Zingo Hebben we niet een landschapsarchitect of hovenier hier die er meer licht op kan laten schijnen?
Lastig te zeggen, maar dat al die bomen toevallig net nu te oud of ziek waren lijkt me sterk. Er is echter wel een grote kans dat die bomen vanwege hun leeftijd en nabijheid van het spoor en wandelpad vroeg of laat als nog geruimd moesten worden. Met die gedachte is het helemaal niet zo gek om dan die bomen nu gelijk mee te nemen als je dit gebied toch aan het herontwikkelen bent, zeker als je dan het spoor voor het hotel kan verleggen en gelijk daar de doorstroom kan verbeteren.
Overigens ben ik het met jullie eens hoor, dat het pijn doet om dit soort grote boom te zien verdwijnen, maar vanuit Ivo Südmeier weet ik ook dat de Efteling zich dondersgoed realiseert hoe belangrijk het natuurlijke karakter is voor het aanzien van de Efteling. En, ondanks wat sommigen hier denken, gaan ze daar ook nog steeds zorgvuldig mee om. Alleen sluit de huidige aanpak van de Efteling misschien niet aan bij de filosofie van sommige fans. De Beplanting wordt de laatste tijd echt als een integraal onderdeel gezien van het ontwerp van een attractie, themagebied, etc... wat in mijn ogen een goeie ontwikkeling is die attractiegebieden immersiever, interessanter en unieker maakt. De Efteling focust de laatste jaren op kleinschalige thematisch kloppende beplanting die zowel de biodiversiteit als de esthetische diversiteit van het park ten goede komen. Het Loofbos zal altijd een integraal en belangrijk onderdeel van de Efteling zijn en ook het hoofonderdeel van de groenstructuur blijven, maar is niet zo heilig als sommige Efteling fans misschien zouden willen. En nee, het kappen van oude bomen gaat echt niet over één nacht ijs.