Ik wacht nog even met oordelen tot echt bekend is wat er allemaal bij zit. Geen idee of het alleen een nieuwe fastpass is met wat andere digitale voordelen of ook korting op andere zaken of dingen. Ik zie Disney de lijst nog wel uitbreiden.

overigens twijfel ik of disney het echt ad-hoc heeft gedaan zoals ppc-anoniem-1 omschrijft. Ja, ik heb die fastpass borden ook gezien, maar geen automaten meer (terwijl Anaheim nog wél met de papieren fastpassen werkte). En een bordje vervangen is goedkoop en simpel en kan bovendien ook bewust zijn gedaan om je plan niet direct te delen. Dus dat fastpass signage stuk kan ook misleidend zijn geweest en daarin een bewuste keuze om die misleiding te doen.

Het is lastig te zeggen.

Een systeem als dit bouwen, zeker met de AI die erin moet om het dynamische plannen goed te doen is niet iets dat je zomaar even in elkaar flanst. Dat heeft Disney eerder geprobeerd met het systemen en dat heeft niet altijd goed uitgepakt. Mobile order en restaurant reservering in My WDW was echt een crime.

Het kan zeker zijn dat het iets versnelt is door de corona versoepelingen in de USA maar Disney Genie staat denk al jaren in de steigers.

ppc-anoniem-1 Zeker is het het doel van Disney om meer geld te verdienen,

Oh nee ik doel eerder dat het lijkt dat Disney hun product exclusiever maakt en nog meer op de upper-middle class family probeert te richten. Het "more blood from the same Stones" principe. Als in niet zo zeer op bezoekers groei richten maar eerder op spending per capita. En laat het net even zo zijn dat deze stenen het meeste spenderen tijdens hun vakantie.

    NielsC zeker weten. De top 20% van Amerika qua salaris verdient ik dacht 2 keer zo veel als de top 20% van Frankrijk bijvoorbeeld. Er is dus een veel grotere groep met een veel groter inkomen te vinden.

    Al is dat geen zonnig vooruitzicht. En dan niet enkel omdat de prijzen stijgen. Als je namelijk geen geld wil verdienen door meer bezoekers te ontvangen, waarom zou je als park dan in godsnaam nieuwe dure attracties bouwen? De extra capaciteit heb je niet nodig. In tegendeel: door nieuwe attracties stijgt je park capaciteit en dalen de gemiddelde wachttijden. Met Genie+ is dat natuurlijk niet gewenst, want lange wachtrijen brengen meer geld in het laatje… Onderzoek heeft namelijk (helaas) uitgewezen dat voor enorm veel Amerikanen Disney een bucketlist dingetje is. Ze gaan 1 keer in hun leven. Attracties bouwen om herhaalbezoek te genereren is (in tegenstelling tot Europa waar we een enorm hoge attractieparken dichtheid hebben) dus niet zo nodig. Dat heeft het verleden uitgewezen.

    Waar Disney juist goed door leek te pakken de afgelopen jaren kan het dan wellicht als alles wat aangekondigd klaar is weer worden zoals in de 00’s, waarbij er in een periode van 11 jaar letterlijk geen enkele e-ticket opende in Walt Disney World.

    Het zou inderdaad heel goed kunnen dat net zoals na 9/11, Disney het gas op een lager pitje zet als het op investeren aankomt de komende 5/10 jaar. Dan is het inderdaad zeker moeilijk om te zien dat de prijzen elk jaar met 10% omhoog gaan en het aanbod hetzelfde blijft.

    een maand later

    Bijzondere ontwikkeling voor Genie+, Disney heeft bevestigd dat Genie+ nooit uitverkocht zal kunnen raken. Met andere woorden, ongelimiteerde verkoop van voordring passen in beide Amerikaanse parken.

    Plus, naast Genie+ is er dus ook Individual Lightning Lane. Waarbij je dus alleen voor specifieke attracties een voordring pas kunt kopen.

    Dit alles begint vanaf 19 Oktober 2021, in Walt Disney World.

    • Meint heeft hierop gereageerd.

      Ik blijf het een omslachtig systeem vinden, maar goed, dat riep ik 6-7 jaar terug over My Disney Experience en die App leer je ook vanzelf kennen en dan werkt het best intuïtief. Het zal wel weer een systeem zijn, net als MDE waar je niet omheen kan, net zoals het feit dat je bij MDE 30 dagen (of 60) voor je bezoek voor de computer zat te F5-en om op tijd fastpassen te kunnen vastleggen.

