In principe vind ik Virtueel wachten wel fijn. Dan kun je wat anders tussendoor doen, een kleinere attractie. Het moet wel goed uitgewerkt zijn en er moeten genoeg kleine dingen in de buurt zijn om te doen. Anders werkt het niet. Bij CF toch al vaker gezien dat er een wachtrij tot aan Monsieur Cannibale stond (althans: Toen heette de attractie nog zo). Dat was meestal in de winter.
Loekiloeki Ik ben benieuwd wat eruit komt. Hopelijk zijn ze weer een stukje wijzer geworden sinds de vorige testen. Disney is voor mij tot nu toe de enige geweest waarbij ik het fijn vond. Afwachten dus.
Disney heeft bij mijn weten geen virtuele wachtrij, maar een fastpass systeem: Dat overigens in de gratis versie volstrekt nutteloos was: Capaciteit = Capaciteit. Die veranderd op de dag niet. In principe kun je met een fastpass sneller een ritje doen op Big Thunder Mountain, maar daardoor sta je bij Pirates of the Caribbean weer langer te wachten in de gewone rij.
In de praktijk heb je een heel klein voordel ten opzichte van mensen die het systeem niet gebruiken.. Wat in de gratis versie er maar weinig zijn. Daarentegen wordt dat ook weer (deels) gecompenseerd doordat je soms geen attractie meer kunt doen omdat je anders je fastpass slot niet haalt. Wat dan weer betekent dat het vaak onnodig veel gedoe met zich mee brengt qua planning.
In theorie KUN je het natuurlijk gebruiken als een soort virtuele wachtrij, maar dan ga je sowieso minder op een dag kunnen doen dan wanneer het park gewoon één normale wachtrij (en wellicht een SLR) zou hebben.
Het huidige betaalsysteem van Disney is niet echt anders dan wat je in elk ander park met fastpass-systeem kunt vinden. Het is natuurlijk bedoeld om je en fijn gevoel te geven (en bij jou werkt dat). Maar in de praktijk geeft het ook enorm veel gedoe qua planning etc. Het voordeel van het betalende systeem is dat veel minder mensen het gebruiken en je dus qua tijd wel een écht voordeel ermee kunt halen. Uiteraard kost het je dan wel je 2e nier 🙂
En dat brengt me ook op het nadeel van de Efteling: Natuurlijk, als je het effect van wachten zo veel mogelijk wilt benaderen is het logisch dat je in de buurt van de attractie bent om de wachtrij te activeren (zelfde als bijvoorbeeld vroeger je ticket op te halen in Disney), maar juist omdat er weinig in de buurt is, krijg je ook hier weer de plannings-stress. Immers loop je niet zomaar even naar een ander rijk toe. En het doen van een attractie kan er potentieel tot leiden dat je je tijdsslot mist (zeker als de wachtrij langer uit valt dan aangegeven).
Goed: Het is natuurlijk nog maar een test en het lijkt me de bedoeling dat de Efteling er van leert. Dus kwaad kan het zeker niet. Echter zou ik denken dat ze juist dit soort dingen al geleerd hebben van de Python. En dan wordt het stil aan eens tijd om dit systeem uit te rollen in meerdere attracties in het park zodat je ook kunt testen wat de wissselwerking tussen attracties is.
Crowket Overigens heeft niemand het erover dat dit een heel ander systeem is als de Boarding Pass waar velen het nu mee vergelijken. Dit is virtueel wachten, dus in plaats van in een wachtrij staan, rondlopen door een deel van het park.
Dat was toch ook het hele idee van de boarding Pass??
mikeee De vorige plekken waar de Virtuele Wachtrij werd toegepast hadden ongeveer hetzelfde doel, mensen naar een andere plek krijgen die dichtbij lag (Volk van Laaf, Nest) en niet de wachttijd verminderen zoals telkens wordt gezegd. Dat is een leuk marketing praatje.
Technisch gezien wordt de wachttijd inderdaad niet korter. Maar de beleving van het wachten wordt wél korter. Immers kun je al wat anders doen (wellicht zelfs al een andere attractie) en sta je daarna uiteindelijk slechts een minuut of 5 in de rij, in plaats van de normale 30 minuten (of whatever de wachttijd op dat moment normaal zou zijn). Het is en blijft natuurlijk marketing praat - daar heb je helemaal gelijk in - maar helemaal onjuist is het niet.