensen tussen Europa-Park en Rulantica heen en weer gaan, maar denk ook aan de verbinding tussen de vijf (oudere) Europa-Park hotels, de camping en Rulantica. Dat is best wat volk.

Orangedevil En hotelgasten hebben een shuttle.

Dat is waar, maar dat is een van de weinige dingen die ik momenteel ietwat onprofessioneel vind aan het resort. Bovendien zal ik Krønasår niet snel meer reserveren, net omdat ik de busservice wat ongemakkelijk vond. Een monorail zou het hotelresort plots opvallend meer cachet geven, dus ik zeg... doen 😄!

Ik ben altijd fan geweest van de monorail en zou het een logische stap vinden als ze dit systeem gaan uitbreiden om beide gebieden aan elkaar te knopen. Let’s hope!

Ik zou dit een heel tof iets vinden! Vanuit de hotel-entree naar Rulantica was het 15 minuten lopen, maar zo'n monorail erheen is toch wel een extra luxe hoor.

Hopelijk komt hij er. Ik heb het altijd jammer gevonden dat ze het waterpark niet naast de rest van het resort konden bouwen. En een monorail heeft toch inderdaad iets meer uitstraling dan zo'n bus.

Vorig weekend toen @Marco en ik daar waren hebben we het er nog over gehad. Nu wel toevallig dat daar over gesproken wordt. Wij hopen ook dat er een monorail komt!

Een monorail tussen Rulantica en EP zou een geweldige toevoeging zijn.
    Niet alleen voor de gasten die verblijven in Krasnodar, maar ook voor de andere hotelgasten die een dagje naar Rulantica willen.

2 maanden later

Freizeitparkcheck weet vandaag te melden dat de gemeenteraad in Rust inmiddels toestemming heeft gegeven voor het aanpassen van het monorail traject. Vanavond zal ook de lokale VVV besluiten over de aan te leggen verbinding tussen het station bij het hotel El Andaluz en Rulantica.

Met de komst van deze verbinding moet het verkeer van gasten tussen Europa-Park en Rulantica een stuk milieuvriendelijker worden omdat men niet langer afhankelijk is van auto's en bussen.

Bron: FreizeitparkCheck

Oei ik had verwacht dat het traject zou doorlopen tot hotel El Andaluz of Colloseo.
    Nu lijkt het te eindigen in de buurt van de Lidl.

Shesterfield Oei ik had verwacht dat het traject zou doorlopen tot hotel El Andaluz of Colloseo.

Dat doet ie ook, deze nieuwe verbinding zal aansluiten op de bestaande monorail die om El Andaluz heen loopt.
      Tenminste dat moet wel de bedoeling zijn.
      Als je de begeleidende tekst op het plaatje leest, is dit alleen maar het gedeelte dat valt onder de plannen voor het waterpark.

Als je het verloop van de baan over Google Earth legt is het nog wel de vraag hoe de monorail verder loopt tot aan het El Andaluz station.

Ik zou een overstap logischer vinden dan een systeem dat aansluit op het huidige parcours. En als het moet aansluiten zou ik het logisch vinden als hij de doorgaande weg blijft volgen en dan om de rotonde krult en daar pas aansluiting vindt op het bestaande parcours. Dan zou dat hotelstation gebruikt kunnen worden als overstap locatie.

Als het een overstap locatie zou moeten worden dan wordt het wel een vrij log station denk ik. En als je het iets verderop zou zetten dan verpest je het aanzicht van El Andaluz. Zouden ze niet gewoon direct uit het station een wissel plaatsen zodat er 1 trein kan pendelen tussen Europa-park en Rulantica terwijl de rest gewoon hun normale route blijft rijden? En dan inderdaad de bestaande weg volgen en via de rotonde richting Rulantica.

2 maanden later

Het viel me nu pas op, nadat de oorspronkelijk plantekening van heel Rulantica in het Topic Uitreiding Rulantica, maar de monorail is altijd al ingetekend geweest op de oorspronkelijke plantekening van Rulantica die bij -meende ik- het bestemmingsplan zat.

Nu gaat dat plan geheid niet 1:1 uitgevoerd worden, maar we hebben in ieder geval een beeld hoe er over deze uitbreiding gedacht is. In rood de monorail met daarbij de beoogde stations, al zitten er een paar wel heel dicht bij elkaar:

• Mark heeft hierop gereageerd.
      • Bobske vindt dit leuk.