      Ik ben benieuwd welke impact de Disney Genie Service straks heeft.

      Hjalmar Bijzondere ontwikkeling voor Genie+, Disney heeft bevestigd dat Genie+ nooit uitverkocht zal kunnen raken. Met andere woorden, ongelimiteerde verkoop van voordring passen in beide Amerikaanse parken.

      Zo bijzonder is dit niet toch? Zonder dat Disney het had bevestigd was het al bekend dat dit een ordinaire manier is om geld binnen te harken, niet om gasten écht betaald voor te laten dringen.

        Meint Ik noem het bijzonder omdat in Parijs bijvoorbeeld wel een limiet zit aan wat ze verkopen.

          Hjalmar Ik noem het bijzonder omdat in Parijs bijvoorbeeld wel een limiet zit aan wat ze verkopen.

          Maar geeft het hebben van Genie+ ook gegarandeerd toegang tot attracties, of alleen toegang tot de functionaliteiten van Genie+ en zijn attracties nog steeds first come first serve wat betreft Lightning Lane toegang.

          Hjalmar Ik noem het bijzonder omdat in Parijs bijvoorbeeld wel een limiet zit aan wat ze verkopen.

          Genie+ en Premier Access zijn ook niet echt met elkaar te vergelijken hé, zijn twee totaal verschillende systemen met een verschillende mate van exclusiviteit.

            Meint Sorry, ik schaarde de Individual Lightning Lane en Genie+ bij elkaar vanwege de extra betalingen die beide hebben. Als nog vind ik het bijzonder dat Individual Lightning Lane (wat gewoon Premier Access is ) geen limiet heeft op zijn verkopen.

            • Meint heeft hierop gereageerd.

              Hjalmar Als nog vind ik het bijzonder dat Individual Lightning Lane (wat gewoon Premier Access is ) geen limiet heeft op zijn verkopen.

              Is dat niet het geval? Dacht dat resortgasten vroeger dan reguliere gasten individual Lightning Lane pasjes kunnen kopen zodat ze verzekerd zijn van de pasjes, wat impliceert dat daar wel een limiet op zit? Maar misschien heb ik dat verkeerd meegekregen, denk dat jij iets beter op de hoogte bent van het Disneynieuws dan ik.

              3 maanden later

              Eventjes een schop omhoog!

              Ik was de afgelopen dagen in Walt Disney World voor het RunDisney Marathon Weekend event en heb daar uitgebreid in de praktijk kunnen kennismaken met deze features.

              Zoals ik eerder in deze topic al meldde, had ik gepland om van tevoren voor deze vakantie Genie+ te reserveren voor elke dag van de vakantie. Maar omdat ik deze trip al had geboekt vooraleer er van Genie+ sprake was, bleek dat niet mogelijk te zijn. Als je nu een toekomstige trip naar Orlando zou boeken via Disney, kan dit uiteraard wel. Ik was een beetje teleurgesteld dat ik dit niet kon, maar goed, dan zou ik het ter plaatse op dagbasis wel doen.

              Achteraf gezien ben ik blij dat ik het van tevoren niet gedaan heb voor alle dagen. Meer zelfs: als ik nu de slotsom maak: van de twaalf dagen die ik in de parken heb doorgebracht, zijn er maar twee dagen geweest (!) waarop ik ’s ochtends de vijftien dollar heb afgetikt voor Genie+. Op andere dagen heb ik soms gebruik gemaakt van de extra individuele lightning lane acces voor rides zoals Rise of The Resistance, Flight Of Passage etc. Voor deze rides kan je dus ook gewoon de snelle toegang apart aankopen en daarvoor hoef je niet per sé eerst nog eerst de gewone Genie+ hebben aangeschaft.

