Ik heb de laatste paar honderd berichten met een schuin oog gevolgd en ben de afgelopen week begonnen met eens na te denken wat ik nu precies van virtueel wachten vindt en hoe ik dit eigenlijk zie werken in een park als Efteling. Hoewel het nu een flink aantal jaren geleden is dat ik park development heb gedaan, heb ik eigenlijk altijd de volgende basis principe aangehouden bij parken en het uitwerken van nieuwe parken en gebieden.
Een gebied heeft altijd 1 hoofd attractie, de overige infill attracties moeten de gezamenlijke capaciteit hebben van de hoofd attractie in het gebied.
Dus als je hoofd attractie 1500 mensen per uur aan kan, dan moeten de in-fill attracties gezamenlijk 1500 kunnen aanhouden. We houden het hier dan ook op attracties/shows welke een wachtrij hebben, inloop locaties, musea, free-roam, retail en horeca vallen hier niet onder en vallen onder algemene park capaciteit. Met dit in het achterhoofd ben ik dus bezig gegaan met het uitwerken van de attracties die ik kon bedenken die een wachtrij hebben in Efteling. Ik heb bronnen en vrienden gebruikt om tot sommige capaciteiten van attracties te komen, deze kunnen dus niet kloppen. Mocht dat zo zijn voel je dan vrij om dat door te geven.
Efteling heeft in totaal 28 attracties met een fysieke wachtrij, Ik heb hier geen onderscheid gemaakt in wat een hoofdattractie is of niet. Die onderscheidt kunnen we maken door gebruik te maken van virtueel wachten. Het basis principe welke in aan houdt is dat wanneer iemand een virtueel wachtmoment heeft deze in principe opzoek gaan naar een andere attractie om te doen. De totale hoeveelheid wachtende virtueel zullen zich dus verspreiden over de wachtrijen van overige attracties. In het onderstaande overzicht zie je een volledige dag met alle attracties. Wanneer we de bovenste rij volgen kom je de volgende zaken tegen.
VQ - Virtual Queue (virtueel wachten)
Main Rides - Attractie
SB - Stand-by
CD - Capacity Dispersement (verspreiding van bezoekers)
Je zult zien dat we per uur een splitsing kunnen maken hoeveel bezoekers naar standby gaan en hoeveel naar virtueel wachten gaan. Gebaseerd op de gekozen attracties die virtueel wachten krijgen wordt er een berekening gemaakt hoeveel mensen er digitaal en fysiek wachten. De virtueel wachtende zullen zich gaan verspreiden over de resterende attracties. Capacity Dispersement, capaciteitsverspreiding wordt boven op de theoretische capaciteit geteld. Uiteraard kan het zijn dat deze bezoekers zullen wachten bij de ingang, koffie pakken of op een bankje gaan zitten, maar voor dit argument gaan we uit dat deze eerst attracties willen doen.
Goed, hoe werkt deze excel. Je selecteert de attracties die je wilt hebben met een virtueel wachtrij, door voor de attractie een "x" te plaatsen. Daarna kies je de verspreiding tussen stand-by en virtueel wachten, door je percentage in te vullen op stand-by. Het werkblad rekent dan uit hoeveel mensen er wachten, hoeveel totaal bezoekers verspreid moeten worden over de andere attracties en hoeveel extra capaciteit dit per attracties extra bezoekers veroorzaakt.
Voorbeeld:
De volgende attracties zijn met virtueel wachten: De Vliegende Hollander, Max en Moritz, Symbolica.
Stand-by krijgt 55% bezoekers en virtueel wachten 45%.
Totaal zijn er 2295 mensen die virtueel kunnen wachten, deze zullen verspreid worden over de resterende 25 attracties. Dat betekend dat elke attractie 88 extra mensen moet verwerken op hun huidige theoretische capaciteit.
Nu zul je denken, top we weten nu dat er per attractie 88 mensen extra verwerkt moeten worden dat is toch helemaal geen probleem? In principe zou hier het antwoord nee kunnen zijn, die extra bezoekers zouden in principe redelijkerwijs weggewerkt kunnen worden. Het wordt een probleem wanneer we specifiek gaan zeggen welke attracties een virtueel wachten moeten krijgen, bijvoorbeeld alle grote achtbanen en dark-rides moeten virtueel wachten krijgen.
Dan zul je zien dat met dezelfde splitsing, de Capacity Dispersement ineens naar 637 mensen per attractie extra gaat. Dat zou betekenen dat attracties zoals Sirocco 1537 mensen moet gaan verwerken in hetzelfde uur. Terwijl deze een capaciteit heeft van 900 mensen per uur. Een wachttijd van bijna 2 uur. Iets wat niet in lijn ligt met wat het park wil bereiken.
De vraag gaat dan nu ook zijn, virtueel wachten op attracties in Efteling, heeft het park genoeg wachtrij capaciteit om dit in te kunnen uitvoeren. Ik denk persoonlijk van niet, want uitgaande van de begin regel voor deze hele berekening. Een gebied heeft altijd 1 hoofd attractie, de overige infill attracties moeten de gezamenlijke capaciteit hebben van de hoofd attractie in het gebied. In dit geval zou dat betekenen dat we nog extra in-fill capaciteit zouden moeten hebben van 9558 mensen, voor dit specifieke uur.
In totaal zou dat betekenen dat al deze attracties in totaal 18,040 mensen per uur kunnen verwerken. Terwijl volgens onze overgebleven attracties 13,338 capaciteit hebben en dus er nog attracties gebouwd moeten worden om de resterende 4702 mensen te kunnen bedienen. Dan zou de balans acceptable moeten zijn voor bezoekers.
Uiteraard is dit natuurlijk allemaal theorie, ik hoor graag jullie idee hierover.