Mark Wat je met compleet virtueel wachten krijgt is dat de mensen wel ergens terecht moeten.
Dat klopt.. en daar faalt de Efteling momenteel nogal hard in. Er zijn veel te weinig infills (ik denk nog steeds dat grofweg 2 infills per virtueel wacht-attractie wel redelijk klopt) en ook qua Horeca of andere rust of kijk -opties biedt het park eigenlijk bar weinig.
In het specifieke geval van Droomvlucht zou het wellicht nog kunnen. Ik denk niet dat Villa Volta tegenwoordig nog populair genoeg is dat er een Virtuele Wachtrij nodig is. Toch zijn het Lavenlaar en Ton vd Ven plein voor het mooie eigenlijk nét iets te ver weg (al zou dat verholpen kunnen worden door die lege zandbak tussen VV en het lavenlaar op te vullen met iets zinvollers). Het witte Paard is niet bepaald een fijne plek om te zitten (naar mijn mening) en heeft ook de capaciteit niet.
Als ik me zou verkijken op VV en daar ook Virtueel wachten toegepast zou moeten worden, dan is de capaciteit die er omheen ligt sowieso te laag. Vooral omdat er eigenlijk alleen maar kinder-dingen zijn en de monorail wellicht de enige familie-attractie is.
Gaan we verder kijken in de Efteling, word de situatie eigenlijk alleen maar slechter. Horeca is vaak slecht, ongezellig en vooral te klein. Infills zijn er amper tot niet (en al zeker niet over de breedte van de doelgroep die nodig is) en liggen vaak te ver.
Ik ben er nog steeds van overtuigd dat een virtueel wachtsysteem héél mooi kan werken. Maar dan moet het park er eigenlijk van begin af aan op ingericht zijn. Dat is bij de Efteling niet het geval en dan gaat het behóórlijk wat jaartjes duren om het park alsnog hier geschikt voor te maken.
Bij Vulcano Bay zie je eigenlijk dat het goed werkt. De capaciteit van de slides is bij elkaar gerekend en er is voor gezorgd dat Golfslagbad en de lazy/action rivers meer capaciteit hebben dan de attracties die er staan (Het moet meer zijn om ook toekomstige slildes op te kunnen vangen). Dus iedereen kan in het golfslagbad of in een river liggen terwijl ze wachten. Of natuurlijk gewoon op een stretcher in de zon of in een bar/restaurant. Wat dat betreft is dit voor een waterpark wellicht ook wat makkelijker dan voor een pretpark..
In Walibi werkte het tijdens Corona al beter.. Daar zijn genoeg infills, maar ook daar ontbreekt het eigenlijk nog aan voldoende horeca capaciteit (of gewone rust-plekken om te zitten) om het écht goed te kunnen doen.
Het concept van een aparte lounge zoals in de Universal Studio's Florida vind ik ook wel tof. Heb het helaas niet zelf kunnen testen bij mijn bezoek..
En laten we eerlijk zijn: Wachten op een vliegveld is ook niet leuk, maar ik denk dat het voor de meeste mensen beduidend comfortabeler en beter is dan wachten in een veehok. Dus op zich zou dat al een verbetering kunnen zijn.