              Twee dagen dus uiteindelijk maar, terwijl ik initieel dus voor de volledige twaalf dagen wou gaan. Waar zit ‘em het het verschil? In eerste instantie heb je op zo’n Disney trip sowieso enkele dagen waarop je te weinig tijd spendeert aan de parken zelf die zo’n uitgave verantwoorden. Voor de gemiddelde toerist zijn dat allicht dagen dat ‘ie naar de concurrentie gaat of aan het hotelzwembad blijft liggen. In mijn geval waren dat mijn twee RunDisney dagen: ik liep zowel de halve marathon op zaterdag als de volledige marathon op zondag. Na beide runs ben ik nog in de parken geweest, maar dat was eerder om gewoon wat rond te lopen en de spieren wat te laten ontspannen. Hier en daar pak je dan wel een ride mee, maar je gaat dan zeker niet verschillende attracties na elkaar doen. En omdat het twee keer dan midden in de nacht opstaan is (als runner wordt je rond 3u aan de startzone in Epcot verwacht) ga je de avonden tevoren uiteraard ook niet tot parksluiting doordoen.

              Een andere belangrijke reden is dat niet elk park het meest geschikt is voor Genie+. Voor mij persoonlijk waren Magic Kingdom en Hollywood Studios de beste parken voor Genie+ maar is het eigenlijk overbodig in Epcot en Animal Kingdom. De lange wachttijden bij Soarin’ in Epcot liggen al een tijdje achter ons sedert de ingebruikname van het derde theater. De belangrijkste rides in deze parken (Flight Of Passage, Frozen Ever After, Remy) zitten sowieso niet in de basic Genie+ en daar moet je extra voor betalen. Test Track heeft een hele efficiënte single rider rij. En de rest (SpaceShip Earth, Mission Space, Kilimanjaro Safari, Dinosaur, Navi River Journey etc) kan je met een beetje planning perfect via de stand-by doen.

              Magic Kingdom en Hollywood Studios is een ander verhaal. Vooral in dat eerste park zijn er heel veel rides die je met Genie+ kan reserveren. Ik heb eens een dag gehad dat ik beide parken heb gecombineerd, waarbij ik in de voormiddag en namiddag heel veel in MK heb kunnen doen en toen kon ik in de vooravond voor de Studios nog zowel de RockNRoller coaster, ToT en Toy Story reserveren - dat moet qua efficiëntie zo’n beetje de beste Genie+dag geweest zijn van mijn vakantie.

              Van de normale Genie+ rides, blijkt Slinky Dog in de Studio’s zo’n beetje de hardest to get te zijn. Toen ik om 7u daar mijn timeslot reserveerde, zat ik al meteen ergens in de late namiddag. Met als gevolg dat ik pas om 11u een volgende reservatie kon maken - in princiep reserveer je telkens maar voor één ride en een volgende reservatie maak je twee uur later of als je eerste ride achter de rug is. In mijn geval was dit dus twee uur na parkopening om 11u en op dat ogenblik was de keuze dus al redelijk beperkt. Hier moet je echt wel rekening houden als je Slinky graag via Genie+ wil doen.

              Wat me verder is opgevallen: we weten allemaal wel dat Disney de stand-by wachttijden hoger communiceert dan ze in werkelijkheid zijn, maar het verschil tussen posted & actual was deze keer werkelijk frappant - allicht om zo de mensen naar Genie+ te duwen. Enkele voorbeelden: Remy posted 75 actual 40; Rise Of The Resistance posted 150 actual 50; Space Mountain posted 60 actual 30. Dat zijn toch al serieuze verschillen me dunkt…

              Van de extra betalende rides heb ik gebruik gemaakt van het systeem voor Flight Of Passage en Rise of The Resistance. Voor Rise was dat op de laatste dag van mijn vakantie in de voormiddag; ik werd tegen 16u op MCO airport verwacht en daardoor had ik de zekerheid dat ik ‘em kon doen. Dat bleek achteraf overigens een life saver te zijn, want Rise lag er de hele ochtend uit en kon pas zijn eerste bezoekers verwelkomen na twaalven. Wat dus betekende dat een ganse voormiddag aan betalende lightning lane bezoekers moest ingehaald worden. Dat lukte en op nog geen kwartier zat ik al in de pre show met BB8 en Rey. Maar de posted standby stond op dat ogenblik hierdoor al op 220 minuten. OK, na de vorige paragraaf weten we dat de realiteit wel lager zal zijn. Maar juist omdat er nog een hele reeks bezoekers moest ingehaald worden, was de ratio standby/lightning lane bij het merge point volgens mij 20-2.

              In ’t algemeen denk ik overigens wel dat het systeem succes heeft: veel bezoekers maken er gebruik van; dat zie je enerzijds door dat je de mensen zelf door de lightning lane ziet gaan maar anderzijds ook door het feit dat je gedurende dag constant mensen op hun smartphone ziet reservaties maken. En ook de extra betalende rides gaan als zoete broodjes de deur uit: binnen enkele minuten na 7u zijn bijvoorbeeld steevast alle timeslots van Rise al verdeeld. Dus of we leuk vinden of niet: ik vrees dat het systeem zoals het er nu is nog wel een tijdje zal blijven. In 't algemeen heb ik deze trip meer tijd doorgebracht in de standby rij in vergelijking met het vroegere Fast Pass Plus-systeem. Maar aan het eind van de dag maakte het niet zoveel uit. Eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat ik on-site verbleef en dus gebruik kon maken van de early entry in de ochtend (wat mij bijvoorbeeld twee ritjes Rise met amper 25 min stand-by opleverde in de Studio's; ik kon nog aansluiten in de stand-by nét vooraleer de grote menigte arriveerde). De grote verliezers in deze nieuwe wereld zijn volgens mij de mensen die off-site verblijven...

                Dank voor het delen van je persoonlijke ervaringen! Een soortgelijke opinie, o.a. dat je Genie+ voor Epcot en Animal Kingdom eigenlijk niet nodig hebt, was recent ook op Disney Tourist Blog te lezen.

                StevenRSCA Ik denk niet dat ik er de komende tijd kom, maar onwijs bedankt voor het delen van deze ervaring. Dit is super helpzaam voor iedereen die nog gaat of nog zorgen heeft over het systeem. Echt super, dankjewel.

                Bedankt voor het delen van jou ervaring. Ik heb er een vraag over. Wij zijn met zijn tweeën, hoeft er dan maar 1 persoon Genie+ op zijn telefoon te hebben, en dan de atractie naar keuze aan te vinken voor 2 personen?
                Of moet je beiden tegelijk op je eigen mobiel een plekje reserveren?
                Ik zie er eerlijk gezegd best tegen op.

                Volgens mij is Premier Acces in parijs het beste van alle voordring opties. Weinig hinder bij de stand by wachtrij en mocht je het willen gebruiken kun je er meestal direct in!

                  Idol Ik vond dat systeem overlaatst ook een verademing. De gewone wachtrij gaat nu zoveel malen sneller bij alle voormalige FastPass-attracties.

                  Ik vond wel dat het Premier Acces systeem vaak gebruikt werd, veel meer dan ik had verwacht dus er zijn wel degelijk een hoop mensen die er wel voor willen betalen. Bij Star Tours was de prijs ook maar €5 om een wachtrij van 50 minuten voorbij te steken. Zelf heb ik er éénmaal gebruik van gemaakt, eigenlijk gewoon om het eens te testen en het blijkt dat het verre van gebruiksvriendelijk is in de app. Ik deed er naar mijn mening veel te lang over om geld te kunnen uitgeven 😁

                  Bij Ratatouille stond er trouwens elke keer een rij tot aan de gethematiseerde wachtrij binnen, zelfs als de gewone rij amper 15 minuten was. Dus dit lijkt me dat er elders pasjes te krijgen zijn? Heeft iemand hier weet van? Voor suites of dinerpakketen bij Chez Rémy ofzo?

                  • Idol heeft hierop gereageerd.

                    DaltonTerror
                    Die rij bij Ratatouille is tevens de rij voor mindervaliden, dus vandaar dat daar altijd wel een rij staat.
                    Ik heb PA ook gebruikt en inderdaad belachelijk dat je iedere keer je adres helemaal moet invullen. Kan allemaal veel gebruiksvriendelijker!

                    Persoonlijk was ik erg sceptisch toen in Parijs de FP verdween, maar tijdens mijn laatste bezoek een week voor kerst was het een verademing! tuurlijk je staat op sommige attracties nog steeds 60 minuten te wachten maar het loopt stukken beter door waardoor het negatieve gevoel tijdens het wachten niet aanwezig is.

                    Waar je vroeger bij BTM hele treinen FP zag vertrekken is het nu eerder omgekeerd, wat mij betreft een goede ontwikkeling, en als je echt niet wil wachten (je weet nu eenmaal dat een park als Disney lange wachtrijen met zich mee brengt), kan je de portemonnee trekken parken als PHL, PortAventura, MPG doen dat al jaren.

                    Maar het moet wel gebruiksvriendelijk zijn, je zou dit toch in een simpele handeling moeten kunnen doen vanuit de app zeker als je al een account hebt waar al je gegevens in staan.